Äcklig hinna på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    Användare
    • april 2004
    • 313

    Äcklig hinna på ytan

    Har fråga detta förr men aldrig fått något vidare bra svar så jag gör ett försök till.

    Jag får i vissa av mina kar någon mjölkaktig hinna på ytan och jag kan inte förstå hur det kommer sig. Jag matar tämligen snålt iom detta men det hjälper inte, inte heller gör det någon skillnad om det är ett nystartat kar eller ett som är väl ingånget. Ska ta en bild på det lite senare och lägga upp.

    Någon som har en aning?
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Har du täckglas på ditt kar?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Du har förmodligen för dålig cirkulation på vattnet, då brukar det bli en hinna på vattnet.

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Här är några anledningar, du får försöka lista ut om det beror på något av dessa eller är en kombination av två eller fler:

        - Du kanske matar för mycket
        - Du kanske matar med för fet mat
        - Du har för dålig cirkulation
        - Du har inga täckglas

        Det kan nämligen inte bero på så mycket annat... Garanterat är dålig ytcirkulation det vanligatse problemet. Se till att ytan rör sig kraftigare.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Mjo, det kan även bero på att det dör många bakterier i karet. Bra cirkulation avhjälper ofta själva problemet med ytan, men inte alltid problemet med att bakterier dör. Förändringar i fiskbelastning/matning (både kraftigt uppåt och kraftigt nedåt) eller att man rotat mycket i botten kan ge upphov till hinnan. Kan ta ett bra tag innan karet stabiliserar sig igen. En lösning för mig är att köra med luftpump/luftdrivna filter. Bubblorna tar ofta "med sig" hinnan ner i vattnet. Busenkelt, billigt och effektivt.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • ZakatH
            Användare
            • april 2004
            • 313

            #6
            Kan säga med en gång att jag har inte täckglas, jag matar verkligen inte för mycket, snarare för lite. I det karet som är värst drabbat har jag en cirkulation på 5-600l/h, karet är på 90l.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Försök då med att få bort det värsta när du byter vatten. Ta ett litermått eller liknande och sänk ner under hinnan/ytan, så går det att "suga upp" rätt mycket av den. Lite trixigt och tar tid, men det funkar hyfsat. Lägg sedan på täckglas och se om det blir bättre. Rök, avgaser och annat skit i luften kan samlas på ytan och ge en hinna.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • discusred
                Användare
                • juni 2004
                • 851

                #8
                Kör du med vattenslang när du gör ett del vattenbyte i ditt kar. Så använd slangen precis vid ytan och sug åt den (går snabbare). Ända jobbiga är att du får sitta med handen och styra vattenslangen hela tiden, så slangen är vid ytan och suger vatten.

                Ju mer vattnet sjunker i karet desto svårare och få ordentligt sug vid ytan, men bara fyll på med nytt vatten igen och börja om....

                Kommentar

                • olaJ
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 584

                  #9
                  Stäng pumpen och vänta tills ytan är stilla, lägg sedan i tidningspapper som du låter suga i kanske 10 sekunder, ta upp dom, kasta och gör om proceduren 2-3 ggr, nu bör det mesta vara borta. Brukar funka för mig.
                  "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                  Kommentar

                  • sharkman

                    #10
                    För dålig ytcirkulation, höj upp pumpen så den cirkulerar mer på ytan eller skaffa starkare pump. Funkar också med ytavrinning.
                    Kommer av fettet från maten eller en alghinna som kan bildas på ytan.
                    Vid algbildning går det att köra med uv-c.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...