Yngeldöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    Yngeldöd

    Någon som har några eller någon vettig förklaring till att mina yngel helt plötsligt dör?
    De är ca. 2 månader gamla, och inte ett enda har dött fram till för en vecka sedan, då började det trilla av ett par om dagen, och så har det gjort nu i en vecka! Inga synliga symptom! Utan de bara dör helt plötsligt! Vid ett tillfälle har jag hittat en som är på väg att dö, den låg på botten och flämtade, och när jag kom när den så stack den, men den simmade inte rakt.
    Alla äter helt normalt och vattenvärdena är bra!
    Mysterium!
    Tacksam för all hjälp!
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    det enda jag märkte var fel en gång var när jag hade för många yngel så att inte alla fick mat...då kanske dom började dö efter en månad ungefär. då dog ca 25 yngel för mig på en ca vecka:'(

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Lars-Peter
      Användare
      • oktober 2005
      • 199

      #3
      Hej hur stort är ditt kar vad har du för cirkulation hur många grader håller vattnet hur många yngel håller du i detta kar?
      lite frågor för att kunna försöka hjälpa dig
      Tropheus moorii longola sunspots
      Tropheus moorii kasanga red rainbow
      Tropheus sp. Black Kiriza
      Tropheus moorii murago tanzania
      Tropheus brichardi katonga

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Dom gångerna jag råkat ut för det du beskriver så har jag gjort som så att jag gör ett STORT vattenbyte(70%) och vaskat av filtret lite... dvs en liten regöring och det har fixat sig alla gånger utom 1 när jag gjort så, det är ofta svårare att hålla små burkar med tät befolkning men det brukar som sagt lösa sig med lite mer vågade vattenbyten iaf för mig.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Zzzit
          Användare
          • januari 2006
          • 253

          #5
          Det är ett 375 kar och det har fungerat som yngelkar länge! Inga ändringar gjorda! Och det har gått betydligt fler i det tidigare! Nu går det (gick) det bara 120 st! Och ett gäng med ancistrusyngel och deras föräldrar!
          Va oxå lite inne på vattnet och bytte ganska mycket, får se om det hjälper!?
          Det är inte heller så att det är de minsta, så matteorin tror jag inte stämmer! Alla vräker i sig när det är dags!
          Får se hur det ser ut imorgon!
          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

          Kommentar

          • Zzzit
            Användare
            • januari 2006
            • 253

            #6
            Lite typiskt är ju att det naturligtvis är mina torpedyngel!
            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

            Kommentar

            • calle-hallabro
              Användare
              • juli 2005
              • 303

              #7
              Det finns ingen möjlighet att du har fått in nått skit med vattnet såsom klor osv ?

              Har fått en uppfattning att om det är dåligt med mineraler i vattnet kan kan plötsligt få en fiskdöd, men inget jag har belägg för.

              //Calle
              **********
              En Mal idiot!
              www.goc.se

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Du tror inte det har med stress att göra? Mina Lethrinops "red cap itungi" lyckades decimera sig själva från 12 till 2 på 10 dagar, och jag är övertygad om att de helt enkelt inte tål varandra. De två som är kvar är förmodligen de två tuffaste hanarna, och såhär i efterhand hade jag testat att splitta ynglena och ha ett litet gäng utspridda på fler kar istället.
                Tony Englund

                Kommentar

                • Zzzit
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 253

                  #9
                  Har gjort en del åtgärder idag, så imorgon får vi se om det stannar av!
                  Annars får jag flytta dem och se om det hjälper!
                  Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                  Kommentar

                  • Zzzit
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 253

                    #10
                    När jag idag gjorde ett litet vattenbyte igen så märkte jag att pumpen va strypt (ett powerhead) vilket innebär att cirkulationen inte varit max! Kan detta vara orsaken? Vet inte hur mycket det gör när den är strypt!? En 802 är det, och den blåser väl om jag inte minns fel 1500 ostrypt!
                    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                    Kommentar

                    Arbetssätt...