Nystartat SA 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    Användare
    • juli 2006
    • 7

    Nystartat SA 540 liter

    Jag skulle behöva lite tips och idéer. Har precis startat ett 540 liters som jag tänkt köra SA biotop i. Var från början sugen på Acarichthys heckelli och Geophagus tapajos orange head just bara för att de är så fina. Men jag vill ha mycket växter och jag har förstått att dessa arter gillar att gräva upp växterna. I ett nystartat kar har ju inte växterna hunnit rota fast sig så bra än heller.

    Så om man nu inte bara ska ta första bästa snyggaste fisk, utan ta något som passar bättre... Någon som har några tips på något roligt jag kan befolka mitt akvarium med?

    Har ett sajicapar i i dagsläget, som jag hade i ett annat kar tidigare, och några corydoras sterbai.
    Kör bottenfilter, finkornigt, kalkfritt grus. Två stora rötter. Kommer bli mycket växter i bakkanten och ena halvan av karet. Fri simyta vid frontglaset och andra halvan. Lite löv på botten och sen ska jag försöka få tag i någon stor snygg gren man kan ha hänga ner på något vis, så det ser ut som en översvämmad flodbank typ. Finns gott om gömställen i rötternas håligheter men även i form av kokosnötshalvor i gruset för ev malar mfl.

    Så ser det ut....eller kommer att göra...nu är det fritt fram för tips på vilka som kan trivas och se bra ut i detta
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Mitt tips är rödmunstetror. Iofs ingen ciklid men jag har aldrig varit så nöjd med en stimfisk som jag är med dem. De stimmar hela tiden, både när jag hade 10 och nu när jag har 20.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Gillar även jag att ha växter i SA. Har Satanoperca som gräver kopiöst. Jag tycker att jordätare är fantastisk fin att hålla. Håller rent på botten igenom hela lagret botten material.
      Anubias kan du binda på dina stubbar.
      Svärdplantor kan du trä igenom borrade eller naturliga hål i rötterna.



      Mitt på sidan kan du se mitt fiskval.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Eurydike
        Användare
        • juli 2006
        • 7

        #4
        Snyggt!
        Anubias vill jag inte ha...kommer inte från Sydamerika
        Lite växter har jag nog tänkt sätta fast i rötternas håligheter. Har bla vattenorkidé som jag tror kommer trivas perfekt på rot. Men vill ha på botten också.
        Man kanske ska vänta med jordätarna helt enkelt tills växterna fått ordentliga rotsystem?
        Finns mycket annat fint att ha så länge. Scalarer och något fint stim tetror. kardinal är ju fint, men hur många skulle bli mat åt scalarerna då? Rödmun blir kanske bättre då som är lite större?

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Om du börjar med att köpa in Cardinaler och låter dom växta tillsig lite så är det inga problem med scalarer. Tror att det var drd här på ciklid som t.o.m hade 30 cm`s Altum med cardinaltetra. Och visst om du väntar en månad innan du sätter i jordätarna så har växterna ett bättre läge om du inte väljer att fästa växterna i något.

          Dessutom är det bra för karet om man inte lastar all fisk första dan utan smyger igång det.
          Discus är en ganska lätt fisk att hålla även i Växjövattnet bara man trixar lite med vattnet första månaderna.

          En sak som du troligen oxå behöver är en påse kalkkross i ett filter. Växjövattnet har en riktigt dålig buffringsförmåga vilket gör att du kan få svängningar i ph framförallt nattetid.
          Så att om du inte använder bikarbonat eller någon annan buffert så är kalk ett hett tips.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Mmm
            Användare
            • juli 2004
            • 71

            #6
            Hmm, en fråga bara...
            Du skriver att du kör med bottenfilter, hur fungerar det med jordätare som gräver mycket?

            (Skulle valt rödmunstetran, just pga att den stimmar så bra )

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Skulle valt vinkeltetra av samma anledning.
              Men även cardinaltetra stimmar bra med en större fisksort som "hotar".
              Grumligt kommer det att bli (med jordätare) om inte kompletterande filter finns.
              Bottenfilter förlorar en del av sitt syfte med jordätare p.g.a att bottenmaterialet lagrar upp mindre mängd sediment.
              Men jag tycker gott man kan prova med bottenfilter för att det är inte alls säkert att Eurydike`s jordätarna gräver i den utsträckning som mina gör.
              Eftersom växterna tar upp huvuddelen av sin näring i bladen så spelar grävandet och bottenfiltret mindre roll. Det som gäller för växterna om man inte vill köra med pmdd är att det finns nitrat o här kommer filtervolymen och mat/fiskmängd in i bilden. Kör man utan co2 kan det däremot ha en liten betydelse att bottenmaterialet inte ligger still.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Eurydike
                Användare
                • juli 2006
                • 7

                #8
                Kan man inte uppfostra jordätarna att inte gräva just där bottenfiltret sitter? Nej, skämt åsido kanske är bättre med något annat. Svårt att veta innan man köper fisken om den komemr att gräva mycekt hos mig eller inte.

                Om man har många kardinaltetror kanske de klarar sig bättre då alltså? Skulle ju vara snyggt med ett stort stim av så små färgklickar. Men den där rödmunnen var också himla fin.

                Jag hade inte tänkt slänga i all fisk på en gång. Akvariet har bara varit igång någon dryg månad än så det är ingen panik. Men jag vill vara förberedd när det är dags. Det är ju bra att veta vad man ska ha i alla fall. Sen kan man ju köpa lite i taget.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Japp helt rätt många har lättare att klara sig.
                  Har inte varit nere hos Mattis på ett tag men han brukar ha ett bra sortiment hemma. Om du vill så kan han plocka hem "din" jordätare om den finns på marknaden.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    Användare
                    • juli 2006
                    • 7

                    #10
                    Han har en grupp unga geophagus nu som är såå fina. Men som sagt...det får vänta lite.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej hoppas jag inte kommit fel?!

                      Hej!
                      Mäste bara fä delge en sak,denna dator jag skriver pä är i Tallinn och därför finns inte riktigt alla bokstäver med som ni kanske ser,näväl det var inte därför jag skrev utan jag vill säga att maken till VF diskus fär man söka efter även i Svedala,vi var in pä en akvariebutik Tallinns största i Rocca Al Mare utanför centrum,vilka diskus oj,oj,Stora välvuxna kraftiga andades hur lugnt som helst fina färger etc,det var arrten Brun diskus jag säg,kostar 600 kr styck i svensk valuta,vilka akvarier sedan ett stort akvarium pä 3500 lit som doch inte var vatten i samt massor av apistogramma och tillbehör,det var en glädje och vara i den butiken/Ann-Mari

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Boliviansk fjärillscikild.
                        Tålig fisk som går bra med de flesta, fantastiska munkamper, lekar och mycket bra yngelvårdare.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Alexander Wiberg
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 445

                          #13
                          Aequidens rivulatus. Vacker, varken för tuff eller för vek samt lättlekt. 1 hane och 3 honor så har du något spännande hela dagarna. Får ständigt kullar från alla 3 honor, hanen är knappast monogam!
                          A.Wiberg (alex83)

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                          Kommentar

                          Arbetssätt...