Perissodus Microlepis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    Perissodus Microlepis

    Kan var av intresse faktiskt, skummade igen Brichards bok "fishes of lake tanganyika" och fastnade vid kommentaren om ovannämda art som bla löd "This is one of the scale eaters in the lake, but also a very beautiful and elegant fish" låter intressant och eftersom bilderna i den boken är minst sagt dåliga så kollade ja vidare i konings bok och där var den riktigt snygg, blå skimmrande med eleganta former, vidare så har den tydligen ett mkt intressant beteende och med en max storlek på 11 cm så kan den bli en kandidat inför hösten, Jag tror inte att det är ngt problem att hålla den med i princip allt tanganyika utom Tropheus, Petrochromis mm som den är "programmerad" för...sen kan det kanske vara lite problem att få tag på men iaf i danmark på cichlidcentret har dom haft den på import, kolla in bilderna den ser riktigt cool ut
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Ja den var fin, liknar leptosoma lite, läste i back to nature tidigare idag att hanen tar över ruvningen efter 6 dagar, liknande beteende som hästnosor alltså.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      Ja det verkar vara en spännande art, läste på ett amerikanskt forum att den verkar vara fredlig och att den t.o.m låter bli andra arters yngel!, kanske att den skulle kunna gå med typ cyprichromis, och nån lepidiolamprologus.Angående fjällätare så har jag haft Plecodus Straeleni för många år sen men den var en elak jävel! Då hade jag den med L.Elongatus och N.Modestus och det var på håret faktiskt men jag tror inte efter vad jag har läst att P.Microlepis är det minsta lik denna mentalt...
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      Arbetssätt...