75 l Tanganyika (går det)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    75 l Tanganyika (går det)

    Hej!

    Vill ha eran hjälp, Jag har nämligen börkat fundera på om jag kan hålla någon eller några fina Tanganyika ciklider i ett 75 L med måtten 50*50*30. Jag är annars en inbiten Malawi person, men jag är hemskt sugen på att testa.

    Om detta nu skulle fungera, så skulle jag verkligen uppskatta förslag på vilken eller vilka Tanganyika som skulle kunna trivas.
    Har alltid gillat "prinssesan an burundi" men har insett att den inte går att hålla i ett så pass litet kar.

    MvH

    Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Ursprungligen postat av robjo
    Hej!

    Vill ha eran hjälp, Jag har nämligen börkat fundera på om jag kan hålla någon eller några fina Tanganyika ciklider i ett 75 L med måtten 50*50*30. Jag är annars en inbiten Malawi person, men jag är hemskt sugen på att testa.

    Om detta nu skulle fungera, så skulle jag verkligen uppskatta förslag på vilken eller vilka Tanganyika som skulle kunna trivas.
    Har alltid gillat "prinssesan an burundi" men har insett att den inte går att hålla i ett så pass litet kar.

    MvH

    Robban
    Snäcklekare passar nog bäst i ett 75 L. Men välj inte de mest aggressiva

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Om du aldrig har testat en liten multiskoloni rekommenderas det varmt.

      /Jocke

      Kommentar

      • Tennessee
        Användare
        • januari 2006
        • 46

        #4
        Inreder du bara rätt så funkar det med snäcklekare..

        Jag har ett akvarium på 40*40*40 med snäcklekare..
        från början var det 6 ocellatus men så köpte sambon sina älsklingar .. 3 st multisar..
        med lite omplacering av stenarena och bygga nästan som en mur i mitten av akvariumet så har multisarna den ena sidan och ocellatusen den andra.. Funkar väldigt bra hittils.. Multisarna leker för fullt och finns ett antal yngel nu också..

        Multisarna är roligast då dom skottat över i stortsett ALL sand till den andra sidan där ocellatusen bor.. Vilket betyder att i början var det en del att göra med att gräva upp snäckor på ocellatusens sida (vilket betyder att det sitter fast några ocellatusar i näven under tiden..) men nu när sanden är typ slut på multissidan så har det blivit rätt självgående..
        Ocellatusen är inte helt fulvuxna ännu och är bara 1 hane vad jag kan se kanske därför det funkar så bra.. Sedan är det ju lite mycket fisk men planen är att flytta en av arterna fram över..

        Det jag vill säga är att Snäckisar kan inte vara några problem alls och alla arter jag känner till i det släktet har sin egen charmiga nich.. (grävmaskiner eller "inte förstå sin egen storlek" syndromet..)
        MvH Mattias
        222 L Malawi

        Kommentar

        • robjo
          Användare
          • maj 2005
          • 330

          #5
          Konstig fråga kanske, men jag är helt novis på detta med tangayika, så när ni säger (Multisar) vad menar ni då. :-)
          http://picasaweb.google.se/sipedon/

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Kolla här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117

            Kommentar

            • Tennessee
              Användare
              • januari 2006
              • 46

              #7
              Ja precis sorry hehe Lamprologus multifasciatus är det vi menar ja. Finns "bättre" bilder i vårt eget artregister.. Och dom flesta snäcklekare i handeln tillhör släktet Lamprologus så kollar vårt (ciklid.se) artregister så har du lite att läsa
              MvH Mattias
              222 L Malawi

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av robjo
                Konstig fråga kanske, men jag är helt novis på detta med tangayika, så när ni säger (Multisar) vad menar ni då. :-)
                Men Robert då, det var ju sådana som fanns till vänster i mitt Tangayikakar. De små fiskarna bland snäckorna. Du/Ni hade för bråttom hem.
                Min zoon

                Kommentar

                • robjo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 330

                  #9
                  Ursprungligen postat av HazelCR
                  Men Robert då, det var ju sådana som fanns till vänster i mitt Tangayikakar. De små fiskarna bland snäckorna. Du/Ni hade för bråttom hem.
                  Ja där ser man, man ska alldrig ha bråttom när man tittar på fiskar. Det innebär att man kanske ska ta en tur förbi dig igen under sommaren då :-)
                  http://picasaweb.google.se/sipedon/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...