Hur många liter per fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    Hur många liter per fisk?

    Glad sommar!

    Har precis börjat planera en långresa till hösten vilket innebär en del ommublering bland firrarna. Vill helst spara all fisk men måste rensa ur och ta bort en del akvarium så att det blir lättskött för fiskvakterna när jag är borta.

    Hade lite funderingar kring hur många liter man bör ge varje fisk. Har en hel del ungdjur som kommer växa till sig så jag vill inte spara för mycket fisk.

    Hur många olika sorter är lagom i ett 500l? Heheh är riktigt svårt att galra ur.

    tack
    Therese
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Ju fler liter vatten per fisk ju mindre arbete för fiskskötarna.
    Viktigare än liter/fisk är filtervolymen/fisk. Försök maximera dina filter inför resan genom att rengöra och skruva upp dom på max, Kanske komplettera med något filter. Nu vet jag inte hur många kar eller vilka fiskar du har eller hur länge du ska vara borta men jag hade försökt behålla så många kar igång som överhuvudtaget är möjligt, däremot rensatt de fiskar som du ändå skulle ha tagit bort (konstig meningsbyggnad det blir ibland).
    Har varit borta en perioder från mina akvarium och då har jag mera försökt få till minsta accepterande matningsmängd samt planterat nitratkäkande växter i karen. Samt gjort nogranna instruktioner till skötaren med b.l.a att inte övermata.
    Åker du frammåt höstkanten så försök även att sänka tempen i karen ett par grader.

    Fiskmängd däremot finns det nog inget exakt svar på. jag har t.e.x ca.50 liter/Discus.
    1 liter/ L.multifasciatus. 80-100 yngel av ancistrus och B.fjärillsciklid i 50 liter.
    Hade 20 Mbunas i 150 liter. Men alla dessa kar kräver/krävde en himla massa arbete.
    Försök skapa så många revirgränser som möjligt.
    Vilka sorter hade du tänkt ha i 500 litaren?
    Senast redigerad av LN; 31 juli 2006, 13:17.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Det ar mest malawi det handlar om, rodzebror, honhi, delfiner osv inga extremt agresiva arter.
      ska vara borta 3-6manader sa det blir en del ransning, kommer ha kvar ett 500l o ett 275l med malawi.

      hur mycket tror ni man kan fylla karen. sirkulationen ar god.

      therese

      Kommentar

      Arbetssätt...