demansoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • de-man
    Användare
    • augusti 2006
    • 21

    demansoni

    Hej allihopa.
    Jag har en Demansonihona som går och tuggar sen ca en vecka sedan. Min fråga är om det går bra att "tömma" henne? Och isåfall när kan jag göra detta? Ska jag låta hon gå en vecka till eller längre? Jag har läst att dom går ca 20 dagar innan honan spottar ut, stämmer det?
    Har fått yngel tidigare av demansoni men lät då honan själv spotta ut dom.
    Tacksam för svar!
    Mvh De-man.
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Demasoni är som alla andra mbunas när det gäller yngel och tugg. Sök i forumet så hittar du nog vad du söker då det diskuterats otaliga gånger.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Loket65
      Användare
      • september 2003
      • 176

      #3
      Är du inte van, så tycker jag inte att det är ett bra alternativ att tömma honor. De kan lätt skadas om du inte är försiktig. Demasoni är ju ganska små och då enligt min erfarenhet lite svårare att tömma. Men, men det är bara utifrån mina erfarenheter.
      Den som äter lever får sej
      *Magnus*

      http://www.orumsnygard.se

      Kommentar

      • weeelin
        Användare
        • maj 2004
        • 105

        #4
        om du ens lyckas fånga dem så ska du vara glad. Har ett gäng på 30 st och har funderat på att fånga upp honorna också men jag gav upp ganska fort. Man blir tvungen att tömma hela karet på all inredning för att ha en chans att fånga dem.... Jag har ganska mycket sten i mit kar och har fått ett gäng yngel att överleva. Först tror man inte en enda överlever men efter några dagar börjar titta fram, om man haft lite tur...

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Ursprungligen postat av de-man
          Hej allihopa.
          Jag har en Demansonihona som går och tuggar sen ca en vecka sedan. Min fråga är om det går bra att "tömma" henne? Och isåfall när kan jag göra detta? Ska jag låta hon gå en vecka till eller längre? Jag har läst att dom går ca 20 dagar innan honan spottar ut, stämmer det?
          Har fått yngel tidigare av demansoni men lät då honan själv spotta ut dom.
          Tacksam för svar!
          Mvh De-man.
          Låt henne spotta själv! Det är nog stor risk för att du kan skada honan eller ynglen iom att arten är så pass liten. Låt naturen ha sin gång och försök ha tålamod att vänta drygt 3 veckor.
          Min zoon

          Kommentar

          • de-man
            Användare
            • augusti 2006
            • 21

            #6
            Tackar för svaren!
            Jag har en grupp på 15st demansoni och en grupp på 17st Golden + 3st Röd zebra. Har läst att en del har haft problem med Demansoni men hos mig har det fungerat utmärkt! Har ett 375 kar med mycket grottor och "stenröse".

            Kommentar

            • Anna Österman
              Användare
              • mars 2006
              • 282

              #7
              Ursprungligen postat av Loket65
              Är du inte van, så tycker jag inte att det är ett bra alternativ att tömma honor. De kan lätt skadas om du inte är försiktig. Demasoni är ju ganska små och då enligt min erfarenhet lite svårare att tömma. Men, men det är bara utifrån mina erfarenheter.
              Jag är tveksam till yngeltömning inte bara pga av skaderisken utan även eftersom jag hört diskussioner om att honor som töms under de första lekarna inte behåller ynglen senare. Vet inte hur mycket sanning det ligger i detta men med tanke på hur scalarer och discus påverkats av artificiell kläckning låter det inte orimligt. Jag har iaf aldirg tömt mina mbunas.
              Fiskar är vänner-inte mat!

              Kommentar

              • de-man
                Användare
                • augusti 2006
                • 21

                #8
                Eftersom jag bara har haft ett yngelkar tidigare, (köpte 4st igår) har jag kanske varit för het på gröten eftersom jag inte velat missa några yngel i mitt stora kar...
                Nu kan jag ta över honorna i yngelkaren så att de kan gå där i lugn och ro tills det är dax.

                Kommentar

                Arbetssätt...