Yngel bakom BTN woodrock

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaTrucka
    Användare
    • april 2006
    • 23

    Yngel bakom BTN woodrock

    Jag fått yngel , kul i sig men grejjen e att 2 av dom har hamnat i hörnet bakom BTN bakgrunden . Vet inte hur jag ska komma åt att ta ut dom.
    Provade med sugslang med hävert men dom blir ju rädda för slangen, så jag kommer inte tillräckligt nära. Håven han jag glömma pga utrymmet. Har väl ett ytrymme på 3x5 cm å 50cm djupt att spela på, så där e trångt
    Några ideer?
    375l Malawi
    200 liter saltvatten
    Våran Hemsida
  • iFraja

    #2
    Trevlig, vad är det för yngel?

    Ta en slang med diametern runt 1" eller liknande, och använd hävert.
    Har du tillräckligt bred diameter så följer småfirrarna med vare sig de vill eller inte.

    Kommentar

    • DaTrucka
      Användare
      • april 2006
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av iFraja
      Trevlig, vad är det för yngel?

      Ta en slang med diametern runt 1" eller liknande, och använd hävert.
      Har du tillräckligt bred diameter så följer småfirrarna med vare sig de vill eller inte.
      Ingen dum ide.
      Bara ett litet problen med så grov slang, hinken blir ju full på typ 3sek, får nog skaffa en större hink, typ regntunna .

      Alla (Azureus, Golden, Demasoni, Röd Rubin) har lekt å spottat ut men det verkar som det bara är ett gäng golden yngel som överlevt. Tiden får väl utvisa om det blivit fler sorter.

      Nu kommer säkert nån skriva: Varför har du inget yngelkar?
      Har inte plats, vill inte, får inte, you name it...
      375l Malawi
      200 liter saltvatten
      Våran Hemsida

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        har de kommit in under i från el glipar de nån stans, du kanske kan förebygga det till nästa ggr =)

        Kommentar

        • DaTrucka
          Användare
          • april 2006
          • 23

          #5
          Ursprungligen postat av johan_lindgren
          har de kommit in under i från el glipar de nån stans, du kanske kan förebygga det till nästa ggr =)
          Woodrock bakgrunderna "suger" in vattnet från kortsidorna, ca 2 mm glipa mella bakgrund och sidoruta, men där e filtervadd innanför för att undvika att yngel kryper in bakom.
          Av någon anledning har dom hittat denna glipa + tagit sig igenom 5 cm filtervadd!!!

          Tror inte jag kan förebygga på annat sätt än med filtervaddet.
          375l Malawi
          200 liter saltvatten
          Våran Hemsida

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Oh, jag hatar när fiskarna hoppar över. Jag har ett akvarium med två fullvuxna golden och en halvvuxen P. "spilonotus tanzania" bakom bakgrunden och det är INTE lätt att få ut dem. Jag skall dock skaffa glas och lägga på där nu så det inte händer igen. De får skylla sig själva lite tycker jag De mår ju hur bra som helst där bakom så det är väl inga problem direkt, men jag skall se till att få ut dem snart....
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Jag har jämt yngel (som verkar kunna ta sig förbi nån glipa vid svampen i hålet i BTN'n) och ibland större fisk (som troligen hoppar över eller passar på när jag rengör svampen) bakom BTN'n. Det verkar vara omöjligt att hindra. Jag har gett upp på att hålla dem borta, och matar nu mer även bakom BTN'n, men nån gång om sen kör jag PET-flaske-fälla för att hålla nere antalet där bakom.

              Kommentar

              Arbetssätt...