odla ancistrus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_S
    Användare
    • May 2006
    • 246

    #31
    Ursprungligen postat av Cissi
    Jag har alltid hört att det är små vattenbyten ofta som är bäst... blir lite konfunderad när jag läser detta.
    Eller är det endast för att trigga lek som det är bättre att byta 50% av vattnet?

    Det är bättre med många små vattenbyten än få stora 30% väldigt ofta är bra. När man byter 50-60% av vattnet är det för att trigga dem till lek.
    Senast redigerad av Mikael_S; 17 July 2006, 22:26.
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • Cissi
      Användare
      • June 2006
      • 357

      #32
      Ursprungligen postat av Mikael_S
      Det är bättre med många små vattenbyten än få stora 30% väldigt ofta är bra. När man byter 50-60% av vattnet är det för att trigga dem till lek.
      Aha.... kanske också ska testa... vart lite dåligt på sistone
      Är det fortfarande varje vecka som gäller då eller?
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #33
        Det finns många skäl till varför folk byter vatten i sina kar.
        Samt det finns säkert lika många lösningar på vattenbytena som det finns akvarieägare.

        Men om det är akvarievattnet som man vill ska vara tillräkligt bra för sina fiskar så finns det några enkla metoder.

        En är att lära sig sina fiskars beteende och helt enkelt byta vatten när man tycker att det behövs. Inte särskilt optimalt eftersom fiskar kan vänja sig vid mycket dåliga vattenförhållanden bara tillvänjningen går långsamt (men man kan mista beteende, lek, utfärgning, samla på sig sjukdomar).

        Eller kan man skaffa sig en Nitratmätare. Finns i många butiker i form av dropp-färgtest.
        Då kan man på ett enkelt sätt mäta sig till när vattnet är "fullt" eller ej. Tyvärr är akvariehållning ingen vetenskap,så några exakta mått när dina fískar mår optimalt får ni testa er fram till. Så att en prövotid finns det alltid.
        Jag byter t.e.x i mitt Discuskar när vattnet nått 80 ppm nitrat (kan tilläggas att när jag drev upp mina ungfiskar så höll jag under 40 ppm för att då växte dom bättre).
        I mitt yngelkar så byter jag vid 60 ppm.
        I växtkaret kommer jag aldrig till 30 ppm så där byter jag vatten väldig sällan.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #34
          Om det nu är så att man har lärt sig varför som man behöver byta ut det "gamla akvarievattnet" behöver man ställa sig några frågor? när? var? hur?.

          När - Naturligt vis när man vill (men det kan vara lite kul att klura på - t.e.x om det är mörkt i karet så kan inte alger tillgodose sig den lilla CO2 mängd man tillför i det nya vattnet = kan ge mindre alger om man byter vatten när lampan är släckt hmmmmmmmmmmmmmmmm)

          Var - Kan bli riktigt slabbigt om man inte släpper ut akvarievattnet där man avser.

          Hur - här finns det lite att prova sig fram till . T.e.x om man byter 20% vatten varje dag så motsvarar det inte mer än ett 50 % vattenbyte i veckan. Av den enkla anledningen förordar jag "stora" vattenbyte. Helt enkelt mycket mindre risk för att mina fiskar ska må dåligt av ansamlingar av skit (eller övergödning om man använder PMDD eller liknande). Om man nu trotts det väljer att byta mindre mängd fast oftare så rekommendar jag att då och då göra "stora" minst 50-75 % vattenbyte.
          Senast redigerad av LN; 18 July 2006, 00:38.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • calle-hallabro
            Användare
            • July 2005
            • 303

            #35
            Ursprungligen postat av LN
            Om det nu är så att man har lärt sig varför som man behöver byta ut det "gamla akvarievattnet" behöver man ställa sig några frågor? när? var? hur?.

            När - Naturligt vis när man vill (men det kan vara lite kul att klura på - t.e.x om det är mörkt i karet så kan inte alger tillgodose sig den lilla CO2 mängd man tillför i det nya vattnet = kan ge mindre alger om man byter vatten när lampan är släckt hmmmmmmmmmmmmmmmm)

            Var - Kan bli riktigt slabbigt om man inte släpper ut akvarievattnet där man avser.

            Hur - här finns det lite att prova sig fram till . T.e.x om man byter 20% vatten varje dag så motsvarar det inte mer än ett 50 % vattenbyte i veckan. Av den enkla anledningen förordar jag "stora" vattenbyte. Helt enkelt mycket mindre risk för att mina fiskar ska må dåligt av ansamlingar av skit (eller övergödning om man använder PMDD eller liknande). Om man nu trotts det väljer att byta mindre mängd fast oftare så rekommendar jag att då och då göra "stora" minst 50-75 % vattenbyte.

            Det viktigaste är nog att först ta reda på vad ens fiskar tål för vattenbyte, för stora och snabba förändringar i vattenvärdet kan döda/skada fisken.
            Har sett bevis på det idag på Discus i en butik.

            //Calle
            **********
            En Mal idiot!
            www.goc.se

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #36
              Tyvärr så är kranvatten (på många ställen) inte särskilt lämpligt som akvarievatten.

              Mitt eget kranvatten är helt uselt till t.e.x discus. Vilket har medfört att jag har förberett/renat vattnet under lång tid. Men även det finns det lösningar på.
              Dessutom om man tar det nätt i början så vänjer sig även discus vid stora vattenbyte med "dåligt" vatten.
              Detta med fiskdöd i affärer är ett tråkigt kapitel. Ja har sett riktigt utsvultna fiskar p.g.a att butiken måste köra med mindre vattenbytande. Dessutom är det en helt annan avsikt-last-behandling av fiskar i en affär än hemma.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

                #37
                Ursprungligen postat av LN
                Tyvärr så är kranvatten (på många ställen) inte särskilt lämpligt som akvarievatten.

