Algtillväxt! Vad är fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    Algtillväxt! Vad är fel?

    På bara ett par dagar har plötsligt akvariet fått en snabb tillväxt av alger på rutan samt delar av växterna. Jag har för mig att jag läst någonstans att algtillväxt kan utgöra ett såväl positivt som negativt tecken i akvariet, men jag undrar vilket dera dessa utgör.

    De är mörka och ligger som en sammetsmatta på bladen, på glasrutan bildar de ett tunt, brungrönt skikt. Jag har funderat på om det kan ha med för mycket sol att göra, men är tveksam. Akvariet står nämligen i ett hörn vid ett fönster och exponeras aldrig för direkt sol. (I krukväxtsammanhang anses ju just hörnet vid ett fönster vara den mörkaste -och för krukväxterna minst gynnsamma- platsen i ett rum.)
    Placeringen är vald med hänsyn tagen till detta, det nås av dagsljus men inte av sol. Det står inte mitt i ljusflödet så att säga.
    Kan det ha någort med vattenvärden att göra? För mycket fodertillförsel?
    Om det är vattenkvalitén som är problemet, hur mäter man det och vad gör man åt saken?

    Vänliga hälsningar, Anemon.
  • ixxe
    Användare
    • februari 2005
    • 234

    #2
    Låter som cyano.
    Jag har själv fått problem med detta i mitt växtkar o kan inte förstå det eftersom jag inte förändrat nånting i karet. Temp/gödning/fiskbesättning/filter allt är som vanligt.
    Jag har fått för mig att vattnet är av sämre kvalite i ledningarna pga av den höga värmen denna sommaren men jag har inga bevis.

    Har du inga känsliga växter/fiskar i karet funkar tetra medica general tonic aldeles utmärkt mot cyano
    http://ixxe.se

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #3
      Ursprungligen postat av Anemon
      På bara ett par dagar har plötsligt akvariet fått en snabb tillväxt av alger på rutan samt delar av växterna. Jag har för mig att jag läst någonstans att algtillväxt kan utgöra ett såväl positivt som negativt tecken i akvariet, men jag undrar vilket dera dessa utgör.

      De är mörka och ligger som en sammetsmatta på bladen, på glasrutan bildar de ett tunt, brungrönt skikt. Jag har funderat på om det kan ha med för mycket sol att göra, men är tveksam. Akvariet står nämligen i ett hörn vid ett fönster och exponeras aldrig för direkt sol. (I krukväxtsammanhang anses ju just hörnet vid ett fönster vara den mörkaste -och för krukväxterna minst gynnsamma- platsen i ett rum.)
      Placeringen är vald med hänsyn tagen till detta, det nås av dagsljus men inte av sol. Det står inte mitt i ljusflödet så att säga.
      Kan det ha någort med vattenvärden att göra? För mycket fodertillförsel?
      Om det är vattenkvalitén som är problemet, hur mäter man det och vad gör man åt saken?

      Vänliga hälsningar, Anemon.
      Det spelar ingen roll att du gömmer akvariet i ett hörn, det är som bekant mycket ljusare på sommaren än på vintern och dessa extra timmar ljus kan göra att det slår över i algblomning. Ha helsläckt ett par dagar och dra sedan ner timern ett par timmar. Hoppas det löser sig, annars finns ju alltid Algizin A, tyvärr ryker växterna oxå.
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Cyanobakterier är en av få organismer som kan tillgodose sig atmosfäriskt kväve. Därför beror tillväxt oftast på ett snedvridet kväve/fosforförhållande i karet. Det är vanligt i vatten med högt ph och stark cirkulation, det beror då på att amoniak hela tiden vädras ur och ger snedvridna förhållanden. Cyano är vanligare i tanganyikakar än i malawi, kanske för att en del mbunas äter dem? Cyano är också vanligt i dåligt gödda växtakvarium som det byts mycket vatten i, och beror då på att kvävet försvinner till större del än fosfatet (som är organiskt bundet) vid vattenbyten. Cyano, precis som alla andra fotosynteslevande organismer växer mer ju mer ljus den får. Därför är det naturligt att de största problemen uppkommer på sommaren.

        Det finns metoder som dödar algerna och det finns metoder som rättar till det snedvridna kväve/fosforförhållandet. Personligen har jag bara lyckats temporärt med de algdödande metoderna, algerna kommer tillbaka så fort man återställer alla parametrar eftersom förutsättningarna för tillväxt finns kvar. De algdödande metoderna är främst kemisk bekämpning och ljusbegränsning.

        För den som är medlem i ncs i år kan titta i cb nummer 2, där Patrik_malmö skrivit en ypperlig artikel om cyano och bekämpning. Där går han igenom alla metoder och förklarar varför/hur de fungerar. Det är förståss inte för sent att bli medlem, när man betalat in medlemsavgiften så kommer alla tidigare nummer av cb i brevlådan samtidigt med nästa utyskick.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Ursprungligen postat av tropfrog
          För den som är medlem i ncs i år kan titta i cb nummer 2, där Patrik_malmö skrivit en ypperlig artikel om cyano och bekämpning. Där går han igenom alla metoder och förklarar varför/hur de fungerar. Det är förståss inte för sent att bli medlem, när man betalat in medlemsavgiften så kommer alla tidigare nummer av cb i brevlådan samtidigt med nästa utyskick.
          MVH
          Magnus
          Dax o bli medlem tropfrog?
          Mvh Alex

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Självklart är jag medlem själv. Vad trodde du?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #7
              Missförstånd, saknade bara NCS loggan under ditt namn
              Mvh Alex

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                Missförstånd, saknade bara NCS loggan under ditt namn
                Han är undercover =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Anemon
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 156

                  #9
                  Tack snälla för råden!

                  Måste också nämna att det är alltid lika glädjande att det dyker upp svar så snart efter att man ställt frågan! Pluspoäng för det

                  Kommentar

                  • Anemon
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 156

                    #10
                    Och jo...

                    Jag bör nog skaffa medlemsskapet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...