Lekbom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svempa
    Användare
    • juni 2004
    • 89

    Lekbom!

    Åkte iväg en vecka till bulgarien och kom hem i veckan till ett akvarium fullt med yngel.
    Mina A.Citrinellus, P.Managuensis och P.Motaguensis har alla fri simmande yngel. Dessa går i samma kar inte nog med det så står mina dovii och putsar och har sig.Konstigt nog så är det inte så mkt agression som man tror det ska bli. Har sugit upp ett hundratal av varje sort så nu ha man lite yngel att dra upp.Ganska kul att komma hem till efter semestern.
    1475L amerika
    2*112L yngel
    150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Kul svemba.
    Ja har också några gånger råkat ut för masslek.
    Lek i fyra olika akvarium samtidigt. Hur knepigt som helst. Är tämligen säker på att det dessutom varit vid samma väderlek. Vetetusan varför men hur kul som helst är det i alla fall.

    Lycka till med dina yngel.
    Sitter förresten och tittar just nu på en finfin bolivansk fjärillsciklid lek på en sten i karet bakom min dator.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • svempa
      Användare
      • juni 2004
      • 89

      #3
      Det här med att det inte var så mkt aggresioner tar jag tillbaka, doviina som håller på och leker har tat över halva karet. Övriga invånare slås hellre och håller sig bland dom andra paren med yngel än fejsar mitt doviipar. Karet är ganska över befolkat som det är nu så jag får nog omstrukturera lite. Tror nog mitt doviipar får gå,synd för dom är riktigt snygga. Men går det inte att ha dom tillsammans med andra firrar i ett 230cm långt kar så vet jag inte om jag vill behålla dom.
      1475L amerika
      2*112L yngel
      150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

      Kommentar

      • Håknil
        Användare
        • december 2005
        • 484

        #4
        Samtidiglek

        Ursprungligen postat av svempa
        Det här med att det inte var så mkt aggresioner tar jag tillbaka, doviina som håller på och leker har tat över halva karet. Övriga invånare slås hellre och håller sig bland dom andra paren med yngel än fejsar mitt doviipar. Karet är ganska över befolkat som det är nu så jag får nog omstrukturera lite. Tror nog mitt doviipar får gå,synd för dom är riktigt snygga. Men går det inte att ha dom tillsammans med andra firrar i ett 230cm långt kar så vet jag inte om jag vill behålla dom.
        hej,hej

        Låter kul det där.

        Jag har också haft par som lekt samtidigt.Salviniparet några dar
        före jaguarerna.Paren har haft varsitt hörn i mitt 700 l.
        Salviniparet har lekt 5 ggr!! men ej lyckats med att ta fram barnen.
        Är hanen steril tro?
        Jaggorna gick det bättre med. Det blev en rejäl svärm.Tyvärr va jag
        tvungen att resa bort en vecka,typiskt.Föräldrarna har varit exemplariska,
        men jag tror mina tetracanthor(m.aggressiva) har betat av det mesta
        av skörden.

        Nåväl, när jag kom hem fanns det ett 100-tal kvar.Tänkte att jag måste
        fånga ut dem.Gick inget vidare.Föräldrarna oerhört aggressiva och anföll
        plastslangen hela tiden.Tror inte att jag lyckades med ett enda yngel vid
        överföringen.

        Nåväl, några stycken går kvar och får också göra det.Matar dom med
        krossade pellets som de äter med god aptit.
        Vattentempen lyckas jag hålla till 26.Är det för lite kanske?

        Kommentarer vore trevligt.

        Mvh

        Håkan

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • juli 2002
          • 494

          #5
          Dovii jobbar stenhårt på att ta hela karet för sig själva och det går nästan aldrig att ha något annat tillsammans med dem.
          Nu har du ju visserligen ett riktigt stort kar men det låter ändå som det skulle räcka med MAX ett par till uttöver dina Dovii.

          Problemet med Dovii och deras attacker är att dem gör stor skada på liten tid p.g.a sina stora tänder och extremt snabba simfart..

          //Danne

          Kommentar

          • svempa
            Användare
            • juni 2004
            • 89

            #6
            Ursprungligen postat av Muhni
            hej,hej

            Låter kul det där.

            Jag har också haft par som lekt samtidigt.Salviniparet några dar
            före jaguarerna.Paren har haft varsitt hörn i mitt 700 l.
            Salviniparet har lekt 5 ggr!! men ej lyckats med att ta fram barnen.
            Är hanen steril tro?
            Jaggorna gick det bättre med. Det blev en rejäl svärm.Tyvärr va jag
            tvungen att resa bort en vecka,typiskt.Föräldrarna har varit exemplariska,
            men jag tror mina tetracanthor(m.aggressiva) har betat av det mesta
            av skörden.

            Nåväl, när jag kom hem fanns det ett 100-tal kvar.Tänkte att jag måste
            fånga ut dem.Gick inget vidare.Föräldrarna oerhört aggressiva och anföll
            plastslangen hela tiden.Tror inte att jag lyckades med ett enda yngel vid
            överföringen.

