Färgavvikelse - korsning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nusse
    Användare
    • april 2006
    • 69

    Färgavvikelse - korsning?

    Jag har köpt till en C. Moori-hona till paret jag hade sen tidigare. Honan har gått i samma kar i tre månader, och ynglat av sig en gång. Hon var en mycket ömsint yngelvårdare .

    Min fråga; det ursprungliga paret är tämligen typiskt ljusblå. Den nya honan är sen köpet ganska mörkt blågrå, skiljer sig rätt markant i färgen från de övriga två. Utseende i övrigt är samma. Är detta en naturlig avvikelse eller finns det risk att hon är en korsning?

    Klippt från artbeskrivningarna:
    Denna art skall aldrig hållas tillsammans med Protomelas annectens eller Placidochromis phenochilus eftersom de mycket lätt korsar sig med varandra.
    Mvh Magnus.
    Zoon
  • Thomas R.

    #2
    Hej Magnus!
    Lite svårt att ge ett riktigt rakt svar på dina frågor,
    Ja, det kan förekomma en viss färgvariation hos C. moorii utan att det är något fel. Risken att det skulle vara en korsning... ja, det beror nog på hur mkt du litar på den du köpt fisken av... Är du säker på att det är en C. moorii du köpt?
    Det kanske är en P. phenochilus-hona?

    /Thomas

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Dom kan variera lite i färgen... vissa är mer blå svarta medans vissa är mer ljusblå så det behöver inte vara en korsning.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Som sagts tidigare; humör och ställning i gruppen kan göra att de skiftar från mörkt blåsvart till ljusblå på gränsen till vit, så du behöver inte oroa dig skulle jag tro.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Tingeling
          Användare
          • juli 2006
          • 176

          #5
          Våra c. moorii skiftar i färgen från mörk blått till ljusare blått beroende på humör ,rangordning och lekdräkt. Honerna blir väldigt mörka och fläckliga när dom går med yngel.
          Så jag tror inte du har något att oroa dig för
          Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
          Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
          Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

          Kommentar

          • nusse
            Användare
            • april 2006
            • 69

            #6
            Ursprungligen postat av Thomas R.
            P. phenochilus
            Tack för alla svar. Nej, till form och uppförande är den en c. moori, no snack. Och mamma till nästan 30

            /Magnus
            Zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...