Möglande ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    Möglande ägg

    Mitt nyckelhålspar har lekt tre gånger, men har inte lyckats få fram några yngel. Mitt förra par lekte regelbundet, men lyckades heller aldrig få några yngel. Tycker det verkar konstigt, då jag har svårt att tänka mig att nyckelhål odlas i någon större skala, så de blir sönderavlade och inavlade, med sämre yngelvård. De är nog inte lika populära som t.ex scalarer, av nå´n anledning, det är ju en trevlig ciklid. Men jag vet i alla fall vad det berodde på nu senaste gången, att det inte blev nå´t, äggen möglade. Men inte alla på en gång, utan de möglade undan för undan, och efter ett par dagar var nästan alla vita. Nå´n som har en aning om varför? Eftersom mitt förra par heller aldrig lyckades, så börjar jag tro att de har knepiga krav på vattnet, men det har jag ändå svårt att tro.



    Nå´n som har en teori?
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag har ett några teorier, men kan vara helt fel ute:

    1. Om du inte har speciellt bra cirkulation i vattnet möglar äggen relativt fort. Cirkulaionen krävs för att syresätta äggen.

    2. Om du har för hårt vatten kanske äggen inte möglar utan helt enkelt "kalkar igen". Mögliga ägg blir ofta lite ludna, men du säger att dina blir vita?! Har hårt är ditt vatten?

    3. Kanske är de obefruktade? Hanen kanske inte har nån krut i grejerna? Jag vet inte riktigt hur detta skulle visa sig, men kanske kan detta förklara fenomenet du beskriver?

    Folk får gärna fortsätta teorisera eller förkasta mina teorier så kanske en sannolik förklaring framträder.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Jag har lite teorier. För det första är nog många nyckelhålsciklider i handeln rätt hårt inavlade. Ny importer är väldigt sällsynta och det är väl en typisk "tjeckfisk". När det gäller scalaren är de ju dels så vanliga att det är lätt att få tag på obesläktade (eller i vart fall inte närbesläktade) individer och dels så kommer det ju in mycket vildfångster också. Hur det är med dina fiskar och vilken eventuell skada de tagit av detta vet jag ju inget om.

      Jag tror att en sänkning av pH värdet kan ge lyckat resultat. Mina hantlar leker regelbundet men äggen möglar varje gång utom en. Då hade de laggt äggen på en ekgren och min teori är att garvsyra från träet räddade äggen den gången. Jag födde upp ett 100 tal av ynglen och är ganska glad att de inte lyckas varje gång. Det hade blivit för bra. Jag vet inte vad du har för pH nu men en sänkning med typ 1 grad är mitt förslag.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Tack för svaren. Jag tror inte hanen är steril, då skulle det mögla med en gång. De senaste gångerna de lekte har de lekt på en stor rot, och det är då det har möglat. Första gången lekte de på en sten. Det blev visserligen inget då heller, men jag tänkte aldrig på om det var mögligt. Jag har haft blåciklider i samma akvarium, och då kläcktes äggen. Att vattnet skulle vara hårt tror jag inte, jag har två stora, ganska nya rötter i akvariet, och när jag byter vatten, och häller ut det, så ser det lite ut som svartvatten, lite brunaktigt. Jag har ett annat kar, där vattnet ser likadant ut, och där har ett thomasipar lyckats kläcka äggen ett flertal gånger. Jag tänkte flytta nyckelhålen dit och se om det går bättre. Det lustiga är ju att mitt förra par heller aldrig lyckades. Då bodde jag i ett annat hus (i samma stad), och hade inga problem att få kläckning av många andra arter, bl.a discus och andra sydamerikaner.

        En sak som jag tycker är lite konstig är dock, att när jag tog med mig discusarna dit jag bor nu, så fortsatte de visserligen leka, men det blev aldrig nå´t av äggen. Men jag tycker att de stora rötterna borde göra vattnet tillräckligt mjukt och surt? Och mitt thomasipar lyckas kläcka sina ägg i ett annat kar, som väl borde ha liknande vatten.
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Jag tror inte hanen är steril, då skulle det mögla med en gång.
          Nej, obefruktade agg lever lange, ibland flera dagar utifran min erfarenhet. De ar glasklara hela tiden och inga enstaka agg blir vita efter ett kort tag. Personligen sa ar jag overtygad om att aggen som kallas obefruktade ar befruktade men har dott. Ser du nagon som helst utvecklinga av aggen? Man brukar se ett parti som ar ljusare i ena anden av agget valdigt fort.

