kräftor/snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    kräftor/snäckor

    Vid vår stuga i en Östgötsk sjö brukade det vara helt fullt med små snäckor på stenarna. Jag antar att det åt av algerna. Sedan planterades kräftor in någon gång på 80-talet och nu ser man aldrig några snäckor längre. Eftersom man de senare åren inte heller fått så mycket kräftor längre har min far en teori om att kräftorna hade kalas på snäckorna tills de tog slut och därför svälter nu. Låter detta rimligt? Någon som kan kommentera?
    Det går alltid en senare buss.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Om det inplanterades kräftor så var det förmodligen signalkräftor. De är inte särdeles biotopvänliga om jag greppat det rätt - de äter allt de får fatt i. Vår svenska flodkräfta var tydligen bättre anpassad till våra sjöars fauna. Jag tror inte att kräftorna svälter i vart fall. Har läst att bestånden av signalkräfta minskar på många håll, men det verkar inte vara helt klarlagt vad det beror på. Kanske kan det röra sig om intensivt fiske också, det går att fiska slut på kräftorna. Mink och skrake äter kräftor också, kanske har det kommit dit fler djur. Minken brukar lämna spår efter sig i form av kräftskal på stenar runt sjön. Ni kanske skulle kontakta dem som planterade in kräftorna (brukar finnas någon vattensammanslutning för de flesta större sjöar iaf) och stämma av med dem om de vet något.

    I det fiskevatten vi tar kräftor finns en två-årscykel. Ett år får man färre men stora kräftor och året efter får man ofelbart fler men mindre kräftor. Minken måste hållas efter, men skrakarna får vara.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 juli 2006, 07:07.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      Kan kräftorna knapra i sig en snäcka då?
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Jadå, visst kan kräftor äta snäckor, fast det är inte så att säga basen i deras näringspyramid - de är i första hand växtätare.

        Det finns många skäl till att kräftorna kan ha minskat - om de nu har det, kanske bara de kräftor som är födda i sjön är bättre på att gömma sig eller föredrar en annan del av sjön än de cement-kars odlade utsättningskräftorna.
        Överfiske och försurning är två klassiker för att decimera kräftor, och om snäckorna också försvunnit skulle jag personligen misstänka försurning (eftersom snäckor också är känsliga mot det). Fast jag vet förstås ingenting alls om sjön ifråga, utan spekulerar bara fritt.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          En artikel i SvD idag där det står lite mer om sjukdomen:


          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            En artikel i SvD idag där det står lite mer om sjukdomen:
            http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13278909.asp
            Visst, introducerade arter har ofta en fas där de blir extremt vanliga, sen hinner någon av deras fiender ikapp dem och populationen faller tillbaks till en långsiktig låg nivå. Det kan mycket väl vara det som händer signalkräftorna. Å andra sidan skulle inte ett kräft-virus påverka snäckor alls, så om snäckornas försvinnande hänger ihop med kräftornas nedgång, så beror det inte på sjukdom.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Åh, jag menade inte alls att det fanns någon koppling mellan kräftornas nedgång och snäckornas nedgång. Har annars lurat på om vår svenska flodkräfta "slår tillbaks", och att de kånkat omkring på något som de är okänsliga för, medans signalkräftorna inte tål det. Omvänd kräftpest alltså. Undrar om det är någon som försöker få fram svensk flodkräfta som är immun mot pesten? Har inte läst något om det. Fast det är klart, det är lite pengar involverat om det funkar och då kniper nog de som pysslar med det käft.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                På nyheterna idag sades det att signalkräftan har minskat i antal pga kräftpesten. Forskarna har hittat drabbade signalkräftor och tror att pesten trots allt kan drabba dem, men har avsevärt svårare att sätta sig.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Har annars lurat på om vår svenska flodkräfta "slår tillbaks", och att de kånkat omkring på något som de är okänsliga för, medans signalkräftorna inte tål det.
                  Fullt tänkbart. Kan också vara nån sjukdom från signalkräftans hemområde som nu tagit sig hit (via akvariekräftor kanske!). Förr eller senare hinner alltid introducerade arters fiender ikapp dem.

