Järnhaltiga stenar i malawiakvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chph
    Användare
    • november 2003
    • 26

    Järnhaltiga stenar i malawiakvarium.

    När man går och flugfiskar längs älvarna här i västerbotten hittar man lätt en del snygga stenar längs älvkanten. Har funderat på att plocka några och stoppa ned i mitt malawikar.

    Stenarna är dock tydligt mycket järnhaltiga, och jag undrar hur bra det är för fiskarna. Är det någon som vet om det går bra eller ej?

    Fiskarna i älven har ju uppenbarligen inget problem, men det är ju en annan cirkulation på deras vatten.

    (Edit: Kanske borde lagt frågan under "akvariet" istället. Moderatorn får flytta om han/hon vill.)
    Christopher
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Man ska inte ha sten i akvarium som har metaller i sig. De avger giftiga ämnen som är, eller kan, vara skadliga för fiskarna i deras slutna system som ett akvarium är...

    Däremot kan man med fördel plocka sten från naturen då det blir mycket snyggt och naturtroget i akvariet.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Funderar på om de verkligen är järnhaltiga? Plocka hem någon mindre sten och lägg i en hink, testa med järntest efter ett tag. Nu vet jag ju att det finns en del malm däruppe, men jag klurade på att det kan finnas en hel del andra "utfällningar" som kan se ut som järn. Vattnet i älvarna är väl rätt mjukt och lite surt?

      Annars håller jag med Stefan - de metaller och salter man har i karet ska kunna kontrolleras enkelt, och med inredning som avger järn är det lätt hänt att det blir för mycket. Då är det giftigt. Däremot kanske du kunde exportera sten till växtakvaristerna i söder...

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Chph
        Användare
        • november 2003
        • 26

        #4
        Ja, jag är ju inte geolog, eller ens infödd västerbottning, men nog ser dom järnhaltiga ut. Ska ta och göra som du föreslår, stoppa dom i en hink och se om dom löser ut nåt.
        Christopher

        Kommentar

        Arbetssätt...