          Din beskrivning passar alltsa utmarkt pa 100% obefruktade agg. Jag tror att dina agg ar obefruktade antingen for att hanen ar steril, osynkroniserad eller en hona. Fel vatten kan sumpa aggen har jag for mig. Ett agg som just lagts ar mjukt. Nar det befruktats sa bildas det ett hart skal som inte slapper in spermier. Detta sker efter ett tag med obefruktade agg ocksa. Om jag inte minns helt fel sa kan hart vatten ocksa gora detta (jag tror att det ar detta Zaphi menar med "kalka igen").
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Mina påffar lekte igår kväll, och det var andra gången som jag såg deras lek.
            De blev störda hela tiden av ett par Nicaraguaciklider som har yngel.
            Men hon lade sina rommkorn i prydliga rader och hanen gjorde sina moment.

            Det som är konstigt och förbryllar mig är att rommkornen är kritvita redan när de läggs. De är alltså inte glasklara och inte mögliga . Nu var det många år sedan jag hade en Oscar lek senast (70-talet) och mins inte hur romkakan såg ut då.

            Nicaraguacikliderna är snabbt framme och käkar upp påfferommen.
            Förmodar att det är nåt fel på honan. Nån som har nån idé?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              NAr jag skrev glasklara sa menade jag forstas om aggen ar glasklara nar de lags. Hos fd Aequidens ar de jag haft klara om jag inte mins helt fel nu. Etroplusagg ar daremot ljust kolafargade och inte ett dugg genomskinliga. Jag har inte haft Oscar sa jag vet inte, men nog skulle val de kunna vara vita nar de lags. Fast har ser de forstas inte sa vita ut http://www.cichlidae.com/gallery/picture.php?p=420
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Ja på den bilden ser de ju normala ut, men mina påffar lade "hönsäggsfärgade".
                (vita hönsägg )
                Jag ska ta ut nicaraguamarodörerna så påffarna får ha sin rom ifred nästa gång, så visar det sig om det är nåt galet med rommen.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Micke_A
                  NCS Medlem
                  • januari 2003
                  • 638

                  #9
                  Här är en bild på paret med nylagd rom, om det kan hjälpa. Köpte ett hantelciklidpar idag, ska bli kul att se vad som händer med deras eventuella ägg.
                  MVH Micke

                  "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Jag är inne på Olofs linje: pH-värdet. Har två lekpar scalarer som leker var 3:e vecka, men äggen utvecklas inte. De går i pH 8. Jag vet att det inte är något fel på dem, tidigare ägaren drog upp många yngel från dem. En enda gång har äggen utvecklats till kläckning (fåtal yngel men ändå), och det var när jag fick ner pH till 7,5. Vid pH 7 borde chansen vara betydligt bättre. Även om vattnet ser ut på ett visst sätt kan pH ligga för högt. Det enda raka är att mäta. Att thomasin lyckats leka fullt ut är inte heller någon garanti, olika arters ägg är olika känsliga för pH.

                    Nå - jag hade mätt pH för att kunna utesluta den faktorn bestämt i allafall. Krävs det, så sänk pH till 7 eller strax under. Funkar inte det är det dags att klura på annat.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Jag är inne på Olofs linje: pH-värdet. Har två lekpar scalarer som leker var 3:e vecka, men äggen utvecklas inte. De går i pH 8. Jag vet att det inte är något fel på dem, tidigare ägaren drog upp många yngel från dem. En enda gång har äggen utvecklats till kläckning (fåtal yngel men ändå), och det var när jag fick ner pH till 7,5. Vid pH 7 borde chansen vara betydligt bättre. Även om vattnet ser ut på ett visst sätt kan pH ligga för högt. Det enda raka är att mäta. Att thomasin lyckats leka fullt ut är inte heller någon garanti, olika arters ägg är olika känsliga för pH.

                      Nå - jag hade mätt pH för att kunna utesluta den faktorn bestämt i allafall. Krävs det, så sänk pH till 7 eller strax under. Funkar inte det är det dags att klura på annat.

                      Hilsen,

                      P
                      Jag har ett svagt minne av att det snarare handlar om HOG hardhet och att pH endast ar ett indirekt matt, men jag vet inte. Enzymer som ar inblandade i befruktningen ar pH beroende (UNDER ett visst pH kan nastan inga fiskar fortplanta sig).
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Fullt möjligt, men även om pH är ett indirekt mått så funkar det bra. Sjunker pH så sjunker hårdheten.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...