Dimmiga ögon hos Herotilapia multispinosa.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans Wennerkull

    Dimmiga ögon hos Herotilapia multispinosa.

    Blev fosterfar för en ensam Herotilapia multispinosa för cirka en vecka sedan. Har sedan många år haft just den cikliden. Den förra ägaren hade konstaterat att den inte gick upp till ytan för att ta foder. När den flyttade in i ett av mina akvarier så gömde den sig direkt.
    Nästa dag när den kommit fram såg jag att ögon var dimmiga, som en extra lins. Flyttade över den till ett mindre akvarium och tillsatte ektozon. Dagen efter tyckte jag att det givit resultat, men någon eller några dagar efter var ögonen dimmiga igen. Går fortfarande ensam i sitt akvarium, intar föda från botten. Har stött på det här tidigare någon gång men kommer inte ihåg hur jag behandlade det. Vet att det kan finnas ett flertal orsaker till detta tex. svamp-eller bakterieinfektioner. Nu undrar jag om någon i sällskapet har förslag på lämplig behandling för det här så att det går att hjälpa den här cikliden. Vad jag förstår så var den förra ägarens akvarium ganska skitigt, men jag vet ju sen tidigare att den här cikliden är ganska tålig.

    Hälsningar!
    Hans Wennerkull
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Hans Wennerkull
    Blev fosterfar för en ensam Herotilapia multispinosa för cirka en vecka sedan. Har sedan många år haft just den cikliden. Den förra ägaren hade konstaterat att den inte gick upp till ytan för att ta foder. När den flyttade in i ett av mina akvarier så gömde den sig direkt.
    Nästa dag när den kommit fram såg jag att ögon var dimmiga, som en extra lins. Flyttade över den till ett mindre akvarium och tillsatte ektozon. Dagen efter tyckte jag att det givit resultat, men någon eller några dagar efter var ögonen dimmiga igen. Går fortfarande ensam i sitt akvarium, intar föda från botten. Har stött på det här tidigare någon gång men kommer inte ihåg hur jag behandlade det. Vet att det kan finnas ett flertal orsaker till detta tex. svamp-eller bakterieinfektioner. Nu undrar jag om någon i sällskapet har förslag på lämplig behandling för det här så att det går att hjälpa den här cikliden. Vad jag förstår så var den förra ägarens akvarium ganska skitigt, men jag vet ju sen tidigare att den här cikliden är ganska tålig.

    Hälsningar!
    Hans Wennerkull
    Nu ar det har ett gammalt inlagg, men exemplarisk skotsel och salt i vattnet ar det som funkar. Om detta inte hjalper beror det oftast pa att fisken ar gammal och sjuk och bor avlivas.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • KjellM
      NCS Medlem
      • november 2006
      • 172

      #3
      Har også dimmiga øgon på min Malawi (Protomelas Taeniolatus) og mistet tidligere en annen Malawi av dette. Hvor mye salt bruker du? Smitter det til andre?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ofta dyker det upp pa flera samtidigt, men orsaken ar ofta densamma: Daligt vatten eller daliga medinvanare. Vattenbyten brukar racka.

        Pa jobbet behandlar vi Malawi och Viktoriaciklider med 35 mL jodfritt salt (48g) per 10L vatten.

        Fisken gar ensam i ett akvarium utan inredning som drivs av ett filter som varit igang ett tag. Ett vaddfilter klarar att rena vatten till en vuxen malawi eller viktoriaciklid (nititen stiger inte i hojden vilket den gor utan filter eller med ett nytt filter).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...