Vill veta "allt" om papegojfiskar, men hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    Vill veta "allt" om papegojfiskar, men hur?

    Som matte till tre papegojfiskar skulle jag nu vilja veta allt som finns att känna till om dessa fiskar. Jag undrar om det finns någon litteratur i ämnet? Har snokat massor på nätet, men efterlyser nu någon form av faktabok. Tips mottages tacksamt!

    Sen undrar jag varför man har fått för sig att kalla två olika fiskar för just "Papegojfisk". jag har förstått att en är en naturlig sort med "näbb", som lever vilt. Den andra är "min" sort, en liten orange varelse som tydligen är framavlad. Nån som vet och kan förklara att de heter lika?

    //Anemon.
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    #2
    Den andra papegojan (den vilda) heter papegojciklid (Hoplarchus psittacus ) och din heter papegojfisk så de har ju faktiskt olika namn. Kan tyvärr inte hjälpa till ang ev litteratur i ämnet.
    Senast redigerad av malplacerad; 16 juli 2006, 21:46.
    ||||

    Kommentar

    • Anemon
      Användare
      • juni 2006
      • 156

      #3
      Ursprungligen postat av malplacerad
      Den andra papegojan (den vilda) heter papegojciklid (Hoplarchus psittacus ) och din heter papegojfisk så de har ju faktiskt olika namn. Kan tyvärr inte hjälpa till ang ev litteratur i ämnet.

      Tack för snabbt svar! =)
      Jaha, då ÄR det viss skillnad på benämningarna alltså! Jag misstänker dock att man blandar samman dem ganska ofta (vilken som är vad) för jag tror till och med att jag läst i någon tidning om "papegojfisken som knaprar på korallerna" och så vidare... Inte undra på att man blir lite fundersam alltså *s*
      Men OK, nu vet jag fakta.

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #4
        Först av allt gäller det att skilja på PapegojFISK och PapegojCIKLID.

        Papegojfisken är ett populärnamn på flera saltvattensfiskar ut släktet Scaridae som lever på de stora korallreven.

        Det finns minst TRE olika ciklider som går under handelsnamnet "Papegojciklid".
        Den vanligaste i handeln är den asiatiska hybriden som går under det "latinska" namnet Cichlasoma sp. "hybrid". Den finns INTE i naturen.
        Den andra är en malawiciklid som eg. heter Aristochromis christyi, och utöver den finns det även den som Malplacerad nämner ovan.

        Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • _erik_
          Användare
          • februari 2005
          • 242

          #5
          Litteratur kan nog vara svår att finna för din papegojfisk, jag har aldrig sett eller hört talas om någon i alla fall. Kanske för att ingen har lust att skriva om missfoster? (Förlåt, kunde inte låta bli....)

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det finns valdigt utforliga websidor som inte ar alltfor svara att surfa sig fram till.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Anna Österman
              Användare
              • mars 2006
              • 282

              #7
              Ursprungligen postat av _erik_
              Litteratur kan nog vara svår att finna för din papegojfisk, jag har aldrig sett eller hört talas om någon i alla fall. Kanske för att ingen har lust att skriva om missfoster? (Förlåt, kunde inte låta bli....)
              Tror inte att det finns någon litteratur i dagsläget eftersom "papegojfisken" har dykt i handeln först på senare år och därför har ingen hunnit ta upp den i böcker. Tror heller inte att den kommer dyka upp i så många böcker i framtiden heller eftersom de flesta ciklidentusiaster och -kunniga har inställningen att hybridisering är av ondo och att korsningar helst inte bör hållas som akvariefisk överhuvudtaget.

              Men men, var och en får ta ställning själv. Jag tror du är inne på rätt spår anemon som söker på nätet. där kan det mycket väl finnas info.
              Fiskar är vänner-inte mat!

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Den fisk du håller tar de flesta seiösa akvarister avstånd från då det är en korsning av minst två fiskar med en mycket underlig skapelse som resultat, nämligen en fisk som är helt "feldimensionerad", knappt kan simma och som har en mun som man kan fundera på hur den skulle användas i vilt tillstånd. Den skulle förmodligen inte klara sig alls.

                Behåll du fiskarna om du gillar dem, men om du vill hålla på med seriös akvaristik och intressera dig mer för vilda former bör du sälja dem och skaffa dig något annat. Jag beskyller dig inte, det är inte lätt att veta sånt här, men som sagt, jag tror inte så många på detta forum håller på med dem. Kanske finns andra forum där fler av dess användare har dessa fiskar och kan dela med sig av sina erfarenheter.

