Hål i sidan: Skada?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nusse
    Användare
    • april 2006
    • 69

    Hål i sidan: Skada?

    Hejsan, i ett rätt nystartat kar (4 månader) som varit förskonat från sjukdom har jag nu en golden som smyger sig undan med ett hål i ena sidan bakom bröstfenan. Se bilder.

    Förutom golden har jag C. Moori, Sc. Fryeri och röd zebra, alla leker och det förekommer lite hugg och slag, så hålet borde vara en följd av det.

    Jag vill bara höra med expertisen här så det i alla fall inte är ett symptom på nån sjukdom.

    Förslag på vård? Eget kar med uppsaltat (1-2%) vatten + något bakteriedödande?

    Mvh Magnus.
    Zoon
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    #2
    Jag är ganska säker på att det rör sig om en bakteriel sjukdom som verkar drabba golden i första hand! har sett samma sak flera gånger, och även på mina egna! Det konstiga är att inga andra sorter verka drabbas!?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    • Thomas R.

      #3
      Håller med Zzzit, det är någon form av sjukdom.
      Som Zzzit skriver så verkar det främst drabba Labidochromisarter!
      Ett par extra vattenbyten, lite saltning och sedan bara vänta och se. Ibland tillfrisknar fisken men, tyvärr, oftast inte...
      Var tidigare inne på att skicka ett prov för analys, men det blev inget av... Kanske någon annan som gjort det?

      Kommentar

      • nusse
        Användare
        • april 2006
        • 69

        #4
        Jag gör ett kanske fåfängt försök med nåt bakteriehämmande.

        Prover - är det nåt akvarieaffärn tar emot eller är det veterinären?
        Zoon

        Kommentar

        • Zzzit
          Användare
          • januari 2006
          • 253

          #5
          Veterinär enbart! Och det räkna med att det inte är gratis!
          Risken att det sprider sig är ganska stor, så du har valet att ta ut den sjuka, eller chansa och ha den kvar, och därmed riskera att de andra blir sjuka!
          Att prova ett medel mot bakterier kan fungera, jag har inte gkort det själv för oftast brukar fisken vara i så dåligt skick när det väl blir ett hål!
          Jag har dock fisk som överlevt, så chansen finns!
          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

          Kommentar

          • nusse
            Användare
            • april 2006
            • 69

            #6
            Den äter fortfarande med viss aptit, och gömmer sig inte hela tiden. Nå isolering och medicinering, så får vi se.

            Tack för svar,
            Magnus.
            Zoon

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #7
              Saxat från SVA:s hemsida (www.sva.se):
              Beträffande sjukdomsproblem på akvarie- och dammfiskar går det bra att kontakta oss på Avdelning för vilt, fisk och miljö på tel 018-67 40 00 vx.

              När det gäller insändning av fisk och/eller prover till SVA, kontakta fiskverksamhetens jourhavande på tel 018-67 44 71. Vardagar 08.30-15.30.


              Räkna inte med att en "vanlig" veterinär kan hjälpa dig med akvariefisk, det ingår inte i veterinärutbildningen. Det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag är veterinär själv...

              Kommentar

              • nusse
                Användare
                • april 2006
                • 69

                #8
                På ciklid.se:s FAQ finns lite mera info om analys.

                Så kära familjemedlemmar är fiskarna inte så att jag investerar i en analys... än. Jag åker och handlar Aqua Furan eller liknande. Efter tre dagar har hålet endast blivit något lite större.

                /Magnus
                Senast redigerad av nusse; 28 juli 2006, 12:35.
                Zoon

                Kommentar

                • jajja2

                  #9
                  Ursprungligen postat av nusse
                  Den äter fortfarande med viss aptit, och gömmer sig inte hela tiden. Nå isolering och medicinering, så får vi se.

                  Tack för svar,
                  Magnus.
                  Hur har det gått med din golden? Jag har ett liknande fall, men jag har en golden som har ett 3 gånger så stort hål och det ser mkt köttigare ut än på din golden. Min golden beter sig (som du beskriver oxå ) som vanligt. Ngt mer skygg kanske, men det beror nog på att jag försökt fånga in den med håven. (som såklart misslyckades ). Kan du inte updatera lite om hur det gått, vad du gjort osv.
                  tack för svar
                  jajja2

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #10
                    När mina malawi har fått det där så har jag trott att det berott på näringsbrist så då har jag gett dem annat foder med andra näringsämnen och då har hålen försvunnit. Vad har ni gett dem för foder?

