undervatten kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    Användare
    • december 2002
    • 99

    undervatten kamera

    Tänker köpa en kamera som fungerar under vattnet vid min resa till Minos reef i November. TIPS!!! Vill gärna ha tips på bra kamera!!
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Det finns undervattenhus till de flesta större märkena på digitalkameramarknaden nu. Sony och Canon vet jag garanterat att det finns. Bara att välja kamera och sen undervattenhus.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 374

      #3
      Hej. Jag har fotograferat under vatten en massa, både i Malawi och Tanganyikasjön.
      Som redan sagt har dom fleta vanliga digitalkamerorna UV-hus om man klarar sig med kompaktkamera, annars blir det snuskdyrt. Jag har kört Canon flera år och är var ganska nöjd. Jag använder en extern slavblixt som utlöses via fotooptisk kabel, alltså lite snålt med automatik (sea&sea gör bra blixtra för UV-bruk) men om man har en ställbara bländare funkar det mycket bättre. Jag köpte just en Fuji F11 som har ställbar bländare samt ett bra brusfilter vilket gör att man kan ta bra bilder utan blixt utan att få så korninga bilder.
      /Carl
      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • ake
        Användare
        • december 2002
        • 99

        #4
        vad kostar dessa kameror??

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • maj 2002
          • 374

          #5
          Fujin jag köpte kostar bara ca 3200:- kanske upp till 3500:- utan mina dock.

          Som sagt, som kamera betraktat kan nog Canon vara vassare i dagsljus o.s.v med Fujin har ju ställbara bländaren och brusfiltret som gör det överlägsen vid UV-foto (med slavblixt i alla fall) och även akvariefoto tycker jag.
          Lycka till och Hälsa Malawi
          /Carl
          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          • Xork
            Användare
            • januari 2006
            • 93

            #6
            Kollade hur mycket ett undervattenshus till canon 350D skulle kosta, 1400 $. Dax att börja panta burkar!
            Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

            Kommentar

            • pny
              Användare
              • april 2002
              • 210

              #7
              Jag kör med en Canon Ixus 700 + undervattenshus... En extern blixt hade varit att föredra men några bra bilder har det blivit endå. :-)

              Länk till undervattensbilder tagna på Guadeloupe:
              Senast redigerad av pny; 27 juni 2006, 21:06.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Kollade hur mycket ett undervattenshus till canon 350D skulle kosta, 1400 $. Dax att börja panta burkar!
                ---------------------------------------------------------------
                jag har en likadan och köpte en plastpåse från ewa marine kostade bara 3000 spänn men fördelen är att min blixt på kameran fungerar i påsen, fråga bara inte hur bilderna blev den är nästan oskuld har bara provat den i akvarium och jösses vad dom gömde sig men det sägs att den klarar 30m frågan är om jag klarar det
                vänligen
                Christer
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Kollade hur mycket ett undervattenshus till canon 350D skulle kosta, 1400 $. Dax att börja panta burkar!
                  ---------------------------------------------------------------
                  jag har en likadan och köpte en plastpåse från ewa marine kostade bara 3000 spänn men fördelen är att min blixt på kameran fungerar i påsen, fråga bara inte hur bilderna blev den är nästan oskuld har bara provat den i akvarium och jösses vad dom gömde sig men det sägs att den klarar 30m frågan är om jag klarar det
                  vänligen
                  Christer
                  Den ska du ta med till amazonas va? Ser man överhuvudtaget något i floden?
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • drd
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1112

                    #10
                    Ursprungligen postat av Robin
                    Den ska du ta med till amazonas va? Ser man överhuvudtaget något i floden?

                    *LOL*
                    // drd

                    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                    Kommentar

                    • mek
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 540

                      #11
                      "Kollade hur mycket ett undervattenshus till canon 350D skulle kosta, 1400 $. Dax att börja panta burkar!"
                      Vilket märke var det? Ikelite (det är det billigaste huset jag känner till)?

                      "jag har en likadan och köpte en plastpåse från ewa marine kostade bara 3000 spänn "
                      Ewa marine inte att rekommendera om man skall dyka bland firrar. Har hört om flera som dykt med denna påse och dränkt kameran. Då är hus att reommendera.

                      Kommentar

                      • Flipper
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 143

                        #12
                        Jag skulle aldrig tänka mig att hålla en dyr kamera i en plastpåse!
                        Har man en liten digitalkamera i fickformat då räcker plastpåsen NER TILL 10 METER.
                        Har man en systemkamera som 350D då får man spotta ut för en UV kamera-hus som klarar 30 meter...
                        Smakar det så kostar det, men det är värt pengarna om man är dykare och dyker ofta, annars kan man alltid hyra en kamera på dyk-centret.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          När jag var i Malawi använder jag en undervattenskamera för 99:-
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Byttorp
                            Användare
                            • november 2003
                            • 1585

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            När jag var i Malawi använder jag en undervattenskamera för 99:-
                            http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...o&artnr=242170
                            Det är en sån som Ad använder sig av eller?
                            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                            Ordförande GCG

                            Kommentar

                            • mek
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 540

                              #15
                              Största kruxet med en engångskamera (utan blixt dvs), är att den har 600ASA film. Ganska grovkorniga bilder mao...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...