Huvudsjuka hos guldsöm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    Huvudsjuka hos guldsöm?

    Min guldsömshane, som också är en av mina stoltheter, har sen några dagar fått en liten extra bula vid sidan av "huvudbulan".
    Först trodde jag bara att den slagit sig, men nu börjar den extra bulan liksom att spricka. Ser nästan ut som om det växer så att det spricker, man kan se det vita under skinnet.

    Jag tror också att den är lite mindre aktiv, jagar inte runt honorna som vanligt.
    Vad tror ni att det kan vara? Skada eller sjukdom? Om det är sjukdom, hur behandlar jag?
    Postar några bilder så att expertisen kan ge en diagnos.
    Senast redigerad av Kid; 26 juli 2006, 13:50.
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    #2
    Här är ytterliggare några bilder:

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • mars 2004
      • 256

      #3
      Bild snett bakifrån

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • mars 2004
        • 256

        #4
        Liten förstoring

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • mars 2004
          • 2262

          #5
          Snygg hane. Kan vara en skada, men det kan också vara någon form av parasit (som etablerat sig i en skada). Jag hade vita tussar på mina CA-ciklider (både på fenorna och kroppen). Det enda rådet jag fick var att salta (3 dl/100 liter vatten) under en veckas tid, för att göra tillvaron sämre för parasiten. Sen gjorde jag ett delvattenbyte (ca 1/4). Efter det var det upp till fiskarnas eget immunförsvar. Det kan ta upp till en dryg månad innan tussarna försvinner. Den parasiten jag hade var inte särskilt skadlig för fiskarna. De betedde sig som vanligt under tiden de var "sjuka".

          Kommentar

          • Kid
            Användare
            • mars 2004
            • 256

            #6
            Tack, visst är den snygg! Köpte den som liten och då fick den stryk av alla andra fiskar. Helt plötsligt så började den växa och på bara några månader vände den ställningen i karet och blev en av de dominanta.

            Får väl vänta några dagar och se hur den mår. Sen får jag kanske salta.
            Hoppas att det inte är något elakartad och den inte blir sämre.

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #7
              Ursprungligen postat av Kid
              Tack, visst är den snygg! Köpte den som liten och då fick den stryk av alla andra fiskar. Helt plötsligt så började den växa och på bara några månader vände den ställningen i karet och blev en av de dominanta.
              Låter som en film hehe....a true hero

              Kommentar

              • Kid
                Användare
                • mars 2004
                • 256

                #8
                Så här ser skadan ut idag. Ser ut som ett stort köttsår. Den verkar annars frisk. Äter normalt och jagar sina honor som vanligt!

                Jag möblerade nyligen om. Misstänker att den inte är van vid den nya omgivningen och slår/skrapar sig på någon sten.

                Kommentar

                Arbetssätt...