varför oskalade räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amini
    Användare
    • maj 2006
    • 80

    varför oskalade räkor?

    varför skalar man inte räkor för räkmixen?
    vad finns det i skalet som man inte på annat sätt kan tillsätta?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Finns en mängd anledningar. Skalet innehåller bland annat mycket kalcium, det fungerar som ballast i magarna på firrarna (tänk fibrer för oss människor) och utöver det så är det absolut enklast - tar ett tag att skala räkor. Räkor med skal efterliknar också naturligt foder bra, de kräftdjur firrarna får i sig i sjön har ju helt klart skal.

    Det går förmodligen att tillsätta allt detta på annat sätt, men det torde kosta pengar, tid och arbete. Att behålla skalet är därmed en klar fördel även här.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Åleds räkmix innehåller inte räkor med skal, men är enligt mig den absolut bästa som går att köpa. Exakt vad den innehåller har jag aldrig lyckats få reda på. Det verkar dock som att räkmix med oskalade räkor sjunker medan den flyter om man har skalade räkor.
      Tror dock inte att räkskalet agerar som fibrer, men det gör å andra sidan ärtorna.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Jag använder oskalade räkor för att få med allt gottigt som finns i "huvudet" (egentligen thorax) på djuret. Där sitter inälvorna, och intressantast ur näringssynpunkt är könsorganen och magsäcken med innehåll. Bra stuff för fisken. Stjärten är egentligen bara muskler.

        Nackdelen med oskalade räkor är att ben och antenner har hullingar, så om de inte blir helt mosade kan bitar fastna i munnen på fisken. Jag har dock hela råa ägg i mixen också, och har märkt att om jag kör mixern tills jag inte längre kan se rester av äggskal åka runt, då är alla ben & antenndelar också borta (brukar ta en kvart eller så).

        Vad gäller om mixen flyter eller inte, så verkar det bero på hur mycket luft som vispats in i mixen. När man mixar länge, som jag gör för att få bort alla ben etc, och särskilt kanske om man har äggvita i mixen, blir den fluffigare och tenderar att flyta.

        Kommentar

        Arbetssätt...