Silikonfog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salar
    Användare
    • juni 2002
    • 227

    Silikonfog

    Hur tjock silikonfog är bra. Man ser ju på köpes helglas kar att de lagt en smal minimal fog snyggt. Men är det inte bättre att lägga en fet och bred fog när man limmar själv. Det bör väl hålla längre.
    SALAR
  • Buckshot
    Användare
    • april 2002
    • 244

    #2
    Ursprungligen postat av salar
    Hur tjock silikonfog är bra. Man ser ju på köpes helglas kar att de lagt en smal minimal fog snyggt. Men är det inte bättre att lägga en fet och bred fog när man limmar själv. Det bör väl hålla längre.
    Nej, man ska försöka ha så tunn fog som möjligt(jag menar mellan glasen) utan att glasen går ihop.
    Om du sen smetar ut fogen gör nog varken till eller från.
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Fogen (den mellan rutorna) bör väl åtminstånne vara så tjock så att man får in ett brytbladsknivsblad eller rakblad, för den dagen kommer kanske då man behöver ta bort en ruta
      Sedan lär det ju vara bra om rutorna kan röra sig lite grann, annars kan det bli spänningar som spräcker glaset. Man brukar ange en tändstickas tjocklek som ett riktmärke, men det måttet är inte kritiskt.
      Sedan den där "kilen" i hörnen. Är bara underarbetet väl utfört behöver den inte vara särskillt groffsig, något lite i hörnen för säkerhets skull räcker. Är underarbetet dåligt spelar det ingen roll hur grov den är, det kommer ändock bara att sluta i elände.
      Senast redigerad av Karon; 14 juni 2006, 23:25.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        silikonet i sig håller konstruktionen oavsett om den sitter i fogen eller Vfogen. Men det är som starkast när det belastas rakt. Med klassisk akvarielimmning med alla rutorna på bottenrutan är v fogen viktigare i botten och fogen viktigare i sidorna. När man limmar större akvarium sätter man sidorutorna utanför bottenrutan, då blir fogen den viktigaste överallt.

        Men det är egentligen diskussioner som många gånger inte spelar någon jättestor roll för akvariets hållbarhet. Glastjockleken och att det finns en distans mellan rutorna anser jag vara det viktigaste att titta på när man köper kar. Därför är jag lite skeptisk till ramakvarier, jag kommer inte åt att se om de är ordentligt gjorda. På större kar är det viktigt att titta på vad som stabiliserar karet upptill. DVS hur stabila är mittstagen och/eller limmad ram.

        Silikon är otroligt starkt, så fogens bredd spelar ingen jätteroll om det bara är bra limmat. Det är en smaksak. Själv föredrar jag ganska så breda svarta fogar, med knivskarp linje. Det ger en snygg inramning åt konstverket.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • salar
          Användare
          • juni 2002
          • 227

          #5
          Tänkte väl mest på bredden alltså kilen. Det med tändstickan mellan glasen vet jag är lämpligt.

          Vissa L-malar kan ju skrapa och med tiden blir fogen smalare(förekommer). Men spec gruset nöter vid flytt osv. De fogarna på köpes helglaskar ser ju löjligt smala ut. Men det är ju klart att det ska se snyggt ut för köparna. Om det håller i 10 år är ju bättre för säljarna än om det skulle hålla i 20 år. Fast jag vet inte, bara spekulerar. Själv drog jag en fet fog i bottenhörnen sist men när man fick en kommentar undrar man. I hörnen börjar det läcka oftast.
          SALAR

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Om man lagar ett akvarium som är nyligen omsilikonat måste man ta bort det gamla silikonet? Eller kan man lägga en ny fog över den gamla?
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • salar
              Användare
              • juni 2002
              • 227

              #7
              Ursprungligen postat av Matz Karlsén
              Om man lagar ett akvarium som är nyligen omsilikonat måste man ta bort det gamla silikonet? Eller kan man lägga en ny fog över den gamla?
              Akvariet har väl varit igång? Smuts måste bort, bara att skära in till ren silikon eller helst glas om det ska hålla länge.
              SALAR

              Kommentar

              • Cissi
                Användare
                • juni 2006
                • 357

                #8
                Finns det något silikon som är giftigt och som inte bör användas i akvarium?
                Jag tänker på om inredning eller så går sönder och det är i keramik, funkar vanligt silikon då eller är det bara glassilikon som är giftfritt?
                Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Det finns en massa olika sorters silikon, mer eller mindre giftiga för akvarieinvånarna.
                  Man ska bara använda silikon som är för akvariebruk, även om det bara är en trasig keramikinredningsdetalj.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Helenai
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 269

                    #10
                    Sanitetssilikon är mycket giftigt för vattenlevande djur, vilket brukar stå på tuben. Glassilikon eller akvariesilikon där det framgår att det lämpar sig för akvarielimning är säkrast att satsa på. Kostnaden för materialet är ju liten jämfört med total fiskdöd i vilket fall som helst??

                    Sedan är det olika hållfasthet beroende på silkonsort, men det måste de som limmar mkt svara på, jag har ingen aning om vad de bästa sorterna heter.
                    Varde ljus... och det vart mörker.

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                    Kommentar

                    Arbetssätt...