Tetracantha fundersam...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    Tetracantha fundersam...

    Hej
    På artbeskrivningar står det Nandopsis Tetracantha vilket ja går efter men på tex fishbase har ja för mig att det står Nandopsis tetracanthus och även på google om man söker på bilder hittar man mest om man söker på tetracanthus.

    vilket är egentligen det rätta namnet på denna firre...är en aning förvirrad här
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Eftersom NCS valt att följa Cichlidpress Reference Service så torde det rätta vara Nandopsis tetracantha.

    Jag håller med dig och det kan ibland se godtyckligt ut vad man namnger en art till. Ett exempel som jag själv dragit upp är Tramitichromis intermedius...som tidigare kallades Lethrinops intermedius...nu finns båda namnen i handeln och hos grossister vilket gör det rejält snurrigt.

    Såvitt jag vet så finns det ingen instans som har det övertäckande ansvaret att namnge olika arter. Det vore helt klart föredömligt med endast en "Reference Service"...som täcker allt och som alla följer.

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      ok så egentligen ska man följa Cichlidpress för att få det rätta namnet då...
      likaså ska det rätta namnet på jaguarciklid vara managuensis och inte managuense som en del affärer skriver...

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Nej det är väl inte så att Cichlidpress har det rätta svaret...iallafall verkar det inte så då alla inte följer det. Det är väl detta som är det konstiga...det finns liksom ingen instans som man vet är 100% rätt. Jag tycker det är en djungel och jag blir irriterad på det här faktiskt.

        Jag följer Cichlidpress...men det är ju mest pga att NCS valt att följa deras Reference Service.

        Om det är någon som vet mer om det här så får ni hemskt gärna informerar mig om hur det ligger till då det är intressant att veta...

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #5
          ok jo det är bättre och följa ciklid.se och cichlidpress. håller med stefan är det nån här som vet om nån annan sida som kanske får dom korrekta namnen först....

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • mars 2003
            • 527

            #6
            Ursprungligen postat av Lutt
            ok jo det är bättre och följa ciklid.se och cichlidpress. håller med stefan är det nån här som vet om nån annan sida som kanske får dom korrekta namnen först....
            Om en art byter släkte kan det hända att även artnamnet ändras - det beror på att släktnamnen har olika genus (kön). Detta hände till exempel med Merodontotus tigrinus som blev Brachyplatystoma tigrinum. Nandopsis är femininum, så det är väl därför som Cichlid Press kör med ändelsen -a. Om det är rätt eller inte vet jag inte - det finns en herrans massa regler i ICZN, The International Code of Zoological Nomenclature. Kolla här:
            http://www.nhm.ac.uk/hosted_sites/iczn/ (klicka på "The code online).
            När man lärt dig det kan man börja plugga in ICBN (för växter) och så ICNB (bakterier)...
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            Arbetssätt...