Back in biz

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Back in biz

    Måste bara göra ett inlägg för att berätta att jag nu är back-in-biz-niz. Det mesta av sista tiden(05/06) har egentligen varit mest en backlash av en brutal nystart november 2004. Nu har jag i varje fall landat och ska dra igång två helt nya olika regimer; en det gamla vanliga SA men med bättre lyse och koldioxid för grönsakerna samt ett nytt större med trevliga tanganyikafiskar. Tänker att det borde bli en artikel men hittills har det blivit ganska bleka bilder på vajrarna jag dragit upp i betongen. Jag för anteckningar.

    På återhörande.
    /Kalle-Maja
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Welcome back!!

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • nässlan

      #3
      hej å välkommen tillbax

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Kul att se dig tillbaka!

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Jag har haft fyra akvarium hemma men ska nu renodla ner till två stora. Ett 540 som jag ska köra SA i och ett 840 som jag ska köra Tanganyika i. Fisksetupen ska vara ganska traditionell typ med scalarer, stänktetror och corydoras i SA:t och på samma sätt lite mindre och trevliga fiskar i tanganyikakaret. Där har jag däremot lite valkval då jag vill ha mer än vad jag får i: favoritfamiljen neolamprologus , jullar, leptosomor, sandciklider, synodontis...

          MH-belysning i båda. I SA:t ska jag även tillsätta CO2 och ha det lite fint med växter och rötter. Tanganyikakaret ska vara rymligt utan bakgrunder eller filterlösningar i burken men med en hel del sten och grottor.

          840:t är beställt och kommer i veckan. Kommer och kommer förresten, ska vackert hämta det själv. 540:t ska byta rum. Just nu står det still p g a att bärvilliga kamrater är svårbokade och hellre solar, festar eller gör något trevligare än att bära akvarium.

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Vad jag gjort hittills är att borra upp lampor i taket. Det var en väldigt solid betongplatta som krävde att jag tog en borrhammare till hjälp. Har oxå börjat få ihop CO2-systemet som jag fasar lite för. Gillar egentligen inte att meka så mycket och oroar mig lite för alla slangar och kopplingar som ska fås att fungera tillsammans. En sak jag inte löst är hur jag ska fästa CO2-reaktorn på akvariet som har en aluminiumramlist som gör att reaktorn inte går att haka på. Fästanordningen är gjord för helglas. En lösning jag var inne på var att limma på en vanlig hyllkonsoll och fästa reaktorn i den. Men det passade inte med skruvarna som skulle dra fast reaktorn. Hmm...
            Senast redigerad av Kalle-Maja; 05 augusti 2006, 12:28.

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Här är stora lampan som ska sitta över tanganyikakaret(ursäkta tapeterna). Det är 3 x 70 W med fyra 9W specialrör som jag inte riktigt vet vad det ska vara bra för. SA(2 x 70 + 2 x 24) har 5 200K och tanganyika 10 000K.
              Senast redigerad av Kalle-Maja; 06 augusti 2006, 02:21.

              Kommentar

              • Kid
                Användare
                • mars 2004
                • 256

                #8
                Coolt!! Blir roligt att följa!

                Kommentar

                • janne dansk
                  Användare
                  • april 2004
                  • 140

                  #9
                  ser bra ut , men varför skruvar du inte magnetventilen direkt på regulatorn , så slippar du en slangstump , samt att den sittar fast,
                  mvh janne
                  200l 1000l på g
                  <b>
                  Min Zoon</b>

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    janne dansk, det kanske är smartare men för mig just nu överkurs då jag inte får ihop grejerna överhuvud taget. SA-akvariet är igång nu men jag har problem med CO2-reaktorn. Det är en cylinder med biobollar(se bilden) och med en bruksanvisning som tyvärr som vanligt är både fel och otydlig. Kanske ni kan hjälpa mig:

                    Var placeras den bäst? Min idé är att skarva in den på insugsslangen till ytterfiltret. Är det bra så saknar jag en slangskarvkoppling då dimensionen på reaktorns in- och utfästen är mindre än de på ytterfiltret.

                    Min andra fråga handlar om två luftslangfästen som sitter på ovansidan. Den ena ska vara för koldioxidgasen och den andra ska släppa ut restgaser. Till det ena fästet sitter det en slang inne i reaktorn som nästan går ända ned till botten på cylindern. Vad jag undrar är vilket fäste som är till koldioxiden och vilket som är till restgaserna? Funderar även om det inte kommer att läcka ut vatten genom restgashålet? På bruksanvisningen ser det ut som att det ska sitta någon slags vridbar ventil på restgasfästet. Men det kan jag inte se att jag kan få ihop det till(även om ca hälften av delarna som följde med reaktorn för mig är helt oförklarliga).
                    /Från han med tummen mitt i handen
                    Senast redigerad av Kalle-Maja; 07 augusti 2006, 12:40.

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • december 2004
                      • 1324

                      #11
                      En skitbild på SA-karet långt innan dess slutgiltiga design och besättning.

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        #12
                        Dom är snygga dom hantlarna...bra kondition också

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Kul Kalle-Maja. Infoga så mycket bilder du orkar så att vi andra kan följa fortsättningen.
                          Fina hantlar.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            #14
                            Trevligt att du har kommit igång igen Claes! Hantlarna är i sin vanliga prakt, men ingen lek på dem än? En visit hos dig är nog ett krav nästa gång jag kommer ner.
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1324

                              #15
                              Tack för alla glada tillrop. Är det ingen som kan svara på mina frågor om reaktorn?

                              Idag ska jag fixa pianokoppar att ställa akvariestativet på och köpa någon lämplig färg att svartmåla bakrutan med. Imorgon "kommer" 840-litersakvariet, bilder direkt. Det blir nog lite lättare då jag slipper mekla med rötter, växter och koldioxid.

                              Näe, hantlarna leker inte alls. Kommer snart ge upp dom. Ska se om dom möjligtvis reagerar på pH-sänkningen vid CO2-tillsatsen. I ciklidboken påstås vildfångade vilja ha ett pH på under fem, vilket jag även då kommer vara en bra bit ifrån.

                              En intressant grej som jag inte sett nämnas som könskaraktär i litteraturen är att min hane har ett vertikalt streck mer än honan. Om man räknar från den där lilla fladderfenan(vet inte vad den heter) direkt bakom hjälen t o m det långa hela bandet vid stjärtroten har hanen(vänstra fisken på bilden ovan) sex band medan honan har fem. Hur är det mer er andra hantelhållare?

                              PS. Den sista frågan ställer jag om i en hanteltråd om den inte besvaras här.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...