För mycket fett?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shaft
    Användare
    • juli 2006
    • 32

    För mycket fett?

    Hejsan.
    Hur mycket fett bör pellets till malawi ciklider innehålla?

    Beställde nya pellets(Aquatic Nature Cichlid Basic-Food) och fick se att de innehåller 35%fett.
    Mina "gamla" pellets innehåller bara 5% fett och alla märken som jag kikat på har innehållit mindre än 10% fett.

    Är 35% för mycket?

    Jag olika sorters mbunas och även Nimbochromis livingstonii.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Är du verkligen säker på att det står fett?? Jag har aldrig sett den mängden andel fett på en burk trots att jag använt mig av produkten tidigare...

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      "Crude Fat Min 35%"

      Blir fisken för fet har man matat för mkt,hur lite/mkt fett det än är i fodret. En bra måttstock att gå efter.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Thomas R.

        #4
        Jag brukar varva räkmixen med bl a "Aquatic Nature Afr. cichlid fishfood-excel" och på mina burkar står det bara "crude fat min 4%"

        Tycker för övrigt att det är ett kanonfoder!
        /Thomas

        Kommentar

        • Zzzit
          Användare
          • januari 2006
          • 253

          #5
          Är du säker på att det inte står 3,5%?
          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Citerar denna artikel:



            "Ofta ligger fetthalten för högt i de färdigproducerade fiskfodren. Den bör vara runt 3% för växtätare och borde inte överskrida 5% för köttätande fiskar och malar."

            Alltså högst 5% för huvuddelen av akvariefiskarna. Frukt och nötätare som tex hantelciklider borde dock kunna klara av lite mer fett.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Shaft
              Användare
              • juli 2006
              • 32

              #7
              Det står :Crude fat 35%
              Det står även på tyska, holländska och franska. På alla språken står det samma sak.

              Har aldrig heller sett pellets till ciklider(eller andra fiskar för den delen heller) som innhåller så mycket fett.
              Man hoppas ju att det fallit bort ett komma tecken.
              Får försöka maila tillverkaren och reda ut hur det ligger till.

              Tack för alla svar. Jag återkommer med svar när/om jag får något svar av tillverkaren.

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                fett

                På min burk "Aquatic Nature Amr. cichlid fishfood-excel" står det crude fat 4%

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Det STÅR faktiskt 35% på kilos-påsarna med det skall förstås vara 3,5%.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #10
                    Jag använder mig i stort sett endast av Aquatic Nature Afr. cichlid basic foder och det är ett kanonbra foder.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Shaft
                      Det står :Crude fat 35%
                      Det står även på tyska, holländska och franska. På alla språken står det samma sak.

                      Har aldrig heller sett pellets till ciklider(eller andra fiskar för den delen heller) som innhåller så mycket fett.
                      Man hoppas ju att det fallit bort ett komma tecken.
                      Får försöka maila tillverkaren och reda ut hur det ligger till.

                      Tack för alla svar. Jag återkommer med svar när/om jag får något svar av tillverkaren.
                      Vad står det för procent på de övriga ingredienserna? Överstiger det sammanlagda procentantalet 100% så är det ju logiskt att t ex köra uteslutningsmetoden för att utröna vilket som är feltryck...

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Mm,Tricella, räknar man det så så stämmer det. Men det är väl ändå inte så man SKA räkna. Ta Jbl-sticksen tex,där är det totalt 55% sammanlagt av allt . Resten kan väl vara ballast??
                        Är övertygad om att det bara ska vara 3,5%. Annars är det jag som byter foder.....
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ok det stämmer Ozric...jag tänkte fel där. Men man kan ändå utläsa av de övriga ingredienserna om det stämmer eller inte. Det är ju totalt orimligt om de övriga ingredienserna sammanlagt gör att andelen överstiger 100%. Har du t ex 40% protein vilket är brukligt (30-40%) så sticker ju siffrorna upp en hel del om man slår samman det med 35% fett.

                          Jag kollade som snabbast på flingfoder och där ger alla ingredienser en procentsumma på 68%...

                          Tricella? Hehe...jaja...

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Ni kan ju roa er med att titta på innehållsförteckningen på en del korvar, exempelvis rökta sådana. Räknar man ihop procenten där så blir det mellan 105 och 110%.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Thomas R.

                              #15
                              läser man på innehållsförteckningen på "Aquatic Nature Afr. cichlid fishfood-excel" så står det ju minst 4% fett och minst 38% protein vilket skulle betyda att det skulle kunna innehålla betydligt mer.
                              Men som Stefan skrev; totalt kan det ju dock bara bli 100 % !!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...