M. aurora + M. barlowi = hybrid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chph
    Användare
    • november 2003
    • 26

    M. aurora + M. barlowi = hybrid?

    Jag planerar att ha ett mbuna akvarium med (bl.a.) Metriaclima aurora och Metriaclima barlowi. 1+3 (eller så) av varje.

    Finns det någon risk för att dessa två hybridiserar med varandra under normala omständigheter, d.v.s. att båda hannarna har tillgång till honor av det egna könet?
    Christopher
  • Thomas R.

    #2
    Finns alltid en risk. Hur stor den risken är råder det förmodligen oenighet om...!
    Varför blanda två relativt lika (till färg och kroppsform) metriaclima, risken för korsning minskar iallafall inte då??
    /Thomas

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Risk finns alltid när det gäller arter med samma släkte. Det är nästan omöjligt att avgöra hur pass stor risk som föreligger, om någon. En faktor för att förhindra är att man ser till att det finns båda hanar och honor så det räcker av arten. Att köra 1+3 tycker jag är snålt och hellre skulle jag köra 2+4. Kör du 1+3 så kan du hamna i en olustig situation om en hane från den ena arten dör. Ser man också till att de dominerande hanarna i respektive art är lika stora så kommer risken att de korsas arter emellan vara minimal.

      Kommentar

      • Chph
        Användare
        • november 2003
        • 26

        #4
        Anledningen till att jag vill blanda dom är att M. aurora och M. barlowi är dom vackraste mbuna jag vet, och jag vill ha dom båda, men har bara tänkt ha ett mbunaakvarium.

        Blir det inte för mycket med två hannar av samma art i samma akvarium? Jag är inte van vid mbuna, har mest haft aulonocara och utaka, men har förstått av andra att två hannar av samma art är en dålig idé.
        Christopher

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Varför skulle det vara en dålig idé? Det besparar honorna från att jagas hela tiden samt att du får fyra hanar som ser liknande ut i teckningen vilket troligen förvillar och sprider aggressionen för den dominante hanen...

          Men men...jag har inte facit utan det är väldigt individuellt hur det fungerar. Jag skulle dock göra så ialalfall.

          Kommentar

          • Chph
            Användare
            • november 2003
            • 26

            #6
            Ja, kan man ha två hannar är det toppen. Det är ju dom som (oftast) är vackrast.

            Jag har bara läst/hört att om man börjar med två hannar av samma art så blir den ena till slut ihjäljagad, såvida akvariet inte är enormt stort. Har som sagt ingen större erfarenhet av mbuna.
            Christopher

            Kommentar

            • Mangan
              Användare
              • november 2003
              • 86

              #7
              M.Barlowi e en riktigt agressiv rackare så 2 hannar är ingen vidare bra ide, kör på en hanne eller många 4-6 st och 8-10 honor så kommer det funka bra.
              Mvh
              Mangan

              Kommentar

              Arbetssätt...