Köp och sälj, krämarnas marknad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Köp och sälj, krämarnas marknad?

    Sedan nystarten så har jag sett ett antal reklambransch-wannabies köra med "Tillfälle", "Ovanliga" och "Till högstbjudande" etc. Dessutom håller väldigt många på med att radera sina annonser och skriva in dem på nytt så att de hela tiden lyfts upp och ligger överst. Detta på bekostnad av alla som snällt sätter in sina annonser och helt enkelt hoppas på svar enligt demokratiska principer.

    Kan inte auktionsfantasterna hålla till på Internets mångfald av auktionssajter? Sätt ut ett rimligt pris istället för att försöka snika åt er så mycket som möjligt på en gratis hobbysajt! Annonserar ni i en dagstidning så kan ni köpa hela jäkla uppslaget på sidan 6-7. Här tycker jag att det är för jävligt att se krämarna gå loss.

    Regeländring efterlyses.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Det är väl egentligen upp till var och en?

    Vi kan inte förbjuda folk att skriva vissa ord i rubriken samt radera sina egna inlägg. Det går inte.

    Om nu reglerna skulle ändras, vad skulle det stå?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3
      Ursprungligen postat av Robin
      Det är väl egentligen upp till var och en?

      Vi kan inte förbjuda folk att skriva vissa ord i rubriken samt radera sina egna inlägg. Det går inte.

      Om nu reglerna skulle ändras, vad skulle det stå?
      Att ett begärt pris måste finnas med i en säljesannons. Det är väl en bra start iaf, tycker jag.
      Min zoon

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Exakt som HazelCR säger. Fast pris ska sättas ut (tycker jag). Det är väl ändå inte meningen att det ska vara en auktionssajt där högstbjudande kammar hem vinsten?

        Det var ett förslag till ändring av regel ett. Regeländring två skulle kunna vara: "Du får inte radera och skriva in ny annons på samma objekt mer än en gång per vecka. Överträder du de reglerna spärras du ut från "Köp- och sälj" under en månad". Bara som exempel. Använd ett öppet sinne Robin. Debatten handlar väl egentligen om hur vi vill ha det, inte om svårigheterna att nå dit?

        Att folk sätter konstiga rubriker får vi väl kanske leva med. Men jag startar debatten för att diskutera skillnaden mellan en hobbysajt och en kommersiell marknadsplats. Idag är det upp till var och en, vilket du understryker. Vill vi ha det så? Är det vad du föredrar?
        Senast redigerad av Per B; 05 augusti 2006, 19:56.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Har inte användt Köp&sälj värst mycket. Är det NCS medlemmar eller icke medlemmar som förnyar sina annonser? Kanske bådeoch? Men om det är så att det bara är utomstående personer som inte är medlem kan man väl sätta in en avgift för alla som inte är medlemmar så slipepr man dessa uppdateringar hela tiden.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Det är tyvärr både medlemmar och icke-medlemmar Alexander.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 647

              #7
              Vad e den stora grejjen??

              Att någon e aktiv och håller sin annons uppdaterad eller dom som inte ens tar bort inaktuella annonser??

              Som det e nu får man ju upp alla annonser på samma sida, där spelar ju datumet mindre roll.

              Att sedan begära bud på det man ska sälja e väl helt normalt? Jag kanske inte vet vad det jag ska sälja e värt, jag kanske hellre tar ett dåligt bud och blir av med mina varor än sätter ett pris å inte ens får ngn intresserad.....

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #8
                Den som uppenbarligen förnyar samma annons om och om igen är bara att stänga av. Yttterst motbjudande drag, lowlife helt enkelt, medlem eller icke medlem. Trodde detta skulle fixas till nya köp o sälj då jag påtalat detta förut. Men kanske det är praktiskt omöjligt.

                Mvh Jari

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #9
                  Ursprungligen postat av jarinen
                  Den som uppenbarligen förnyar samma annons om och om igen är bara att stänga av. Yttterst motbjudande drag, lowlife helt enkelt, medlem eller icke medlem. Trodde detta skulle fixas till nya köp o sälj då jag påtalat detta förut. Men kanske det är praktiskt omöjligt.

                  Mvh Jari
                  Det man måste göra för att förhindra dettar är att sätta en gräns på antalet annonser per år eller något sånt. Vore tråkigt med en begränsning. Bättre och maila de få som gör det och säga till dem.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Torsten, som standard visas fyrtio senaste annonserna. Väljer man "Visa alla" blir det en lång lista. Jag tittar oftast på de översta för att se om nya intressanta saker dykt upp sedan jag var inne på annonssidan sist.

                    Grejen är att människor som "förnyar" sina annonser utnyttjar en gratis annonstjänst där det inte kostar ett nickel att lägga in "nya" annonser. Och de gör det på bekostnad av andras annonser som raskt försvinner nedåt i listan. Okamratligt och odemokratiskt!
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Per säger att man jag ska ha ett öppet sinne.. är inte ett öppet sinne att låta användarna själva få lägga in så många annonser de vill så ofta de vill så länge det inte finns några dubbletter?

                      Jag personligen tycker inte att det ska behöva finnas regler för vad man får göra och vad man inte får göra med sin annons. Dvs ta bort eller lägga in ny.
                      Är det någon sorts tidsbegränsning som ni/du tänkt dig? Om detta inte går att sköta automatiskt, ska jag då sitta och se till så att Nisselasse inte bumpar sin annons två gånger på en vecka?

                      Det är väl inga problem för mig att gå in och maila de värsta bumparna att vi ogillar det dom gör. Frågan är bara om vi ska ha det så. Och vem bestämmer det isf? Styrelsen eller medlemmarna?

                      Skulle det sluta om man tog bort annonserna på framsidan och bara hade en länk till köp&säljs sida?
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Nej Robin. Att låta folk göra precis vad de vill på bekostnad av andra är inte att ha ett öppet sinne. Men att diskutera ett problem, komma fram till vad som är rätt och fel och sedan försöka anpassa funktionerna till det man kommit fram till är att ha ett öppet sinne.

                        Jag kritiserar inte er som moddar Köp- och sälj eller försöker få er att ta på er en orimlig arbetsbörda. Jag talar om att jag personligen tycker vissa saker är skit. Jag söker stöd i frågan, och om jag får det, förändring.

                        Edit: Ja, att ta bort funktionen med att visa de senaste annonserna på förstasidan är nog en bra ide som skulle göra det svårare för "förnyarna" att tjäna på sitt beteende.
                        Senast redigerad av Per B; 05 augusti 2006, 23:22.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Jag ser också väldigt gärna att folk slutar förnya sina annonser för det är väldigt irriterande. Man blir trött på dem.

                          Som sagt, är det fler som tycker att vi ska ha det som jag skrev tidigare att moderatorn (jag) ska skicka en sorts varning/hint om att vi samt användare ogillar bumpning av annonser, till de största bovarna, så borde vi väl kunna köra på det. Eller?
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Det gillar jag Robin! Och som jag editerade dit i mitt inlägg: Ditt förslag om att skippa visning av annonser på förstasidan tror jag också på!.
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ta en avgift för annons nr2 nr3 osv för samma produkt om det sker inom 7dagar.
                              Första gratis sen kostar det... lär bota problemet.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...