Bumpning av annonser - ja eller nej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Bumpning av annonser - ja eller nej?

    Tycker du att bumpning* av annonser ska tillåtas på köp&sälj?

    (*att man förnyar sin annons för att den ska synas bland de senaste på förstasidan samt överst på köp&säljs egna sida.)
    123
    Ja
    21,14%
    26
    Nej
    60,98%
    75
    Bryr mig inte
    17,89%
    22
    Senast redigerad av Robin; 05 augusti 2006, 23:36.
    Mvh
    Robin
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Personligen så gillar jag det inte...det är riktigt orättvist då vissa kan vara på nätet mer än andra och då förstör dessa personer automatiskt för andra försäljare som har sina produkter på köp och sälj.

    Jag tycker att ni skulle kunna införa ett liknande system som finns på Tradera eller något som gör att den annons man har inne är tidsbestämd och kan inte tas bort förrän tiden gått ut. Lägger en medlem eller icke medlem ut en "dubbelannons" så ska moderator rensa bort den då samma vara inte får säljas i fler än en annons. Jag tycker att man kan komplettera en redan liggande annons en gång, inte fler gånger och då kan annonsen endast hoppa upp en gång i rankingen. Som det är nu så blir det nästan patetiskt...

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      Bort med "bumpning" av annonserna.

      Precis som Stefan skrev i en annan tråd, så hade det nog funkat om man hade haft olika tidsintervaller o välja på när man lägger in annonsen och inom denna tid så kan inte annonsen ändras.
      Sen att pris ska anges på säljes annonserna anser jag ganska självklart.

      Vill folk kunna "Bumpa" sina nnonser så finns det Annonsplatser på sidan att köpa..

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Nix, jag gillar inte bumpning, men ........
        ........Ibland finns det bra skäl till att behöva ändra texten i en annons t.ex. att priset måste sänkas eller att en del arter blir slutsålda.
        Min zoon

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Nix, jag gillar inte bumpning, men ........
          ........Ibland finns det bra skäl till att behöva ändra texten i en annons t.ex. att priset måste sänkas eller att en del arter blir slutsålda.
          Håller med dig där, Kanske möjligheten att redigera sin egna annons ska vara möjlig!?
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Jag tycker att en policy bör vara att när någon uppenbarligt missköter sig trots varningar från (forumsvärdar eller styrelser) så stäng av personerna från vårat forum och diskutera inte problemet vidare.
            vänligen
            Christer
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Jag tycker att en policy bör vara att när någon uppenbarligt missköter sig trots varningar från (forumsvärdar eller styrelser) så stäng av personerna från vårat forum och diskutera inte problemet vidare.
              vänligen
              Christer
              Det är en gångbar väg att behandla problematiken, men då måste det finnas annonsregler som kräver att pris skall anges, att bumpning inte är tillåten m.m. Idag är det inte så.

              (Bumpning är ett diffust begrepp, så en och annan förklaringsrad behövs också.)
              Min zoon

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Jag tycker att en policy bör vara att när någon uppenbarligt missköter sig trots varningar från (forumsvärdar eller styrelser) så stäng av personerna från vårat forum och diskutera inte problemet vidare.
                vänligen
                Christer
                Jag tycker nog det med.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • malplacerad
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 877

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  Personligen så gillar jag det inte...det är riktigt orättvist då vissa kan vara på nätet mer än andra och då förstör dessa personer automatiskt för andra försäljare som har sina produkter på köp och sälj.

                  Jag tycker att ni skulle kunna införa ett liknande system som finns på Tradera eller något som gör att den annons man har inne är tidsbestämd och kan inte tas bort förrän tiden gått ut.
                  Känns onödigt att inte kunna ta bort annonsen, om man nu säljer varan inom några timmar ska den då ändå ligga kvar i säg 5-7 dagar till?
                  ||||

                  Kommentar

                  • Torsten
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 647

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Jag tycker att en policy bör vara att när någon uppenbarligt missköter sig trots varningar från (forumsvärdar eller styrelser) så stäng av personerna från vårat forum och diskutera inte problemet vidare.
                    vänligen
                    Christer
                    Men vad ska man varnas för??
                    Och när man inte passar in så stängs man ute, låter som klubben för inbördes beundran..
                    Är det sen så att folk slängs ut utan att det finns några skrivna regler dom kan ha brutit mot så känns det om om Fidel e här å får styra....

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Torsten
                      Men vad ska man varnas för??
                      Och när man inte passar in så stängs man ute, låter som klubben för inbördes beundran..
                      Är det sen så att folk slängs ut utan att det finns några skrivna regler dom kan ha brutit mot så känns det om om Fidel e här å får styra....
                      Är du emot alla regler överallt Torsten?

                      Det handlar inte om att kasta ut folk utan det handlar om att andra inte ska vinna fördelar genom att sitta och ständigt lyfta fram sin annons på det mest synliga stället. Det är inte rättvist mot andra annonsörer och då är det faktiskt NCS skyldighet att se över systemet.
                      Regelverk brukar vara det enklaste sättet att komma förbi personer som utnyttjar kryphål för egen vinning. Det är givetvis mycket tråkigt att det behövs överhuvudtaget, men eftersom folk inte sköter sina papper rätt så krävs det att någon styr upp det...annars blir det till slut rena parodin.

                      "Klubben för inbördes beundran"? Löjligt...

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Instämmer i Stefans kritik. Vad då "om man inte passar in"? Okej, jag tycker att om man är en okamratlig skit som skaffar sig fördelar på andras bekostnad så ska man stängas av, ja. Vad är det omoraliska eller problematiska med den tanken?

                        Men givetvis bör det sanktioneras av regler.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Dr.Atra
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 42

                          #13
                          Vattenglas

                          Tycker detta känns som en storm i ett vattenglas, i viss mån håller jag med de som argumenterar mot "annonsbumpning" i och med att andra annonsörer hamnar längre ner på listan men å andra sidan är inte detta en del i spelets regler?





                          TILLÄGG: Jag tycker antagligen som de flesta i den här frågan: Nämligen det att man skall kunna redigera sina annonser, vilket jag ser som en självklarhet, men det är å andra sidan min strikt personliga uppfattning.


                          Mvh Jocke
                          Senast redigerad av Dr.Atra; 07 augusti 2006, 19:32. Anledning: Redigering
                          "What is not done, cannot be undone."



                          Matti Nykänen

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Dr. Atra, personligen håller jag på med att försöka förändra dessa regler. Därför avfärdar jag citatet "spelets regler" utan att hugga om "schabloner" etc.

                            Jag håller med om att man bör kunna redigera annonser. Men en omprogrammering som gör att man kan göra detta utan att hamna i topp bland nya annonser är eftersträvansvärd.
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Nu är det sommarvärme igen.
                              Istället för att skaffa fler regler och hot så borde vi kunna resonera kring en annan lösning.
                              Till exempel säga till ev. bumpare att det är olämpligt att ständigt flytta fram sin annons.
                              Samt att informera att det sker på bekostnad av att någon annans annons flyttas ner.
                              Fortsätter bumpingen av personen i fråga så starta en tråd kring annonsören och låt vederbörande få en schans att förklara varör han/hon känner för att passera andra.
                              Jag tror nämligen det är mycket mera pinsamt än att få varningar och hot om avstängning.
                              Senast redigerad av LN; 07 augusti 2006, 19:51.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...