Lethrinops-red cap info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tingeling
    Användare
    • juli 2006
    • 176

    Lethrinops-red cap info?

    Är det någon som vet något om denna art?
    Hur stor blir den?
    Vad gillar den för minimum storlek på karet?
    Vad har den för kompisar ur andra släkten mm.?
    Vad ska jag helt enkelt tänka på?
    Vilken lethrinops föredrar ni?

    Jag såg denna art i går och blev helt frälst ,måste bara ha den.
    Den snyggaste firren jag har sett förutom cop. virginalis firecres som jag absolut oxå måste ha.
    Jag kan åka land och rike runt för att införskaffa dessa guldklimpar.

    Gärna oxå lite info om cop. virginalis firecresten om någon har..
    Senast redigerad av Tingeling; 07 juli 2006, 18:38.
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #2
    Jag kan vara chaufför!
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • Tingeling
      Användare
      • juli 2006
      • 176

      #3
      Ursprungligen postat av eraserx
      Jag kan vara chaufför!
      Klart du ska va det!!
      Vem annars!

      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag kanske? *asg*

        Nej skämt åsido. Som ni vet så hade jag en sk Lethrinops art som sedermera döpts om till Tramitichromis intermedius. Dock finns släktnamnet Lethrinops fortfarande med hos en del grossister.

        Artsläktet är generellt sett milda i sitt temperament och lite för sig själva. De har fina färger om än inte lika mättade som man kan se på andra malawi-arter. Ofta "ljuger" foton när det gäller Lethrinops arternas färgprakt även om det finns exemplar som är starkt färgade.

        Hur den fungerar med mbunas är svårt att säga...men jag tror att den är ett mellanting på Copadichromis och Aulonocara. Den blir nog ganska lätt undanskuffad, men tappar inte färg som Aulonocara om den inte får utrymme.

        Kommentar

        • Tingeling
          Användare
          • juli 2006
          • 176

          #5
          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
          Jag kanske? *asg*

          Nej skämt åsido. Som ni vet så hade jag en sk Lethrinops art som sedermera döpts om till intermedius. Dock finns släktnamnet Lethrinops fortfarande med hos en del grossister.

          Artsläktet är generellt sett milda i sitt temperament och lite för sig själva. De har fina färger om än inte lika mättade som man kan se på andra malawi-arter. Ofta "ljuger" foton när det gäller Lethrinops arternas färgprakt även om det finns exemplar som är starkt färgade.

          Hur den fungerar med mbunas är svårt att säga...men jag tror att den är ett mellanting på Copadichromis och Aulonocara. Den blir nog ganska lätt undanskuffad, men tappar inte färg som Aulonocara om den inte får utrymme.
          Tack för erbjudandet ,men man har ju en privat chafför som alltid är med mig och ser till så att jag kommer i tid till mina möten med omvärlden.

          Visste inte att den gruppen kan kalla sig för Tramitichromis lr är det just speciellt för den fisken?
          Jag har sett en del foton på arterna innom lethrinops och jag kan tänka mig att dom är riktigt snygga i live. Men jag har redan bestämt mig för red cappen ändå fast att jag bara har sett 2 bilder. Jag tycker den ser lite ut som en domherre (fågeln). Riktigt snygg...
          Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
          Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
          Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Det gäller endast Lethrinops intermedius...som bytt till Tramitichromis intermedius.

            Vad jag menade med färgerna är att de ofta ger starka färger på foton, men ser mer bleka och silvriga ut i verkligheten. Det gäller alla Lethrinops arter...plus Tramitichromis intermedius.

            Självklart vet jag att du har ett ytterst skicklig chaufför redan...

            Kolla lite här om just "red cap":





            Det ska finnas ytterliggare en "red cap" som heter Tanzania...


            En av mina favoriter av Lethrinops som jag aldrig hittat är "Mbasi creek":

            Senast redigerad av StefanL; 08 juli 2006, 04:32.

            Kommentar

            • Tingeling
              Användare
              • juli 2006
              • 176

              #7
              Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Det gäller endast Lethrinops intermedius...som bytt till Tramitichromis intermedius.

              Vad jag menade med färgerna är att de ofta ger starka färger på foton, men ser mer bleka och silvriga ut i verkligheten. Det gäller alla Lethrinops arter...plus Tramitichromis intermedius.

              Självklart vet jag att du har ett ytterst skicklig chaufför redan...

              Kolla lite här om just "red cap":





              Det ska finnas ytterliggare en "red cap" som heter Tanzania...


              En av mina favoriter av Lethrinops som jag aldrig hittat är "Mbasi creek":

              http://www.cichlid-forum.com/profile...es.php?id=2312
              Jag har kollat mest och fattat tycke för ¨itungin¨ men man vet ju aldrig eftersom jag inte sett den ¨tanzanian¨.
              Jag kollade på ¨mbasi creek¨ och den va riktigt snygg på bilden. Hm. allt underlättar ju att se dom i verkligheten och det är ju det som är svårt med dom här lite ovanligare fiskarna. Vi får vell hoppas att jag ser någon art av Lethrinops nu i sommar när vi drar en veva över landet. Men jag har ingen bråska när det gäller att hitta arter till mitt 540l kar, jag kan vänta hur länge som helst bara det blir bra och att jag får det jag verkligen vill ha ,inget småskräp här inte.
              Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
              Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
              Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

              Kommentar

              Arbetssätt...