Foder, tillvaxt och overlevnad i det fria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Foder, tillvaxt och overlevnad i det fria

    Hej

    Tyckte att den har artikeln var intressant bland annat i relation till diskussionen om att fiskmaten ska ge snabb tillvaxt hos ynglen http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6

    Sammanfattning: Kompensationsodlad lax som satts ut i det fria har mycket samre overlevnad an for tio ar sedan. En tankbar orsak ar att de matas med foder for laxodlingar och ser ut som broilers. Fodret har blivit mer fokuserat pa tillvaxt. Det ar inte faststallt att detta ar orsaken.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Fildur
    Användare
    • april 2005
    • 68

    #2
    Mycket intressant. Stora problem med detta tror jag för många av oss, man vill ju se sin fisk växa = man tycker de blir stora och fina och mår bra.

    Jag har matat mina diskusar med oxhjärta som små + proteinrika pellets osv 4-6 ggr om dagen och vattenbyte periodvis varenda dag. Stolt var man över att fiskarna växte fort och blev stora och fina.

    Men.... Man har ju insett nu med perspektiv på det hela att det man gjorde var ju ren och skär broileruppdragning. Inget att vara stolt över ett dugg egentligen.

    Iaf jag brottas med detta dilemma mycket ofta- Tex nu, jag har Foae ungdjur i ett akvarium, så jedra skoj o mata på rejält! Saker händer i akvariet och de blir stora och kraftiga. Men att hålla igen och låta de växa mer normalt är egentligen så mycket bättre, tror jag.
    Troffar, centralamerika och sydamerika.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Mjo, nog var artikeln intressant, men det verkar ju inte vara fastställt att fodret är orsaken. Annars tror jag vi har ungefär samma uppfattning om foder och fodrets betydelse, i allafall som jag märkt av tidigare diskussioner vi deltagit i. Det hade varit skoj att se någon studie över tillväxthastighet i det fria, genomförd på fler arter än lax. Min uppfattning är att fisk i det fria växer rätt fort, oftast snabbare än i våra kar (undantag med arter från kallare klimat, då de inte får samma viloperiod i akvarier som i naturen). Orsaken som jag spekulerar i är att fodertillgången i naturen är mycket god, så att fisken kan gå och äta i princip konstant. Även om naturligt foder är magrare, så ger det konstanta ätandet en fördel jmf med i våra akvarier.

      Men, men - nu spekulerar jag.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        I laxodlingar sa kan de nog ata konstant da man maximerar tillvaxt. Personligen sa tror jag att vi ofta ger pa tok for lite mat till yngel och pa tok for mycket (naringsrik) mat till vuxen fisk.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          I laxodlingar sa kan de nog ata konstant da man maximerar tillvaxt. Personligen sa tror jag att vi ofta ger pa tok for lite mat till yngel och pa tok for mycket (naringsrik) mat till vuxen fisk.

          Där tror jag att du slog huvudet på spiken Ola! Nog har man märkt att yngel som får bra vatten och mat ofta växer mycket fort utan att bli broiler. medan det är ofta de vuxna fiskarna får mycket och blir övergödda.

          Jag kom på hur tokigt det kan bli när man har levande foder så får ynglen och ungfiskarna det mesta medan de vuxna får det som blir över och får flingor, pellets och fryst.Undantaget fjäsket för att trigga i gång lek.

          Intressant fråga!

          mvh Lennart

          Kommentar

          Arbetssätt...