Papegojventilen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Papegojventilen

    Hej

    Eftersom att folk inte klarar av att diskuttera skotsel av papegojfisken http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?id=1556 utan att samtidigt diskuttera dess existensberattigande sa startar jag den har traden.

    Shoot!
    Senast redigerad av Ola Svensson; 20 juli 2006, 12:09.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Baserat på egna erfarenheter (se §13 i forumsreglerna) kan jag bara säga att denna produkt inte alls är förtjänt av sitt dåliga ykte. De fabrikationsfel man ofta läser om har jag inte upplevt själv. Att produkten inte kan simma, inte kan äta, inte kan fortplanta sej eller saknar förmåga att kommunicera med andra fiskar har jag inte upplevt.
    Självklart finns det undantag, men vilken massproducerad vara har inte enstaka fel ibland?

    Jag tycker vidare att denna fisk är bra för vår hobby, då den ofta får ses som en inkörsport till tyngre "ciklidberoende". Helt klart en produkt för framtiden!

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Min uppfattning ar att den liksom slojstjartar bryter mot Lex Lindgren.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Borde inte denna tråd ligga under 'växter och övriga fiskar'.

        Personligen föredrar jag en röd citrinellum/labiatum istället. Färgen är densamma (det är nog det som drar mest förmodar jag), sen är det ju äkta vara också!
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Borde inte denna tråd ligga under 'växter och övriga fiskar'.

          Personligen föredrar jag en röd citrinellum/labiatum istället. Färgen är densamma (det är nog det som drar mest förmodar jag), sen är det ju äkta vara också!
          Varfor det? Fisken ar en uppenbarlig centralamerikan med stort inslag av citrinellum/labiatum. Numera dyker de ju upp i randig "barred" form samt dessa flackiga ocksa, precis som citrinellum-komplexets arter. Jag tror inte en sekund pa att en sydamerikan varit inblandad.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Björn
            Användare
            • april 2002
            • 787

            #6
            Ola, har du tid och lust att förklara kortfattat vad Lex Lindgren är för någon författning och vad den innebär?

            Mvh
            Björn
            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Vad är det för moralisk/etisk skillnad på att dra upp sälja osv tex Flowerhorn och Papegojciklider tycker ni??
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #8
                En "papegojventil" minsann . Ok, jag tycker att både papegojcikliden och Flowerhorn är en förolämpning mot centralamerikanska ciklider i stort. De största, coolaste, personligaste och framförallt vackraste cikliderna kommer ju från denna världsdel. Vad ska vi då med dessa varianter till? de tillför ju inget. Jag vet att det finns massa argument för dessa men för min del så är det nolltolerans på den här fronten, motivering: .... hmm...ja , vilken rätt har vi att laborera med arterna? räcker för mig.


                Mvh Jari

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #9
                  Innebär nolltolleransen även att det är "fel" att avla vidare på mer eller mindre naturliga egenskaper? Urvalsodling för att få fram en finare färg än moder natur lyckats med. Korsa två olika lokaliteter av samma art. Mata upp fiskar med kraftigt foder som gör dem större och kraftigare än deras naturliga släktingar. Är allt detta fel?

                  Gäller denna nolltollerans alla djur och växter vi kommer i kontakt med dagligen, eller gäller det bara akvariefiskar? Ska vi kräva att ICA kan visa papper på att biffen vi ska lägga på grillen kommer från en "uroxe" eller möjligen från någon av våra gamla svenska lantraser? Var går gränsen?
                  Mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Vad jag tycker om dessa vet väl de flesta nu, men jag skriver ändå...

                    Papegojcikliden är en symbol för det som akvaristik inte handlar om. Det är en absurd framavling av något som inte länge är naturligt eller anpassat till någon som helst biotop. Det är en levande leksak, en bastard, frankenstein, ett missfoster. Kalla det va ni vill. Att de sedan färgas artificiellt gör det ännu sjukare. Att stödja de som tjänar pengar på dessa fiskar är en fruktansvärd handling och skapar en mycket olycklig efterfrågan som endast kommer intressera fler investerare att börja med liknande projekt.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Lex Lindgren ar djurskyddslagen som Astrid Lindgren fick i fodelsedagspresent. Eftersom att vissa kommersiella djurslags undantogs fran vissa regler sa ar den ratt tramsig. Sparka pa de svaga ungefar. I stora drag ska alla djur kunna uppvisa sitt naturliga beteende, nagot som papegojfisken ar forvagrat med sin deformerade mun. Kan de till exempel ha mundragkamp? Den deformerade kroppen gor att de inte kan simma som de "ska" (samma galler slojstjart, urprunget silverruda vimsar runt som en mbuna vilket slojstjartar inte kan). Detta skiljer den fran Flowerhorn.

                      Jag ser ingen skilnad mellan flowerhorn och alla dessa olika former av molly som alla idag ar hybrider (ballongmollyn har jag daremot lika mycket mot som slojstjartar).

                      Sedan tror jag inte att dessa deformerade fiskar far hur illa som helst. Inte sa illa att de ska avlivas. Har man dem sa ska man snarare ge dem sa bra skotsel som mojligt. Rent generellt haller jag annars med Zaphi och jag skulle uppmana folk att inte spara yngel av denna orsak, aven om det kan vara lite svart att lata bli eftersom yngel ar sa gulliga.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 20 juli 2006, 13:31.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        Vad jag tycker om dessa vet väl de flesta nu, men jag skriver ändå...

                        Papegojcikliden är en symbol för det som akvaristik inte handlar om. Det är en absurd framavling av något som inte länge är naturligt eller anpassat till någon som helst biotop. Det är en levande leksak, en bastard, frankenstein, ett missfoster. Kalla det va ni vill. Att de sedan färgas artificiellt gör det ännu sjukare. Att stödja de som tjänar pengar på dessa fiskar är en fruktansvärd handling och skapar en mycket olycklig efterfrågan som endast kommer intressera fler investerare att börja med liknande projekt.
                        Aulonocara OB då,(för att ta ETT ex)? Förstår inte skillnaden riktigt med dina argument,kan du hjälpa mig?
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av ozric
                          Aulonocara OB då,(för att ta ETT ex)? Förstår inte skillnaden riktigt med dina argument,kan du hjälpa mig?
                          Jag svarar. Papegojfisken ar framodlat for att vara gullig och "napen". Den har en sa sot uppsyn att barn bara maste ha den. Tro det eller ej, men de flesta tror att dessa fiskar finns i naturen. Jag vet manga som kopt slojstjart och verkligen tror att dessa simmar runt i naturen. Detta att salja deformerade fiskar som leksaker till barn ar ratt sjukt.

                          Jag har personligen inget "mot" fiskar som OB aulonocara sa lange de kan bete sig relativt OK. Daremot ar jag helt ointresserad av dem som akvariefiskar. Genetiskt satt ar de daremot hur intressanta som helst.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 1919

                            #14
                            kan det inte vara så att papegojfisken är en extremt inavlad variant istället för en korsning. för jag menar den ser ju så krokig ut

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Jadu, var man skall dra gränsen är inte lätt, men eftersom den mest extrema fisken, papegojcikliden, faktiskt köps så är den väl lämplig att börja med?

                              Det är stor skillnad på att korsa två olika arter (som papegojan och OB Aulonocara) än att korsa exempelvis diskus (samma art) eller urvalsodla färger inom en enda art.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...