Hjälp med utfodring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeke66
    Användare
    • maj 2006
    • 106

    Hjälp med utfodring

    Förväller ni eran pellets innan ni ger dom? DÅ jag har problem och jobbar skift och har hört att man ska förvälla pelletsen innan man ger den till sina troffar? Så nu förväller jag den innan dom får sin mat.Och så har jag en eheim matare till osi flingorna.Men problemet med osi flingorna är att dom är stora som f-n och sätter stopp i mataren så jag får smula sönder dom innan jag stoppar i dom i mataren.Och då blir det ojämn matning med den. Vore ju lättare om man kunde köra pelletsen i eheim mataren. Och mata manuellt med flingorna i stället.Några smarta råd?
    450 L med Tropheus Ilangi F1
  • dxd
    Användare
    • juni 2006
    • 37

    #2
    Ursprungligen postat av zeke66
    Förväller ni eran pellets innan ni ger dom? DÅ jag har problem och jobbar skift och har hört att man ska förvälla pelletsen innan man ger den till sina troffar? Så nu förväller jag den innan dom får sin mat.Och så har jag en eheim matare till osi flingorna.Men problemet med osi flingorna är att dom är stora som f-n och sätter stopp i mataren så jag får smula sönder dom innan jag stoppar i dom i mataren.Och då blir det ojämn matning med den. Vore ju lättare om man kunde köra pelletsen i eheim mataren. Och mata manuellt med flingorna i stället.Några smarta råd?
    Har aldrig hört talas om att man ska förvälla dem, varför?
    Kan tänka mig att man går misste om en massa näringsämnen mm i denna processen.

    Johan

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #3
      Förvälla? Nej. Vissa blötlägger sina pellets ett par minuter men att koka dem är inte att rekommendera. Och en sak till, foderautomater fungerar inte med flingor i, däremot med pellets.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • maj 2006
        • 246

        #4
        Jag förväller mina pellets innan matning eftersom att när man matar fiskarna så stoppar de oftast magen full med pellets. Och när de sen sväller i magen så kan det orsaka problem..
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • fred fish

          #5
          Menar ni på allvar att ni förväller?

          Definitionen av förvälla: "Mjukkoka i lättsaltat vatten."

          Att blötlägga är en annan sak, det gör jag också, men att man ska förvälla var något nytt för mig...

          Kommentar

          • Mikael_S
            Användare
            • maj 2006
            • 246

            #6
            Ursprungligen postat av fred fish
            Menar ni på allvar att ni förväller?

            Definitionen av förvälla: "Mjukkoka i lättsaltat vatten."

            Att blötlägga är en annan sak, det gör jag också, men att man ska förvälla var något nytt för mig...
            ok. fel där ang definitionen. Men blötlägga dem gör jag så de förväller eller vad man ska säga. Så de inte blir större i fiskarnas mage, och på det viset inte kan orsaka problem i deras mage.
            Mvh Mikael Schöllin

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • juli 2005
              • 303

              #7
              Försväller menar du?
              Vet inte om detta är korrekt Svenska dock

              //Calle
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Zeke; de lär vara helt inkörda på excel small nu va? Så testa i små portioner vettja.

                Detta hände när jag bytte från small t medium,utan att förvälla (utan S,Calle )
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #9
                  För att inte behöva förvälla pellets så har jag provat med stor framgång och mala ner pellets till små korn. Jag har gjort detta under 8 månader och jag ser bara stora fördelar med detta.
                  Alla individer får mat, stora som små.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Zeke; de lär vara helt inkörda på excel small nu va? Så testa i små portioner vettja.

                    Detta hände när jag bytte från small t medium,utan att förvälla (utan S,Calle )
                    Det skall nog vara ett s av bilden och döma FÖRSVÄLLD hoppas fisken klarade sig.

                    Kommentar

                    • Robbe
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 527

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lennart 2
                      Det skall nog vara ett s av bilden och döma FÖRSVÄLLD hoppas fisken klarade sig.
                      Av bilden att döma så klarade fisken med största sanolikhet sig inte tycker den är farligt nära toan,eller?

                      Kommentar

                      • zeke66
                        Användare
                        • maj 2006
                        • 106

                        #12
                        Ursprungligen postat av ozric
                        Zeke; de lär vara helt inkörda på excel small nu va? Så testa i små portioner vettja.

                        Detta hände när jag bytte från small t medium,utan att förvälla (utan S,Calle )
                        Ja dom är inkörda på det äter som svin he he...Och ja jag menade att man ska blöt lägga dom innan Sorry all.Man kan ju göra som orzic skriver ställa in så att eheim mataren bara ger en liten dos av pellets.Eller som ett smart tips här mala sönder dom men då kan man inte köra med mataren. Hmm orzic vill ju nu att mina ska bli lika stora som dina orkar inte vänta
                        450 L med Tropheus Ilangi F1

                        Kommentar

                        • calle-hallabro
                          Användare
                          • juli 2005
                          • 303

                          #13
                          Ursprungligen postat av zeke66
                          Ja dom är inkörda på det äter som svin he he...Och ja jag menade att man ska blöt lägga dom innan Sorry all.Man kan ju göra som orzic skriver ställa in så att eheim mataren bara ger en liten dos av pellets.Eller som ett smart tips här mala sönder dom men då kan man inte köra med mataren. Hmm orzic vill ju nu att mina ska bli lika stora som dina orkar inte vänta
                          Är det så att vissa pellets sväller väldigt mycket?
                          Är det då lämpligare att mata med en mindre pellets för att minimera följderna av detta(fiskarna får mindre i sig -alla får mat) ?
                          //Calle
                          **********
                          En Mal idiot!
                          www.goc.se

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #14
                            Ursprungligen postat av calle-hallabro
                            Är det så att vissa pellets sväller väldigt mycket?
                            Är det då lämpligare att mata med en mindre pellets för att minimera följderna av detta(fiskarna får mindre i sig -alla får mat) ?
                            //Calle
                            Vad jag har förstått så sväller all pellets mer eller mindre, sen kanske det finns någon som känner till en pellets som sväller minimalt.
                            Precis som jag sa tidigare så är det bästa sättet och mala/krossa pelletsen för att minimera följderna av uppsvällda magar.
                            Jag har matat mina Demasoni tillsammans med Estherae under 8 månader med stor framgång. Jag tycker inte de får för lite i sig utan snarare lagom med mat.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            Arbetssätt...