Någon som håller Cryptoheros Sajica?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    #31
    Ursprungligen postat av LN
    Japp då har man frisimmande yngel av sajica i karet.
    Ihop med ett hundratal ancistrus yngel som hannen släppte från sin grotta igår.
    Så för tillfället går det 100 ancistrus, 20 cardinalteror, 30-40 sajica, 10 bolivianska fjärillsciklider i samma 130 litare.
    Suck o yngelkaret är redan fullt av bolivianyngel och ancistrusar.
    Antingen blir invånarna väldigt feta av yngelkost eller måste ett ytterligare yngelkar igång.
    Bifogar en lite suddig bild karet, med en yngelkasse full av anc. Vill inte förstöra sajica`s första yngelvårds försök genom att slanga ur ynglen. Men lite kluven är man eftersom inte ett yngel kommer att överleva i karet på egen hand.

    Hej, sajica kompis !!

    Jag behöver nog inte nämna mitt intresse längre...

    Gillar ditt kar, nåt åt det hållet kommer mitt nya stora att se ut som... På onsdag smäller det !! Längtar och tänker inte på annat... Må väl, vänliga hälsningar Anna-Karin....
    En glad amatör vid namn Anna-Karin

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #32
      Tack anna-karin. Var noga med att köra med ett "gammalt" filter när du startar ditt nya kar, så minskar du risken för ev. förgiftningar avsevärt.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • anna-karin
        Användare
        • augusti 2006
        • 51

        #33
        Ursprungligen postat av LN
        Tack anna-karin. Var noga med att köra med ett "gammalt" filter när du startar ditt nya kar, så minskar du risken för ev. förgiftningar avsevärt.

        Hej!!

        Jag har köpt ett sprilijuttans fluval 4, som ligger o glänser i sin kartong...Bakteriekultur gör susen!!
        En glad amatör vid namn Anna-Karin

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #34
          I med den nya pumpen i ditt gamla kar på stubertern. Stryp ner den så mycket det går.
          Egentligen borde den gå där ett par veckor för att samla på sig nyttobakterier.
          Bakterierkultur på flaska är inge vidare om man jämför med ett ingånget filter.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • anna-karin
            Användare
            • augusti 2006
            • 51

            #35
            Ursprungligen postat av LN
            I med den nya pumpen i ditt gamla kar på stubertern. Stryp ner den så mycket det går.
            Egentligen borde den gå där ett par veckor för att samla på sig nyttobakterier.
            Bakterierkultur på flaska är inge vidare om man jämför med ett ingånget filter.

            Oki doki, då gör jag d nu !!
            En glad amatör vid namn Anna-Karin

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #36
              Sajica-honan är fantastisk på att vakta sina yngel.
              Hon har lyckats att få upp ett tiotal yngel i det smockfulla karet.

              Det värsta är att nu börjar hanen o honan en ny lekritual.
              Trotts att jag flyttat deras tidigare lekplats så letar dom genast upp en ny.
              Hur får man dom att lugna ner sig???
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Jorsa
                Användare
                • december 2003
                • 199

                #37
                Ursprungligen postat av LN
                Sajica-honan är fantastisk på att vakta sina yngel.
                Hon har lyckats att få upp ett tiotal yngel i det smockfulla karet.

                Det värsta är att nu börjar hanen o honan en ny lekritual.
                Trotts att jag flyttat deras tidigare lekplats så letar dom genast upp en ny.
                Hur får man dom att lugna ner sig???
                Känner igen det där, dom slutar aldrig!! Jag möblerade om i karet totalt flera ggr, det spelade ingen roll, dom bara fortsatte...
                Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #38
                  Ursprungligen postat av LN
                  Sajica-honan är fantastisk på att vakta sina yngel.
                  Hon har lyckats att få upp ett tiotal yngel i det smockfulla karet.

                  Det värsta är att nu börjar hanen o honan en ny lekritual.
                  Trotts att jag flyttat deras tidigare lekplats så letar dom genast upp en ny.
                  Hur får man dom att lugna ner sig???
                  Tror detta generelt gäller hela Cryptoheros släktet, små ciklider omgivna av stora fiskar/ciklider leker så ofta som möjligt för att bli så många som möjligt då det blir lättare att terrorisera dom stora och sno åt sig mat och deras yngel. Har sett det i ett av mina akvarium, någon större art får då inte en chans att klara sina kullar + att dom gör attacker mot dom större arternas munnar vid matdags tills dom släpper lite av maten. Detta gäller då dom har blivit 10 st eller flera..
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #39
                    Sajica är en mycket trevlig bekanskap. Kul beteende, lättskött inte för aggresiv men ändå tålig och otrolig förälder.
                    Finns det fler cryptoheros som är lika kul??????
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Jorsa
                      Användare
                      • december 2003
                      • 199

                      #40
                      Cryptoheros nigrofasciatus är mycket lik Sajican, den största skillnaden, vad jag har lärt, är att den gräver mer, men det kan ju vara en tillfällighet.
                      Annars en mycket trevlig fisk det också.
                      Dom övriga i familjen Cryptoheros har jag ingen erfarenhet av, och har aldrig sett i butikerna heller.
                      Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #41
                        Spilurum är väl rätt trevlig ochså, inte helt omöjlig att få tag i tror jag. Sen finns två arter som jag sett hos Beast som inte gjorde nåt om de blev vanligare, spinosissimus och nanoluteus, ruskigt vackra!

                        De bilder som finns på dessa två i artreg är Beasts ciklider.

                        *edit* spinosissimus klassas visst archocentrus men ändå.

                        Mvh Jari
                        Senast redigerad av jarinen; 21 september 2006, 21:44.

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #42
                          Ursprungligen postat av LN
                          Sajica är en mycket trevlig bekanskap. Kul beteende, lättskött inte för aggresiv men ändå tålig och otrolig förälder.
                          Finns det fler cryptoheros som är lika kul??????
                          Jag har som sagt C.Spilurum och C.Nanoluteus, Nanoluteus är enligt min mening den vackraste av dom.
                          Problemet är väl att Cryptoheros korsar sig lätt med varandra om man inte har 2 kön av alla.
                          Har 1 par Sajica och 1 par Spilurum som leker i samma kar nu, mycket roligt att se. Vilken färgprakt dom visar upp när dom gruffar med varandra!
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • anna-karin
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 51

                            #43
                            Ursprungligen postat av Beast
                            Jag har som sagt C.Spilurum och C.Nanoluteus, Nanoluteus är enligt min mening den vackraste av dom.
                            Problemet är väl att Cryptoheros korsar sig lätt med varandra om man inte har 2 kön av alla.
                            Har 1 par Sajica och 1 par Spilurum som leker i samma kar nu, mycket roligt att se. Vilken färgprakt dom visar upp när dom gruffar med varandra!

                            Hej !! En bild på 8000L centralA vill jag se, släng upp snälla !!
                            En glad amatör vid namn Anna-Karin

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              #44
                              Ursprungligen postat av anna-karin
                              Hej !! En bild på 8000L centralA vill jag se, släng upp snälla !!
                              Hehe jag med!
                              Näevars men det är inte 1 akvarium på 8000l utan vad jag har sammanlagt. Det är till och med 8700l nu tror jag
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...