Sandciklider/Featherfins i detta kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nojj
    Användare
    • oktober 2005
    • 90

    Sandciklider/Featherfins i detta kar?

    Well!

    Har äntligen (ok ok, på grund av rätt mycket lathet plus att det är kul att dra ut på byggandet...) fått igång mitt stora BTN-Tanganyikaprojekt så pass att det är dags för fisk!

    Karet är på 560 liter och fullt med BTN-moduler, har klätt väggarna samt har en bottenmodul och ett överhäng.

    Så som det är inrett känns det som att man borde få in en grupp Cyprichromis, allra minst ett par grottlekare, borde kunna få in 2-3 par (Har tänkt mig N. Buescheri, sen får vi se) en grupp snäcklekare och en grupp sandciklider, eller kanske Featherfins...

    Jag funderar på om O. Boops eller ventralis skulle kunna funka. Båda arterna borde vara tuffa nog att klara av både en snäcklekarkoloni och det känns inte som att N. Buescherin borde vara så stort problem heller, helt enkelt för att de inte riktigt delar samma utrymme och att Ophtblabla är rätt möe större.

    Frågan är väl om resten av firrarna trivs med Opth.? Har funderat på någon Xenotilapia eller Call. Pleurospilus med. Frågan är väl om de trivs med resten av invånarna.

    Förresten, varför skulle det inte vara bra att blanda paracyps o cyps?

    Jag lägger med en bild på hur karet är inrett. Jag har satt ett filmjölkspaket vid frontrutan som referens, karet e som sagt på 560 liter. 140 cm frontruta, 120 cm sidor mot väggen, 60 högt. Längsta diagonalen är 170 cm, alltså precis "bakom" frontrutan.

    //John

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Snyggt!

    Har själv ännu ingen erfarenhet av "featherfins" men gissar att karet tyvärr är för kort för att det ska funka optimalt för dem.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      jag har 12st ( 4+8 ) Opthalmotilapia ventralis longola sunflower i mitt 720. 2 hannar håller ca 1.70 av akvariet och resterande 24 fiskar är på de 30cm som är över. ett hörnakvarie med ventralis är inget jag rekommenderar. Boops är aggressivare än ventralis.

      Ventralis + back to nature är ingen höjdare iheller tyvärr då de jagar varandra väldigt hårt, ofta leder detta till "grumliga" ögon när de slår emot btn-modulerna. Skippa featherfins och kör på med xenotilapia/callochromis istället.

      Ventralis/ foae liknande är et 540l i allra minsta laget, 720 är minimum enligt min erfarenhet. Men vi har alla olika erfarenheter =)
      Senast redigerad av Jonas E; 12 juli 2006, 18:08.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Snyggt akvarium men för litet för större sandlekare tror jag. C. pleurospilus skulle nog funka bra 10st?. Släng i ett par hästnosar(tror det funkar), några daffodil och ett gäng cyprichromis leptosoma. Cyprichromis och Paracyprichromis är ju hyffsat lika till utseendet och beteende, kanske därför man inte ska blanda dessa.Blir kul o se resultatet.

        Mvh/ BB

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #5
          Alla sorter du skrev om gillar att ha sina bon på botten i orleka storlekar.... Du har dock knappt någon fri botten yta där de kan bygga sina bon för att locka till sig sina honor....Jag tycker du bör tänka om lite om vad du ska ha i karet som är ett väldigt fint kar dock. Leptosomer gillar BTN moduler skarpt, någon form av hästnosar e nice med, kan hända att det funkar med pleruspilus men då får du nog ta bort stenarna du har i den sand du har.
          snäcklekare må va små men jag har sett 4cm signatus och ornatus spöa skiten ur fisk som är 3-4ggr stora som dom skälva så min rekomendation är att inte ha dom ihop med de sorter du skrev om häller.
          Senast redigerad av Falköping Andreas; 12 juli 2006, 23:39. Anledning: Missade inlägget om att du ville ha snäcklekare i karet
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          Arbetssätt...