Art fråga ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-ton
    Användare
    • juni 2006
    • 8

    Art fråga ?

    Hej ny här, flytta gärna tråd om jag är fel !

    okej så här ligger det till, för ca ett år sedan fick jag två ciklider av en kompis tror att det är sydamerikanska men vet ej säkert, behöver lite hjälp med artbeskrivning
    länk till bilder på dom//

    Hane: http://quick.imgfree.net/images/2006/06/28/81159.jpg
    Hona: http://quick.imgfree.net/images/2006/06/28/81158.jpg

    jag har mitt akvarium i garaget och dom har varit där i ett år nu, aldrig byt vatten fyllt på ett par gånger men dom ser pigga ut och vattnet luktar gott, hanen har vuxit till ca 20cm och honan ca 10cm, och nu har dom lekt ! fråga kommer dom äta upp sina yngel ? ska jag flytta ynglen till ett eget kar ? några förslag,+ lite allmäna skötsel råd av någon som känner till dom
    // Henke
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    #2
    Hericthys carpintis...

    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus

    Kommentar

    • e-ton
      Användare
      • juni 2006
      • 8

      #3
      tack för ett snabbt svar ! men tror ni jag kan låta ynglen vara kvar utan att dom blir mat till far ?

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • februari 2004
        • 390

        #4
        Mjae... I normala fall så skyddar föräldrarna sina yngel mot alla yttre faror... och då äter dom inte upp dom... ibland kan dock en del yngre fiskar behöva några lekar på sig för att det beteendet ska nötas in så att säga... man kan säga att de behöver "övningsköra" ett par gånger innan det funkar ordentligt... fast detta gäller alltså inte alla individer... en del klarar yngelskötseln utmärkt från första början...

        Har du några andra fiskar i karet..? I bland kan det nämligen också behövas en viss hotbild mot ynglen för att beskyddarinstinkten ska komma till sin rätt hos föräldrarna...

        I normala fall ska alltså ynglen vara helt trygga... åtminstone tills föräldrarna tycker att det är dags för en ny lek... då kan gamla yngel upplevas som ett hot...

        Skulle du nu märka att ynglen börjar minska i antal så är det inte hela världen... det kan vara ett ganska stort svinn ibland... och skulle alla försvinna så ska du se att det nog inte dröjer länge innan föräldrarna leker igen...

        Lycka Till!!
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • e-ton
          Användare
          • juni 2006
          • 8

          #5
          Jag hade två andra mindre ciklider, dom blev tydligen en för stor hotbild och tillrättavisades
          med lite för mycket våld, finns idag bara två malar kvar, när ynglen blivit lite större tänker jag nog plocka ut ett par stycken till ett annat akvarium,

          Kommentar

          Arbetssätt...