                Den kallas ofta "papegojciklid" och inte "pappegojfisk" då väl de flesta tror att det är två ciklider som den är framtagen från. Men som sagt, det är inte Aristochromis christyi.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Om vi skiter totalt i vad det är för fisk och vad folk tycker om dem så är de nog rätt så roliga iskar att hålla. Detta är vad jag kjan fundera ut själv vad som fungerar bra för dem (har inte haft sådana)

                  Deras ursprung är centralamerikanska ciklider och då kan man läsa sig fram till att de ska ha lätt basiskt vatten, ph 7.5 eller lite högre för att trivas optimalt. Som foder skulle jag rekommendera aqautic natures ciklidpellets för stora centralamerikaner (som du kan blöta upp i vatten för att fiskarna inte ska få förstoppning). Vill du att dina papegojor ska bli lite rödare finns det ciklidpellets eller ciklidsticks med astaxanthin i sig som ger fisken en klarare och vackrare röd färg.

                  Byta vatten bör du göra runt en gång i veckan till dem, de äter ganska mycket och skitar således ner en hel del. Slamsugning rekommenderas lite då och då ifall du inte har ett rejält ytterfilter. Tyvärr har jag ingen aning om vilka medinnevånare som skulle kunna passa men jag skulle nog prova mig fram med de centralamerikaner som är lite mindre, A.sajica eller liknande.

                  Lycka till med dina fiskar
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Anemon
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 156

                    #10
                    Ursprungligen postat av Björn
                    Först av allt gäller det att skilja på PapegojFISK och PapegojCIKLID.

                    Papegojfisken är ett populärnamn på flera saltvattensfiskar ut släktet Scaridae som lever på de stora korallreven.

                    Det finns minst TRE olika ciklider som går under handelsnamnet "Papegojciklid".
                    Den vanligaste i handeln är den asiatiska hybriden som går under det "latinska" namnet Cichlasoma sp. "hybrid". Den finns INTE i naturen.
                    Den andra är en malawiciklid som eg. heter Aristochromis christyi, och utöver den finns det även den som Malplacerad nämner ovan.

                    Mvh
                    Björn
                    Trevligt med svar, tack för det!

                    Ja, någon saltvattensfisk är det ju inte jag har. Att de ska kallas så liknande saker? Som nykomling blir man lite förvirrad *ler*
                    Lika bra att skriva att man har en Cichlasoma alltså, då man har hybriden ( en orange figur).
                    Måste tillägga att jag är rätt imponerad av alla som har sån koll på de latinska namnen, verkligen bra gjort att komma ihåg alla dessa!

                    Vänliga hälsningar, Anemon.

                    Kommentar

                    • Anemon
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 156

                      #11
                      Ursprungligen postat av _erik_
                      Litteratur kan nog vara svår att finna för din papegojfisk, jag har aldrig sett eller hört talas om någon i alla fall. Kanske för att ingen har lust att skriva om missfoster? (Förlåt, kunde inte låta bli....)
                      Mmm, det var styggt av dig. De ses måhända som missfoster av erfarna akvarister, men jag ser mina fiskar som individer och tycker väldigt mycket om dem.

                      Kommentar

                      • Anemon
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 156

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Det finns valdigt utforliga websidor som inte ar alltfor svara att surfa sig fram till.

                        Har fått tips om engelska (amerikanska) sidor! Har försökt greppa fakta där, fast jag tycker det är ganska svårt att förstå informationen korrekt. Önskar att det fanns fler sidor på svenska! Eller ska jag googla på nåt annat än "papegojfisk", "papegojciklid"? Vad, i så fall?

                        Kommentar

                        • Anemon
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 156

                          #13
                          Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                          Tror inte att det finns någon litteratur i dagsläget eftersom "papegojfisken" har dykt i handeln först på senare år och därför har ingen hunnit ta upp den i böcker. Tror heller inte att den kommer dyka upp i så många böcker i framtiden heller eftersom de flesta ciklidentusiaster och -kunniga har inställningen att hybridisering är av ondo och att korsningar helst inte bör hållas som akvariefisk överhuvudtaget.

                          Men men, var och en får ta ställning själv. Jag tror du är inne på rätt spår anemon som söker på nätet. där kan det mycket väl finnas info.
                          Hej där, tack för svar!

