Hjälp, mina jaguarer dör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R66
    • maj 2024

    Hjälp, mina jaguarer dör...

    Hej!
    Har ofta haft problem med att mina jaguaryngel dör efter en vecka, 10 dagar.
    Ofta ser det ut som om dom får något fel på simblåsan.. Dom är desorienterade och simmar typ upp och ner. Någon dag senare så dör dom. 1/4 av dom som jag plockat upp brukar klara sig. Vattnet dom går i pumpar jag upp från mitt stora kar och har således byggt ett retursystem. Min fråga är, kan det ha något att göra med cirkulationen? För häftig cirkulation i ett litet kar gör kanske så att dom simmar ihjäl sig för att sedan bli "utmattade" Till min fasa idag så upptäckte jag att hälften av alla yngel har dött i natt.. Men där har jag en annan teori, Vattnet håller just nu 30 grader och jag lyckas inte kyla det. Jag byter en tredjedel i det stora karet nu varannan dag och häller i så kallt jag vågar. Några timmar senare så går temperaturen likväl upp mot 30 grader. Så denna stora död har nog den förklaringen.
    Men för att återgå till frågan, kan yngel simma ihjäls sig? Dom går i ett 30 liters plastkar och pumpen som lyfter upp vattnet (Fluval3) är strypt så att det visslar. Jag skulle tro att det pumpar ungefär så mycket att jag byter ut de 30 literna på ett par minuter.
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    #2
    Ursprungligen postat av R66
    Hej!
    Har ofta haft problem med att mina jaguaryngel dör efter en vecka, 10 dagar.
    Ofta ser det ut som om dom får något fel på simblåsan.. Dom är desorienterade och simmar typ upp och ner. Någon dag senare så dör dom. 1/4 av dom som jag plockat upp brukar klara sig. Vattnet dom går i pumpar jag upp från mitt stora kar och har således byggt ett retursystem. Min fråga är, kan det ha något att göra med cirkulationen? För häftig cirkulation i ett litet kar gör kanske så att dom simmar ihjäl sig för att sedan bli "utmattade" Till min fasa idag så upptäckte jag att hälften av alla yngel har dött i natt.. Men där har jag en annan teori, Vattnet håller just nu 30 grader och jag lyckas inte kyla det. Jag byter en tredjedel i det stora karet nu varannan dag och häller i så kallt jag vågar. Några timmar senare så går temperaturen likväl upp mot 30 grader. Så denna stora död har nog den förklaringen.
    Men för att återgå till frågan, kan yngel simma ihjäls sig? Dom går i ett 30 liters plastkar och pumpen som lyfter upp vattnet (Fluval3) är strypt så att det visslar. Jag skulle tro att det pumpar ungefär så mycket att jag byter ut de 30 literna på ett par minuter.
    Hej,hej
    Knivig fråga det där.Jag har för mig att förr när jag höll på med yngel fick jag rådet
    att bara använda syresten.Har f.öv. själv en stor svärm jaguaryngel just nu.
    De går dock ännu kvar hos sina föräldrar, men jag har samma funderingar som du.
    Beroende på var du bor(vattenkvalite) tror jag att man succesivt kan blanda ut det gamla
    vattnet med friskt kranvatten.30 grader låter i mesta laget.Jag tror ynglena behöver friskt
    syrerikt vatten hela tiden.
    Alltså, inte för starkt flöde och mycket friskt vatten.Tror inte man behöver nån speciell
    rening i ett yngelkar.Snarare tvärt om.Ynglen lever av mikroorganismer som bildas.
    Har en bekannt som har oerhört "skitigt" i sina yngelakvarium.Han lyckas väldigt bra med
    uppdragningen.Jag hoppas att vi får fler svar från de erfarna här på forumet.

    Lycka till

    Håkan

    Kommentar

    • Styrsö
      Användare
      • november 2004
      • 343

      #3
      Nja- jag tror det är svårt att få för mycket blås. Jag Har ett 200l yngelkar med 2000l/h pump i. riktar den mot ytan , men det blir tryck. Jag har lyckats dra upp ett antal kullar CA i den, så det tror jag inte.

      Kommentar

      • Håknil
        Användare
        • december 2005
        • 484

        #4
        Ursprungligen postat av Styrsö
        Nja- jag tror det är svårt att få för mycket blås. Jag Har ett 200l yngelkar med 2000l/h pump i. riktar den mot ytan , men det blir tryck. Jag har lyckats dra upp ett antal kullar CA i den, så det tror jag inte.
        Hej Styrsö

        2000 l/tim låter ju som ett väldigt drag.Klart riktar man det uppåt går det väl.
        Hur gör man med vattnet i Götet?Är inte det ganska klorerat?
        I Umeå tappar man direkt ur kranen.Inga tillsatser.
        Vad tror du om det där med "skitigt" yngelakvarium?

        Mvh

        Håkan

        Kommentar

        • R66

          #5
          Än finns det hopp

          Det senaste dygnet så har nog bara 20-30 stycken dött... Temperaturen är fortfarande runt dom 30... Suck! Däremot så har jag minskat på flödet så att dom inte åker runt som på ett airhockey spel. Nu skulle jag uppskatta att vattnet byts ut helt på 10 minuter. Jag slipper fortfarande doften av ruttna rester av yngel och det vill jag såklart. Jo.. Klart att man ska rensa bort alla döda yngel men det är inte så lätt när antalet i karet är stort. Jag slängde även i en syresten som får småputtra lite. De andra kullarna körde jag med ett eget slutet system. Dvs att jag bytte vatten och tog ifrån det stora karet en gång i vecka. Utdelningen på det system som jag har nu verkar faktiskt fungera bättre. I detta lilla kar har jag även 4 stycken ifrån en kull som är ett par veckor äldre och dom växer så det knakar! Helt otroligt vad dom små kan växa fort. Måtte värmeböljan gå över snart så att jag kan utvärdera om det var smart att använda det lilla karet och pumpa över. En viss risk finns alltid och det är nog inte så poppis hemma om någon av de små i familjen skulle lyckas dra loss en av slangarna.
          Alternativet att ha dom kvar i det stora är uteslutet. Föräldrarna är VÅLDSAMT aggresiva när dom har småttingar. Jag har haft yngel på påfåglar och jack demseys innan. Dom är inte i närheten av vad dessa är. Visst är det roligt men det tar ganska hårt på det andra jaguarparet som går i samma kar. Andra fiskar? Jo det fanns en gång. Inte ens mina gibbiceps har överlevt när dom har 'vaktat' sina yngel.
          Tack för alla tips och är det någon som kan komma på fler anledningar till att dom dör efter ett tag så är jag tacksam!

          Kommentar

          • R66

            #6
            Nu artar det sig! 50-60 stycken klarade sig och är nu överflyttade till ett eget kar på 115l. Dom växer kanonbra. Från den förra kullen så finns det 3 stycken kvar. De är nu 3 cm och äter allt som kommer i närheten. Har precis fått 2 nya kullar samtidigt. Ska testa detta vattenbytessystem igen. Håller tummarna.

            Kommentar

            Arbetssätt...