Rödciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaN
    Användare
    • januari 2004
    • 14

    Rödciklid

    Hej, någon som har bra tips på vad man bör tänka på när det gäller dessa ciklider...

    Hur ser man skillnad på hona & hane? ska jag ha ett par eller fler i samma kar (222 liter)
    Bästa vattentemp för lek?
    Inredning som är bra, typ krukor osv?
    Ska jag ha lite salt i akvariumet som malawi eller?
    Annat som är viktigt?


    Har ett 40 literskar med ett lekpar ancistrus, men dom har bara lekt en gång, vad bör jag tänka på där för att stimulera leken?
    / Maria
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Om det är Hemichromis lifalili du menar så kan jag berätta att den är relativt aggresiv när den leker (och det gör dom hela tiden). Jag skulle nog inte ha mer än ett par i ett 220 L.

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      Min gamla favoritfisk!
      De är tuffa rackare det där, och du får säkert hjälp i affären med att välja ut ett bra lekpar.
      Hannen brukar (om jag inte missminner mig) vara betydligt större än honan.
      Dom brukar inte vara svårlekta, men ha en större rot med lite yta på, ställ upp några stenar så kommer det säkert bli lek.
      GLÖM inte frigolit i botten på karet - för dom gräver bra!

      Vill du trigga lek, skull jag ändra belysningstid, ge dom mat oregelbundet....

      Det var väldigt längesedan jag höll på med dessa - men dom är roliga!!

      Lycka till!

      DD
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Rödciklid är mycket tålig samt kanske världens mest lättodlade ciklid. Köp ett par, tillsätt vatten & mata = fler rödciklider.

        Ursprungligen postat av MariaN
        Har ett 40 literskar med ett lekpar ancistrus, men dom har bara lekt en gång, vad bör jag tänka på där för att stimulera leken?
        Ancistrus lever egentligen i forsar. Du kan stimulera till lek genom att mata upp dem ordentligt, och sen börja göra dagliga 50% vattenbyten med 5 grader kallare vatten, samtidigt som du ökar strömmen i akvariet ordentligt (med ett, säg, 500 liter i timmen eller så innerfilter). Du bör förstås också ha ett gäng grottor i akvariet. Är fisken välmatad & vuxen bör den leka i stort sett direkt.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jag har 9 stycken i ett 350 liters, och det är för litet för de nio. De leker titt som tätt och är redigt arga på varandra, det syns på kropparna och fenorna hur de har slagits.
          Tills för nån dag sedan så var en kull yngel ungefär 1,5cm stora och simmade fredligt ihop med sina föräldrar. Igår såg jag en ny kull på ett några 100 tal och de större ynglen var spårlöst försvunna. Inte ett enda av dom var kvar, så de måste ha blivit uppätna av det nya föräldrarparet.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          Arbetssätt...