                Mitt eget kranvatten är helt uselt till t.e.x discus. Vilket har medfört att jag har förberett/renat vattnet under lång tid. Men även det finns det lösningar på.
                Dessutom om man tar det nätt i början så vänjer sig även discus vid stora vattenbyte med "dåligt" vatten.
                Detta med fiskdöd i affärer är ett tråkigt kapitel. Ja har sett riktigt utsvultna fiskar p.g.a att butiken måste köra med mindre vattenbytande. Dessutom är det en helt annan avsikt-last-behandling av fiskar i en affär än hemma.
                Nu kan jag skryta med att vi har (vad vi vet) ett bra Discusvatten/malvatten

                I denna butiken vad det inte så farligt med död, dock så hade ögonen blivit förstörda pga. hastiga Ph svängningar beroende på dåligt med vattenbyte och sedan ett stort (enl. dem som kan).

                Behovet av vattenbyte beror mycket på vad man matar med och filterkapacitet.
                Tur att man ska slippa mycket av detta nu *Visslar glatt och hemlighetsfullt*

                //Calle
                Senast redigerad av calle-hallabro; 18 July 2006, 01:28.
                **********
                En Mal idiot!
                www.goc.se

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #38
                  Jag kan inte dina fiskar Calle det har jag aldrig påstått.
                  Det jag påstår är att om man bara vill så kan man med enkla mätmetoder minska sitt gissande när/hur/varför man behöver byta sitt vatten.
                  Jag började med att säga att det finns många skäl till varför man byter vatten i sina kar.
                  Jag har inte klankat ner på något av dom, och känner sig någon träffad av en sånt påstående så kan ja bara be om ursäkt. Har inte varit min avsikt att tetas med någon utan bara försökt tillföra lite info.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • calle-hallabro
                    Användare
                    • July 2005
                    • 303

                    #39
                    Ursprungligen postat av LN
                    Jag kan inte dina fiskar Calle det har jag aldrig påstått.
                    Det jag påstår är att om man bara vill så kan man med enkla mätmetoder minska sitt gissande när/hur/varför man behöver byta sitt vatten.
                    Jag började med att säga att det finns många skäl till varför man byter vatten i sina kar.
                    Jag har inte klankat ner på något av dom, och känner sig någon träffad av en sånt påstående så kan ja bara be om ursäkt. Har inte varit min avsikt att tetas med någon utan bara försökt tillföra lite info.
                    Du har helt rätt Larry att man nog kan mäta behovet av vattebyte, tror nog att du har missuppfattat mig vad jag egentligen menar, eller nått....

                    Alla gör vi olika, kanske av ren okunskap, vilket är mycket möjligt.

                    Kanske dags att spåna vidare över en fika

                    //Calle
                    **********
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      Användare
                      • February 2005
                      • 734

                      #40
                      Ursprungligen postat av calle-hallabro
                      Du har helt rätt Larry att man nog kan mäta behovet av vattebyte, tror nog att du har missuppfattat mig vad jag egentligen menar, eller nått....

                      Alla gör vi olika, kanske av ren okunskap, vilket är mycket möjligt.

                      Kanske dags att spåna vidare över en fika

                      //Calle
                      Ja för fasen....fika vill vi ha Larry *flinar*

                      Mvh Peter
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                      Kommentar

                      • choffe
                        Användare
                        • November 2005
                        • 841

                        #41
                        ok väldigt bra kommentarer allihop! då ska jag alltså byta 50-75% i hur långt tid? tills dom börjar leka!? och när dom har lekt en gång behöver jag bara göra "vanliga" (30-40%?)vattenbyten...?

                        ancistrus är väll en VÄLDIGT tålig fisk så dom blir väll bara "triggade"/glada (om jag fattat rätt) till lek

                        mvh christoffer
                        Christoffer Lundholm

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #42
                          Som vuxna är den vanliga Ancistrusen vi oftast håller i karen väldigt tåliga, men ynglen är det inte. Jag hade skött akvariet som vanligt men med lite mer käk till dem, och så sett vad som händer - den vanlige Ancistrusen leker ofta redan där. Om de inte leker, byt mycket vatten på en gång (helst lite kallare) under några dagar och vänta så ett par dagar. Oftast klockrent - man behöver inte trixa till det så mycket (ska jag säga... ). Om de ändå inte leker, det är då du kan börja trixa med andra grejor, t ex byta ut hane/hona unt so weiter.

                          Lycka till!!

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • choffe
                            Användare
                            • November 2005
                            • 841

                            #43
                            okidoki och tack!

                            efter alla dessa tips så går det väll inte att misslyckas tack alla!

                            mvh christoffer
                            Christoffer Lundholm

                            Kommentar

                            • mille
                              Användare
                              • August 2006
                              • 31

                              #44
                              Tips!

                              Öka på maten med någon skiva med sqash i veckan (dom älskar det). Och mycket billigare än algtabletter. Lycka till,(svårt att misslyckas)!

                              Kommentar

                              • Rhodebaert
                                Användare
                                • February 2006
                                • 557

                                #45
                                Ursprungligen postat av mille
                                Öka på maten med någon skiva med sqash i veckan (dom älskar det). Och mycket billigare än algtabletter. Lycka till,(svårt att misslyckas)!
                                Med risk för att låta lite fånig. Vad gör man med resten av squashen? Man vill ju inte äta den...
                                Det går alltid en senare buss.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...