            Nåväl, några stycken går kvar och får också göra det.Matar dom med
            krossade pellets som de äter med god aptit.
            Vattentempen lyckas jag hålla till 26.Är det för lite kanske?

            Kommentarer vore trevligt.

            Mvh

            Håkan
            Har haft salvini förut med, lätt en av dom mest aggresiva ciklider jag haft. Höll på att slå ihjäl en guldsöm hane som var huvudet större. Mina var ganska skygga med, annars är det en riktigt fin fisk. Jag brukar hålla lite högre värme i mina yngelkar känns som dom äter bättre då, men det kan lika gärna vara inbildning. brukar ha ett vp-rör på ca 40-50cm på slangen när jag ska suga upp yngel, det blir mkt lättare att komma åt då och så slipper man riskera att bli biten med. Det är inte så att du fått 2st honor då? Har haft lek mellan 2 honor på flera olika sorters ciklider.
            1475L amerika
            2*112L yngel
            150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

            Kommentar

            • Håknil
              Användare
              • december 2005
              • 484

              #7
              Ursprungligen postat av svempa
              Har haft salvini förut med, lätt en av dom mest aggresiva ciklider jag haft. Höll på att slå ihjäl en guldsöm hane som var huvudet större. Mina var ganska skygga med, annars är det en riktigt fin fisk. Jag brukar hålla lite högre värme i mina yngelkar känns som dom äter bättre då, men det kan lika gärna vara inbildning. brukar ha ett vp-rör på ca 40-50cm på slangen när jag ska suga upp yngel, det blir mkt lättare att komma åt då och så slipper man riskera att bli biten med. Det är inte så att du fått 2st honor då? Har haft lek mellan 2 honor på flera olika sorters ciklider.
              Nej,nej

              Typiskt blek hane,som vi tidigare här på forumet har konstaterat.
              I Salviniarten är det ju ofta så att är den grannaste är honan.
              Varianter finnes nog.

              Det kan man också hos experterna läsa om.
              Mina är ju dock ganska unga(1,5 år) men håller ändå 15 cm(hanen).Honan
              något mindre.Med tanke
              på att dessa ciklider inte blir så stora(hmm.undrar jag).
              De jag hade tidigare va nog på 25, och det verkar att dessa unga fiskar
              kommer att bli större,med tanke på åldern alltså.

              Vi får se.Jag skall prova att öka några grader.
              Vad har du för diameter på slangen?Kanske borde jag ha mindre.
              Jag har använt ett ganska grovt Eheim-rör.Passar till det näst största.1262.

              Tack för kontakt

              Mvh

              Håkan

              ps.mina verkar ännu så länge ganska snälla,annars har jag samma erfarenhet
              som du.elaka djävlar!ds.

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Ursprungligen postat av svempa
                Det här med att det inte var så mkt aggresioner tar jag tillbaka, doviina som håller på och leker har tat över halva karet. Övriga invånare slås hellre och håller sig bland dom andra paren med yngel än fejsar mitt doviipar. Karet är ganska över befolkat som det är nu så jag får nog omstrukturera lite. Tror nog mitt doviipar får gå,synd för dom är riktigt snygga. Men går det inte att ha dom tillsammans med andra firrar i ett 230cm långt kar så vet jag inte om jag vill behålla dom.
                Hehe, det där med doviinas framfart i karet vid lek känner jag igen. Två gånger förut har jag gett upp och sålt de vuxna fiskarna, men nu hade jag tänkt hålla ut lite längre i förhoppning att de lugnar ner sig när de blir äldre. Min lösning (som fungerar bra för tillfället) är att skicka i mycket inredning som de andra fiskarna kan gömma sig bland. Jag har efter denna åtgärd haft yngel av både dovii och managuense samtidigt i karet, mina citrinellum håller också på med lekförberdelser men har inte kommit till skott än.

                EDIT När jag kom ner från datorn så hade ett av citrinellumparen lekt för första gången EDIT

                Så prova först med att skicka i en massa rötter innan du ger upp doviin, annars så tror jag nog att du kommer att ångra dig efter ett tag. Jag har gjort det varenda gång men som tur är sparat yngel.
                De är inte några färgsprakande juveler och de har ett jädrans temperament som gör livet surt både för medinvånarna och mig men det är ändå något visst med dem som gör att jag inte klarar mig utan dem. Vi har haft ihop det i 7 år nu och det lär nog bli ett antal år till innan vi är färdiga.

                Bilder på dina dovii hade varit kul att se!!!!
                Senast redigerad av jinnarparen; 31 juli 2006, 23:43.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • svempa
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 89

                  #9
                  Jag har väldigt mkt rötter, så det finna många möjligheter till revir. Ska prova ett tag till gillar dom verkligen hanen börjar bli riktigt snygg när han skimmrar i blått och grönt. Ska försöka ta lite bilder i helgen.
                  1475L amerika
                  2*112L yngel
                  150L som jag ej bestämt ännu kom gärna med förslag

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=344738

                  Kommentar

                  Arbetssätt...