Sjuk påfågel - hur ska jag bota min fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThomasIsaksson

    Sjuk påfågel - hur ska jag bota min fisk?

    Hejsan,

    Har ett kar med påfåglar i, varav en av dom dog nyligen efter att magen svällde upp enormt. Dock flöt hon inte upp till ytan som jag läst att dom brukar göra, utan hon låg död på botten av karet. Provade då att behandla med aquafuran, men troligen påbörjade jag behandlingen för sent.

    Jag har tömt nästan hela karet efter att fisken dog och gjort rent filter etc. Men nu har en till av min påfåglar fått samma symptom! Magen sväller på ett sätt så den ser nästan fyrkantig ut - är det förstoppning (isf hur reder man ut det?), buksot, tuberkulos eller vad? Vilken medicin ska jag prova? Har kört en omgång aquafuran igen men det gjorde ingen skillnad än så länge.

    Tacksam för alla tips/råd jag kan få!

    Mvh,
    Thomas Isaksson
    Söderhamn
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av ThomasIsaksson
    Hejsan,

    Har ett kar med påfåglar i, varav en av dom dog nyligen efter att magen svällde upp enormt. Dock flöt hon inte upp till ytan som jag läst att dom brukar göra, utan hon låg död på botten av karet. Provade då att behandla med aquafuran, men troligen påbörjade jag behandlingen för sent.

    Jag har tömt nästan hela karet efter att fisken dog och gjort rent filter etc. Men nu har en till av min påfåglar fått samma symptom! Magen sväller på ett sätt så den ser nästan fyrkantig ut - är det förstoppning (isf hur reder man ut det?), buksot, tuberkulos eller vad? Vilken medicin ska jag prova? Har kört en omgång aquafuran igen men det gjorde ingen skillnad än så länge.

    Tacksam för alla tips/råd jag kan få!

    Mvh,
    Thomas Isaksson
    Söderhamn
    Gammalt inlagg som jag svarar pa. Det kan vara en hel del. Se till att du ger bra mat och haller koll pa vattenkvaliten. Nar fisken svullnar upp ar det nastan alltid for sent.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    Arbetssätt...