Papegojor med rom!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anemon
    Användare
    • juni 2006
    • 156

    Papegojor med rom!

    Hej där.

    Mina kära papegojor (tre stycken) har flyttat till en ny bostad med större svängrum, rejält med växter och ett och annat gömställe. Detta verkar de tycka är riktigt trivsamt, för de anser nu att det är dags att befolka akvariet med fler, en massa fler, fiskar.
    De har lagt rom, och det är ganska så fantastiskt att se hur den ena (främst) vakar över den tilltänkta avkomman.
    Den tredje gojan får i stort sett vara ifred, - till skillnad från tidigare, hoppas det håller i sig- bara den håller sig lite avsides från rommen. Det ser bra ut så långt.

    Nu till mitt dilemma. Att härbärgera hundratals papegojfiskar ingår inte riktigt i min föreställningsvärld, att skänka bort en massa yngel skulle inte heller kännas alltför skoj. Så även om det kanske låter hårt så hoppas jag faktiskt att det inte blir nåt av rommen.
    Nu har jag förstått att gojornas lek sällan leder till några nya generationer. Men det förekommer väl...?
    I varje fall, om nu rommen INTE kläcks, då torde den väl mögla till slut. Jag antar att man måste plocka bort den, men när? För att stressa föräldraparet minimalt, menar jag. Papegojorna har även sällskap av några tigerbarber, finns möjligheten att dessa mumsar i sig av rommen?

    Ni som har erfarenhet av detta, jag vore tacksam över svar.

    Vänliga hälsningar, Anemon.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Jag har inte några erfarenheter av denna framavlade ciklid, men jag misstänker att du kan plocka bort luddiga vita romkorn som inte är befruktade/fläktade. När väl rommen kläcks (jag har aldrig hört talas om folk som har odlat dessa) så antar jag att de kan livnära sig på gulesäckarna några dagar, sedan är det förmodlingen artemia som gäller. Vissa ciklider som korsar sig över artgränserna blir sterila, jag vet inte hur det är med denna bastard. Men det finns säkert folk här som vet...

    /Jocke

    Kommentar

    • Anemon
      Användare
      • juni 2006
      • 156

      #3
      Ursprungligen postat av Banderad
      Jag har inte några erfarenheter av denna framavlade ciklid, men jag misstänker att du kan plocka bort luddiga vita romkorn som inte är befruktade/fläktade. När väl rommen kläcks (jag har aldrig hört talas om folk som har odlat dessa) så antar jag att de kan livnära sig på gulesäckarna några dagar, sedan är det förmodlingen artemia som gäller. Vissa ciklider som korsar sig över artgränserna blir sterila, jag vet inte hur det är med denna bastard. Men det finns säkert folk här som vet...

      /Jocke

      Tack för svar!

      "Problemet" verkar ha löst sig själv, för rommen var väck idag (fanns lite kvar imorse). De verkar vara på gång att lägga mera nu.
      Innan rommen försvann så såg jag att en del var genomskinlig, andra korn var vita och hade ändrat form en aning vad det verkade. Kan det vara så att de med formändingar och tydlig vit färg var de livskraftiga?

      Intressant att läsa vad de små lever av första tiden! Men helst ser jag att det inte blir några yngel. de tar ju rätt stor plats som vuxna och alternativet att sälja/skänka bort yngel skulle kännas lite sorgligt.

      //Anemon

      Kommentar

      • drd
        Användare
        • december 2004
        • 1112

        #4
        Dom som var vita var med stor sannolikhet obefruktade och dom genomskinliga var det liv på G innuti
        // drd

        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

        Kommentar

        • Kid
          Användare
          • mars 2004
          • 256

          #5
          Japp, de vita är antagligen de som inte lever.
          Vet inte hur det är med papegojor, men mina romläggande fiskar brukar själva plocka bort dåliga ägg. Alltså ska man inte behöva peta i romkakan för att få bort obefruktade ägg.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Min erfarenhet: Agg som inte befruktas lever och ar genomskinliga (men kan inte befruktas). En ensam hona som leker vaktar aggen i ett par dagar. Det finns inte ett enda vitt agg.

            Utifran detta tror jag att de vita aggen som dyker upp efter en dag ar befruktade, men doda. De skulle da do pga genetiska fel som felaktigt kromosomantal eller daliga genkombinationer (inavel).

            Risken ar alltsa att ett stort antal inte befruktades (genomskinliga, forandras ej) och att ett fatal befruktades (cellerna har delat sig nagra ganger men embryot utvecklas inte som det ska och dor - blir vitt).

            I normalfallet sa ar forstas de genomskinliga aggen de livskraftiga och som far svarta punkter mm, de vita har dott, och de helt genomskinliga som inte andrar for ar de obefruktade.

            Manga pastar att papegojfiskar inte har problem med forplantningen men det tror inte jag pa. Jag kande en mycket duktig odlare som aldrig fick aggen att klackas. JAg tror att hanens spermier inte var speciellt funktionsdugliga. Numera ar det mycket vanligare med lyckad odling sa det har nog dykt upp hanar med livsdugliga spermier och odlar man pa dessa sa ar forstas sannolikheten storre att dess avkomma far funktionsdugliga hanar. Nu vet jag inte om det ar sa men jag tror det.