                          Inser att det kan vara en bidragande orsak till ev bristande litteraturtillgång. Kändes ganska sorgligt att inse att fisken man fäst sig vid anses som en slags "freak of nature", men visst kan jag förstå, om folks reaktioner grundar sig på hänsyn till djuret. Nåväl, jag tycker om mina fiskar och vill gärna veta så mycket som möjligt om skötsel, beteende osv.
                          Har spanat rätt mycket på nätet, kanske söker jag på fel ord? Närmast till hands är ju att googla på "papegoj"--- plus nånting. De amerikanska sidorna känns en aning knepiga för mig, även om jag försökt mig på dem. Önskar att det fanns rejält med information att tillgå på svenska (många termer är nog svåra på ens eget språk när man är "ny"...)

                          Hälsningar, Anemon.

                          Kommentar

                          • Anemon
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 156

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            Den fisk du håller tar de flesta seiösa akvarister avstånd från då det är en korsning av minst två fiskar med en mycket underlig skapelse som resultat, nämligen en fisk som är helt "feldimensionerad", knappt kan simma och som har en mun som man kan fundera på hur den skulle användas i vilt tillstånd. Den skulle förmodligen inte klara sig alls.

                            Behåll du fiskarna om du gillar dem, men om du vill hålla på med seriös akvaristik och intressera dig mer för vilda former bör du sälja dem och skaffa dig något annat. Jag beskyller dig inte, det är inte lätt att veta sånt här, men som sagt, jag tror inte så många på detta forum håller på med dem. Kanske finns andra forum där fler av dess användare har dessa fiskar och kan dela med sig av sina erfarenheter.

                            Den kallas ofta "papegojciklid" och inte "pappegojfisk" då väl de flesta tror att det är två ciklider som den är framtagen från. Men som sagt, det är inte Aristochromis christyi.

                            Hej där!

                            Att de väcker reaktioner har jag nog insett vid det här laget... Men som du förmodligen redan misstänker så är det så att jag fäst mig vid dem, och har för avsikt att såväl behålla dem som att ta väl hand om dem. Mina fiskar är totalt oskyldiga till sitt ursprung, sedan kan man måhända diskutera om avlingen var rätt eller fel.

                            Det talas ibland om att de inte kan simma bra, men mina egna observationer är att mina simmar både snabbt och på ett sätt som framstår som smidigt. Det där med munnen... Mina exemplar simmar inte med munnen vidöppen, möjligen med en lätt antydan till öppen mun. De äter utan problem.
                            Men i vilket fall, jag har tagit dem till mig och det är mitt ansvar att de ska ha det bra, oavsett deras bakgrund.

                            Vänliga hälsningar, Anemon.

                            Kommentar

                            • Anemon
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 156

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jonas E
                              Om vi skiter totalt i vad det är för fisk och vad folk tycker om dem så är de nog rätt så roliga iskar att hålla. Detta är vad jag kjan fundera ut själv vad som fungerar bra för dem (har inte haft sådana)

                              Deras ursprung är centralamerikanska ciklider och då kan man läsa sig fram till att de ska ha lätt basiskt vatten, ph 7.5 eller lite högre för att trivas optimalt. Som foder skulle jag rekommendera aqautic natures ciklidpellets för stora centralamerikaner (som du kan blöta upp i vatten för att fiskarna inte ska få förstoppning). Vill du att dina papegojor ska bli lite rödare finns det ciklidpellets eller ciklidsticks med astaxanthin i sig som ger fisken en klarare och vackrare röd färg.

                              Byta vatten bör du göra runt en gång i veckan till dem, de äter ganska mycket och skitar således ner en hel del. Slamsugning rekommenderas lite då och då ifall du inte har ett rejält ytterfilter. Tyvärr har jag ingen aning om vilka medinnevånare som skulle kunna passa men jag skulle nog prova mig fram med de centralamerikaner som är lite mindre, A.sajica eller liknande.

                              Lycka till med dina fiskar
                              Tack så mycket för infon!

                              Visste faktiskt inte att fiskar kan drabbas av förstoppning, (har aldrig tänkt på det) så den informationen kändes alldeles särskilt relevant! Gäller uppblötnigsrekommendationen även de Spirulinatabletter som följde med i akvariepaketet?
                              Jag har fått reda på att de inte ska ha äkta rötter i sitt kar, pga PH-värdet, så de får inspektera en konstgjord från akvariebutiken. De verkar gilla den. *ler*
                              Tack även för tipset om den extra rödfärgen! De är visserligen fina nog som de är (har två orange och en något rödare orange), men är det ett nyttigt foder som enbart tillför dem näring (och lite nyansskillnad) så kan det ju vara OK!

                              Till sist, varmt tack för din lyckönskan!
                              Vänliga hälsningar från Anemon.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...