                  Undrar om det är någon som försöker få fram svensk flodkräfta som är immun mot pesten? Har inte läst något om det.
                  Märkligt nog verkar det inte vara det. Det är märkligt eftersom det finns flodkräftor som överlever kräftpesten, och det förmodligen vore rätt enkelt att få fram en resistent stam. Jag har tillochmed ett vagt minne av att det redan finns kända resistenta flodkräftstammar nånstans?

                  Å andra sidan kan man plantera ut signalkräftor *idag* som redan är resistenta, växer snabbare, blir större, förökar sig snabbare, och smakar lika bra som flodkräfta...

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Mm, det finns ju finfina signalkräftor att plantera ut - men de betingar inte ett pris på 650 kr/kg på Saluhallen i Malmö... kanske skulle vara värt att odla flodkräftor i lokalen?!

                    Akvariekräftor är jag försiktig med. Köpte på mig ett gäng marmorkräftor för något halvår sedan, men i senaste DATZ stod det att de kunde kånka på pesten samt lite annat. Numera är mina marmorkräftor ett minne blott, stoppade ner 4 st Channa gachua i karet - trots att de inte är längre än 10 cm så tog de rätt lätt kräftor på 3 cm. De gjorde även mos av en stor kräfta som precis ömsat skal och inte hann in i skydd. På två dygn var karet rensat...

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • gryni
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 63

                      #11
                      Ursprungligen postat av tropfrog
                      På nyheterna idag sades det att signalkräftan har minskat i antal pga kräftpesten. Forskarna har hittat drabbade signalkräftor och tror att pesten trots allt kan drabba dem, men har avsevärt svårare att sätta sig.
                      Kräftpestsvampen förekommer som parasit hos i stort sett alla signalkräftpopulationer. Saken är väl den att kräftpestsvampen och signalkräftorna evolutionärt har utvecklats tillsammans vilket gör att kräftpestens skadeverkan inte blir lika stor på signalkräftan så som den blir hos flodkräftan. Signalkräftan har utvecklat ett normalt parasit/värd förhållande som när kräftpestsvampen angriper flodkräftan istället tar död på sin värd.
                      Signalkräftan är alltså bärare av kräftpest och inplantering av signalkräfta i ett vatten innebär därför att pestsvampen blir permanent förekommande eftersom signalkräftan bär runt på svampen men inte dör av den. Det gör att återetablering av flodkräfta i vattnet med signalkräftor blir omöjlig.

                      Vet inte var jag läste detta, men det har tydligen visat sig att bestånd av signalkräftor kan bli fördvärgade liknande "tusenbröder" bland aborre. Detta leder till att storleken på kräftorna sjunker efter några generationer från utsättningen.

                      Att snäckorna har förvunnit i sjön håller jag med om att det är ett tecken på försurning. Snäckornas skal blir allt tunnare vid surt vatten vilket också leder att de blir mer känsliga för predation.

                      Mvh
                      Pär
                      Senast redigerad av gryni; 25 juli 2006, 11:22.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        NCS Medlem
                        • december 2003
                        • 110

                        #12
                        Signalkräftorna kan vid tex stress falla offer för kräftpesten. Men dom är ju såklart tåligare.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Hej i sommarvärmen

                          Östergötland har sveriges bästa kräftvatten.
                          En artikel i Linköpings lokaltidning är intressant läsning om kräftdöd osv.

                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Mm, det var en ok artikel. Bra att få flera sidor av saken. Personligen är jag ändå för vår svenska flodkräfta (jo, jag vet att signalkräftor smakar rätt exakt lika men i allafall). Blev lite paff över att signalkräftan inplanterades redan på 60-talet? Jag vill bestämt minnas att jag som liten grabb fiskade kräftor (sv.flod) mellan -75 och 80. Det var först efter det som pesten uppmärksammades på allvar - eller minns jag helt fel?

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              NCS Medlem
                              • december 2003
                              • 110

                              #15
                              Kanske finns nåt att läsa av intresse? http://www.fiskeriverket.se/publikat...an_dag1-fm.pdf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...