            Du behover aldrig ta bort rommen, den ater foraldrarna upp. Om du har andra fiskar i akvariet sa ater de upp yngeln till slut. Om du inte matar dem rejalt sa svalter de ihjal. Man maste alltsa anstranga sig for att foda upp yngel, och risken att du star med hundratals papegojor utan att anstranga dig finns egentligen inte.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Anemon
              Användare
              • juni 2006
              • 156

              #7
              Ursprungligen postat av drd
              Dom som var vita var med stor sannolikhet obefruktade och dom genomskinliga var det liv på G innuti

              Tack för svar! =)

              PS. Gillar ditt valspråk DS.

              Kommentar

              • Anemon
                Användare
                • juni 2006
                • 156

                #8
                Ursprungligen postat av Kid
                Japp, de vita är antagligen de som inte lever.
                Vet inte hur det är med papegojor, men mina romläggande fiskar brukar själva plocka bort dåliga ägg. Alltså ska man inte behöva peta i romkakan för att få bort obefruktade ägg.
                Tack för ditt svar!

                Jo, det verkar faktiskt som att de själva plockat undan de dåliga - och de bra också för den delen! Fick lite panik när jag såg äggen, visste inte vad som var rätt sak att göra (vill ju inte ha yngel men heller inte oroa föräldrarna i onödan).
                Läste flyktigt för en tid sedan om "möglig rom i akvarium" så det var nog det som spökade i bakhuvudet. man vill ju inte att firrarna ska simma i taskigt vatten...

                Kommentar

                • Anemon
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 156

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Min erfarenhet: Agg som inte befruktas lever och ar genomskinliga (men kan inte befruktas). En ensam hona som leker vaktar aggen i ett par dagar. Det finns inte ett enda vitt agg.

                  Utifran detta tror jag att de vita aggen som dyker upp efter en dag ar befruktade, men doda. De skulle da do pga genetiska fel som felaktigt kromosomantal eller daliga genkombinationer (inavel).

                  Risken ar alltsa att ett stort antal inte befruktades (genomskinliga, forandras ej) och att ett fatal befruktades (cellerna har delat sig nagra ganger men embryot utvecklas inte som det ska och dor - blir vitt).

                  I normalfallet sa ar forstas de genomskinliga aggen de livskraftiga och som far svarta punkter mm, de vita har dott, och de helt genomskinliga som inte andrar for ar de obefruktade.

                  Manga pastar att papegojfiskar inte har problem med forplantningen men det tror inte jag pa. Jag kande en mycket duktig odlare som aldrig fick aggen att klackas. JAg tror att hanens spermier inte var speciellt funktionsdugliga. Numera ar det mycket vanligare med lyckad odling sa det har nog dykt upp hanar med livsdugliga spermier och odlar man pa dessa sa ar forstas sannolikheten storre att dess avkomma far funktionsdugliga hanar. Nu vet jag inte om det ar sa men jag tror det.

                  Du behover aldrig ta bort rommen, den ater foraldrarna upp. Om du har andra fiskar i akvariet sa ater de upp yngeln till slut. Om du inte matar dem rejalt sa svalter de ihjal. Man maste alltsa anstranga sig for att foda upp yngel, och risken att du star med hundratals papegojor utan att anstranga dig finns egentligen inte.

                  Tack för ditt uttömmande (och väldigt intressanta!) svar!

                  Till att börja med kan jag säga att jag inte trodde att ensamma fiskar lekte?! Verkligen förvånad!
                  Det du tar upp om genfel osv kan ju klart relateras till vad jag tidigare tagit del av, dvs att fisken ifråga är en "omöjlig" framavling. Om så är fallet så är det ju rimligt att det leder till förökningstrubbel *funderar lite*
                  Det som är så skumt med att ett "vitt" ägg skulle innebära ett dött embryo, är att mina klogrodor -som lade en massa ägg i vintras och dessa är nu utvecklade grodor- la vita, eller mera cremefärgade, ägg och dessa levde. Kanske beror detta på att det är skillnad mellan grodor och fiskar *ler lite* men jag trodde av den erfarenheten att de vita levde.

                  Japp, de verkar ha ätit upp allt nu, och ser ut att vara i lekartagen igen. Är den som vaktar äggen mesta tiden alltså honan?
                  Jag har även tre tigerbarber i karet, detta då vi rekommenderades just denna fisk för att den sads vara snabb (undviker gojornas framfart) och stresstålig (pallar gojornas framfart). Jag vill nämnligen att samtliga fiskar ska trivas, så att de mindre inte skulle fara illa av stressen med papegojor kändes relevant.

                  Men vad skumt att föräldrarna äter upp sina egna ägg, som de vaktar så intensivt innan!!

                  Att jag knappast hamnar i sitsen med hundra papegojor att härbärgera låter lugnande. SDäremot skulle jag inte fixa att svälta dem medvetet. Ser hellre att de andra fiskarna äter rommen än små yngel. Om det ändå blev yngel skulle jag nog försöka avliva dem snabbt och smärtfritt (glad om jag slipper! Låter hemskt.)
                  Som kanske framgår är jag ganska blödigt lagd...

                  Hälsningar, Anemon.

                  Kommentar

                  • Anemon
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 156

                    #10
                    Måste bara tillägga...

                    Att grodorna givetvis är en historia och akvariehållning- för sig! De går givetvis inte med några fiskar överhuvudtaget (om någon tolkade det så) //A.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      De ater upp rommen om den har dott, eller om de ar for fa levande agg kvar och det lonar sig mer att forsoka igen.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Anemon
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 156

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        De ater upp rommen om den har dott, eller om de ar for fa levande agg kvar och det lonar sig mer att forsoka igen.

                        Jaha, det förklarar ju saken!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...