                    Mvh/ BB

                    Kommentar

                    • nusse
                      Användare
                      • april 2006
                      • 69

                      #11
                      Tjena,
                      första da'n jag såg hålet fångade jag in den och gav den ett Ektozonbad, dvs ej speciellt bakteriedödande. Tre dar senare hade hålet inte växt nånting. Jag köpte AquaFuran och gav den ett halvtimmesbad enligt förpackningen. Hålet har i alla fall inte blivit större, men sidan har möjligen sjunkit in något. Fisken håller sig något undan men äter i alla fall. Jag har laddat upp nån ny bild, som visar hur hålet ser ut efter fem da'r.

                      Foder: Jag kör omväxlande med egentillverkad räkmix och med TetraCichlid sticks. Räkmixen är enligt standardrecept, har bytt ut lite av ärtorna mot spenat + har blandat i en äggula samt lite sticks. Övriga fiskar mår väldigt bra, så jag hoppas det inte beror på ensidig kost. Jag har också precis börjat använda Aquatic Nature Excel, men de pelletsarna verkar inte falla mina fiskar på läppen. Men tack för tipset BB, jag ska se om AN-pelletsarna ger nån verkan.

                      Nitritvärden t ex har inte varit mätbara nån gång sen jag startade karet. Fiskarna har verkat tämligen avstressade, det är inte så att de flyr varje gång nån kommer in i rummet direkt.

                      EDIT: Tony E svarade i en parallelltråd att det kan vara skadliga bakterier i filtrena. Jag startade karet för c:a 3,5 månader sen, har 2 innerfilter varav det ena är hemmagjort med 4,5 liter grov svamp, det andra är Juwels original med något mindre filtermassa. Jag rengjorde Juwelfiltret för första ggn häromda'n, det hemmagjorda har jag inte rört än. Hmmm, allt jag som nybörjare läst om filter är typ "rengöring krävs innan de sätter igen sig, har du tillräckligt mycket filtermassa så slipper du göra rent mer än nån gång per kvartal eller halvår".

                      Nu åker jag till Bulgarien och ger mina fiskar en fastevecka (litar inte helt på lägenhetsvakten ). Skriver nåt mot slutet av nästa vecka.

                      Mvh Magnus
                      Senast redigerad av nusse; 02 augusti 2006, 09:30.
                      Zoon

                      Kommentar

                      • Mikael
                        Användare
                        • april 2002
                        • 347

                        #12
                        Vad dessa hål beror på har jag ingen aning om men de uppstår även i välskötta och "rena" kar med fungerande filter. Det förhindrar ju iof (naturligtvis) inte att även små elaka bakterier finns i de fungerande karen. Näringsbrist verkar långsökt, men om en individ är i dåligt skick så kan det säkert bidra till utvecklingen? Hos oss var det en ps. saulosi (hona) som drabbades och utgången var dödlig. Är det kanske så att fisktuberkulos yttrar sig på detta sätt?

                        Troligen är detta en "gulsjuka" eftersom hålen endast drabbar gula fiskar (att Tony i parallelltråden talat om att det drabbar de flesta malawicikliderna tolkas här som att han avser endast de med gul kulör... )

                        /Mikael
                        Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                        - Lars Falk

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mikael
                          Troligen är detta en "gulsjuka" eftersom hålen endast drabbar gula fiskar (att Tony i parallelltråden talat om att det drabbar de flesta malawicikliderna tolkas här som att han avser endast de med gul kulör... )

                          /Mikael
                          Nej, jag har haft problemen hos både mbunas och haplisar/rovciklider. Faktiskt är de flesta arterna mer åt de blå hållet, även om en och annan golden haft problemet.

                          Andreas Spreinat som föreläste på ciklidstämman var helt inne på bakterie-spåret. Bakterier skall inte förväxlas med nitrit, nitrat eller annat mätbart med "hobbyutrustning", utan kräver att man mäter dem genom odlingar.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Tingeling
                            Användare
                            • juli 2006
                            • 176

                            #14
                            Använder du salt i karet och i så fall vad för salt (saltbriketter?)
                            Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                            Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                            Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                            Kommentar

                            • Mikael
                              Användare
                              • april 2002
                              • 347

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tony
                              Nej, jag har haft problemen hos både mbunas och haplisar/rovciklider. Faktiskt är de flesta arterna mer åt de blå hållet, även om en och annan golden haft problemet.
                              hmmm, då får vi raskt ändra benämningen till blågul hålsjuka. Således en typisk svensk sjukdom

                              Nämnde Spreinat något om förekomsten av detta fenomen i malawisjön eller är det ett specifikt akvariumproblem?

                              /Mikael
                              Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                              - Lars Falk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...