Back in biz

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #46
    Ursprungligen postat av Kalle-Maja
    ...och slutligen ska jag ha en grupp Synodontis angelicus...
    Näe, det ska jag inte. Kom lite snett i min research.

    Kommentar

    • MagicFingers
      Användare
      • juli 2006
      • 17

      #47
      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
      TACK MagicFingers, även om forumet är väldigt kul och bra är det många frågor som man ställer som inte besvaras. Det här var en av dom. Faktum är att jag fått delvis motsatta uppgifter av andra som jag nästan trott på, men du verkar insiktsfull. Men låt mig få fråga ett par följdfrågor; varför inte på inblåset(då får ju gasen vandra ännu längre med chans att lösas i vattnet)? varför stänga restgasdelen(ska den gasen inte ut?)?
      jag har en (am1000) och är hyffsat växtakvarist så...
      1. därför att då skulle du få orenat vatten med en massa partiklar och då skulle biobollarna i reaktorn klägga igen och så skulle ditt filter sluta suga osv.osv.
      (gasen skall lösas upp i reaktorn, den skall inte vidare in i ditt ytterfilter)
      2.därför att om den skulle vara öppen så skulle det inte kunna lösas i vattnet innan det for ut igenom det hålet, dessutom kommer det hålet att vara en SIFON för vatten.. kommer bara SPRUTA ur det om du inte täpper till det...

      Det är till för uppstartskede, när man behöver få bort vanlig luft ur den...

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #48
        Fotografen är usel men här är lite fisk jag fick idag. 12 leptosomor och 6 kilesor. Än så länge är dom ganska skraja och drar omkring i ett samlat gäng längs botten, annars i god kondition och käkar glupskt. J regani och S petricola fanns inte med så jag får beställa igen. Kanske bra att det kommer lite i taget.

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #49
          Nu börjar karet se ut ungefär som jag vill. Det är snyggare i verkligheten än på bild. Mycket. Sladden som hänger under är en tillfällig lösning då jag idag kom på att jag kopplat ytterfiltret till samma timer som lyset. Ungefär så high-tech är jag.
          Senast redigerad av Kalle-Maja; 28 september 2006, 21:37.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #50
            Så här tjusig blev jag i helgen när min lilla Pippi fick gå loss som hon ville.

            Kommentar

            • Rhodebaert
              Användare
              • februari 2006
              • 557

              #51
              Ursprungligen postat av Kalle-Maja
              Så här tjusig blev jag i helgen när min lilla Pippi fick gå loss som hon ville.
              hmm du ser fruktansvärd ut! Som någon sorts demon! Fint akvarium dock. Trevliga gröna alger på stenarna. Sådana vill jag ha
              Det går alltid en senare buss.

              Kommentar

              • Leopoldi
                Användare
                • februari 2004
                • 1082

                #52
                Hur går det med SA burken?

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #53
                  Ursprungligen postat av Leopoldi
                  Hur går det med SA burken?
                  Sakta i backarna, här tar vi en sak i taget. Det har inte hänt så mycket. Har skaffat en skiftnyckel att dra åt CO2-tuben med men inte kommit längre. Jag har tröttnat på mina hantlar men ska ge dom ett litet tag till. Se´n blir det mindre fiskar och ett försök med lite grönska.

                  Har så löjligt lite tid bara med ungar, fågelskådning, fiske, jobb och ett liv att sköta. Men jag klagar inte. Och så har jag börjat på sykurs(!). Det senare var helkul, en helt ny värld. Så fort det händer nåt i SA-karet så rapporterar jag.

                  Kommentar

                  • panna
                    Användare
                    • december 2004
                    • 233

                    #54
                    Hej Kalle-maja. Du verkar ha tröttnat på dina hantlar. Ta lite små vikter istället. Kunde inte låta bli. Glimten i ögat. Hoppas att du orkar med allt du ska göra. mvh. Jouni

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #55
                      Mina fiskar var verkligen i god kondition. En leptosomahona tuggade redan på lördag efter endast två dagars acklimatisering. För att snacka upp tjeckerna lite vill jag berömma dom här för både kondition och storlek på samt hantering av fisken. Kom på torsdag morgon i lastbil omsorgsfullt packade i frigolitlådor med dubbla stora påsar med en "rullgardin" emellan. Syrgas såklart och med få i varje påse. Kilesorna trodde jag skulle vara känsligast men dom var hur pigga som helst hela tiden, dock ganska små och unga. Leptosomorna blev lite småchockade av miljöombytet och tre höll till gömda i stengrottorna ett dygn. Men några lekte nästan direkt.

                      En mystifikation noterade jag och det var att det på en del av påsarna satt en liten etikett med handskrivet "tranquil". Min franska får mig att tro att fiskarna varit nersövda under den nattliga transporten. Förmodligen skönt för dom. Dom som tog omlastningen hårdast var tanganyikakillisarna som trots försiktig ikoppning svävade som i en rymdkapsel läskigt länge.

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1082

                        #56
                        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                        För att snacka upp tjeckerna lite
                        Var/Hur beställde du dem?

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #57
                          Ursprungligen postat av Leopoldi
                          Var/Hur beställde du dem?
                          Av nån anledning vill jag inte här berätta exakt hur trots att allt gått korrekt till. Kanske är det illojalt alternativt reklam att ange namn på inblandade. Jag kan dock säga att det var ett tillfälligt informellt inköpssamarbete med en akvariebutik. Maila eller ring så kan du få mer detaljer. Hursomhelst inget konstigt utan vad jag förstått en framkomlig väg om man vet vad man vill ha och tar karantärsrisken och lagringen.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...