Startar två nya akvarium, hur ska jag resonera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fred fish

    Startar två nya akvarium, hur ska jag resonera?

    Jag ska starta upp ett 190-liters hörnakvarium och ett 240-liters vanligt. Jag tänker köra sydamerikanskt i båda, men kan inte bestämma mig hur jag ska göra fiskfördelningen. Följande finns på önskelistan:

    * Ett stort stim scalarer i en av burkarna (minst 10).
    * Mycket rödmunstetror (eller annan tetra som stimmar bra, förslag?)
    * Någon större ciklid typ chokladciklid, blåciklid eller dylikt
    * Jordätare, t ex Satanoperca leucosticta
    * Bilbukar
    * Någon/några Apistogramma

    Någon som har förslag på hur burkarnas uppsättning skulle kunna se ut?

    Mvh Fredrik
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • februari 2005
    • 445

    #2
    Vilka mått har karen?
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

    Kommentar

    • fred fish

      #3
      Hörnakvariet (Juwel 190 L Trigon) är 60 högt, 70 djupt och 98 brett över framrutan.

      Det andra akvariet är ett Juwel Rio 240 L som enligt specifikationen är 121 brett, 41 djupt och 55 högt. Den användbara höjden är dock 50 cm.

      Mer info om dem finns här:




      /Fredrik

      Kommentar

      • Mmm
        Användare
        • juli 2004
        • 71

        #4
        Du har inte tänkt ha alla de fiskarna i, eller?

        Minst 10 skalarer. Låter mycket för de karen men det borde gå, det går ju alltid att ta bort några ifall det känns trångt när de blir stora . Jag skulle välja att placera dem i 240 liters karet i så fall just för att det karet är större. Kanske komplettera detta med någon Apistogramma på botten(?).

        Chokladcikliden tycker jag blir för stor för båda karen, blå ciklid skulle däremot kunna fungera bra eller kanske Aequidens Metae. Tycker också Satanopercan blir för stor, du borde satsa på någon mindre jordätare t.ex. Biotodoma eller någon mindre Geophagus. Tycker du ska nöja dig med en lite större ciklidsort i 190 liters karet kombinerat med någon tetra och/eller bilbukar. Rödmunstetran är ett bra val !
        Senast redigerad av Mmm; 01 augusti 2006, 10:37.

        Kommentar

        • Alexander Wiberg
          Användare
          • februari 2005
          • 445

          #5
          Vet faktiskt inte om litermängden i hörnkaret är för lite för scalarer, men 60 cm brukar väl anses som en bra höjd för scalarer?! Skulle satsat på scalar, rödmunstetra och en apistogrammasort i hörnkaret, inrett med "murrig" botten och mycket växter.

          I ditt 240-liters skulle jag satsat på en jordätarart (chokladcikliden blir på tok för stor) eller dina blåciklider tillsammans med någon tetra som inte blir uppäten, exempelvis dolkstickstetran. Bilbukarna lär väl bli uppätna där. Kanske kan du ha bilbukar med scalarerna och rödmunstetrorna i 240-karet istället!
          A.Wiberg (alex83)

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

          Kommentar

          • Mmm
            Användare
            • juli 2004
            • 71

            #6
            Ja, höjden i hörnkaret är bra för skalarerna (försvinner väl 5 cm där också), men det skiljer ju bara 5 cm på karen, så jag tycker det större karet är bättre för skalarerna . Att hörnkaret är högre innebär ju också att det blir ännu mindre yta i det. Tycker det låter ganska trångt med 10 scalarer i det karet, speciellt om man ska kombinera med en tetra där, men det kanske kan fungera...
            (Rekommendationen på ZooPet för skalarer är minst 275 liter )
            Senast redigerad av Mmm; 01 augusti 2006, 10:52.

            Kommentar

            • fred fish

              #7
              Ursprungligen postat av Mmm
              Du har inte tänkt ha alla de fiskarna i, eller?
              Nepp, har inte tänkt ha alla fiskarna, givetvis måste jag göra ett urval både vad gäller antal arter och vad gäller antal individer. När det gäller scalarerna så har jag tänkt börja med en större grupp och låta det bildas lite par. Fullstora scalarer funkar ju inte i den mängd jag uppgav tidigare.


              Ursprungligen postat av Alexander Wiberg

              Vet faktiskt inte om litermängden i hörnkaret är för lite för scalarer, men 60 cm brukar väl anses som en bra höjd för scalarer?! Skulle satsat på scalar, rödmunstetra och en apistogrammasort i hörnkaret, inrett med "murrig" botten och mycket växter.

              I ditt 240-liters skulle jag satsat på en jordätarart (chokladcikliden blir på tok för stor) eller dina blåciklider tillsammans med någon tetra som inte blir uppäten, exempelvis dolkstickstetran. Bilbukarna lär väl bli uppätna där. Kanske kan du ha bilbukar med scalarerna och rödmunstetrorna i 240-karet istället!
              Jag har funderat i de banorna själv, men funderar lite på vilka jordätare som kan vara lämpliga. Har kollat in Orange head, men akvariet är ju på gränsen till för litet för dem...

              /Fredrik

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #8
                Välj många rödmunstetror istället för 2 tetraarter.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  #9
                  JAg skulle dela upp det så här.


                  240 liter

                  6 skalarer


                  190 liter

                  Jordätare - Mikrogeophagus altispinosus
                  Rödmunstetror
                  Apistogramma
                  Jag skulle kanske sänga i ett gäng corydoras också.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...