Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Ja det såklart. Om man tänker på hur kurvorna brukar se ut så ramlar ju faktiskt inte CO2-konsumtionen ner på 0 vid punkten.
    Det har med definitionen att gora, inte med nagra kurvor. Kompensationspunkten definieras som laget dar vaxtens fotosyntes ar lika stor som vaxtens cellandning. En vaxt utan cellandning ar en dod vaxt sa det maste ske fotosyntes vid kompensationspunten (far jag veckans besserwisserpris nu?).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • robjo
      Användare
      • maj 2005
      • 330

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Nej, järnbrist visar sig som vitbleka *nya* skott.


      Liksom de flesta makroämnen ser man det på markant sämre tillväxt och fula *äldre* blad.
      Fosfatbrist går även hand i hand med små hårda prickalger på rutorna och inredning.

      Om man nu har de 2 ovanstående problemen, är lösningen då PMDD. Eller måste jag gå tillväga på ett annat sätt, i så fall hur.

      //Robban
      http://picasaweb.google.se/sipedon/

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • april 2002
        • 865

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Det har med definitionen att gora, inte med nagra kurvor. Kompensationspunkten definieras som laget dar vaxtens fotosyntes ar lika stor som vaxtens cellandning. En vaxt utan cellandning ar en dod vaxt sa det maste ske fotosyntes vid kompensationspunten (far jag veckans besserwisserpris nu?).
        Ahh, nu ser jag i Tropicas artikel att jag menade ljuskompensationspunkten:

        Bra att du rättade, annars hade jag säkert fortsatt blandat ihop dom =)

        Om man nu har de 2 ovanstående problemen, är lösningen då PMDD.
        Jupp!
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Daniel Lindholm
          Användare
          • mars 2006
          • 92

          #19
          Tack för hjälpen

          Nu börjar det klarna. Kan dock konstatera att jag har tolkat dosering fel under ca 3 månader.
          Jag har lagt i PmDD i förhållande till hur mycket vatten jag bytt. Alltså har jag lagt i 30cl om jag bytt 300 liter vatten, men det skall alltså vara 10 cl per hundra 100 L av hela akvariets volym.
          Hoppas att det blir fart nu då med den nya doseringen. Kan dock konstateras att det behövs rejäla mängder varje gång och jag är tacksam över att jag bara har 3 burkar som skall "preppas"
          -------------------------
          Hälsningar

          Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

          720L Malawi

          60L Malawismåttingar

          Kommentar

          • ixxe
            Användare
            • februari 2005
            • 234

            #20
            Ursprungligen postat av Daniel Lindholm
            Tack för hjälpen

            Nu börjar det klarna. Kan dock konstatera att jag har tolkat dosering fel under ca 3 månader.
            Jag har lagt i PmDD i förhållande till hur mycket vatten jag bytt. Alltså har jag lagt i 30cl om jag bytt 300 liter vatten, men det skall alltså vara 10 cl per hundra 100 L av hela akvariets volym.
            Hoppas att det blir fart nu då med den nya doseringen. Kan dock konstateras att det behövs rejäla mängder varje gång och jag är tacksam över att jag bara har 3 burkar som skall "preppas"
            Öhh rejäla mängder? Nu e jag inte med
            http://ixxe.se

            Kommentar

            • Daniel Lindholm
              Användare
              • mars 2006
              • 92

              #21
              I början innan jag förstod hur mycket som skulle i vid varje vattenbyte(1gång per vecka) så skickade jag i 20 cl från varje flaska om jag bytt 200 liter vatten i tron att det var mängden utbytt vatten som gällde.
              När jag nu insett att det är totalen som räknas så hamnar jag på 10 cl á 100L som i mitt fall betyder. 720L+305L+60L= 72cl+30cl+6cl PMDD av varje flaska.
              Vem kan avgöra vad mycket är? jag trodde bara att det var drygare.
              -------------------------
              Hälsningar

              Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

              720L Malawi

              60L Malawismåttingar

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                ixxe,
                har man stora burkar så går det helt enkelt ner en hel del PMDD i dem. Större burkar brukar dock normalt vara stabilare och växterna funkar enklare. Har inte haft samma problem med brister i mina större kar som i de små. Kan iof handla både om skillnader i växtmassa, fiskmängd och vattenbyte (har inte kört CO2 i någon stor burk än). I mina stora kar har jag helt enkelt höftat (men höftat lågt) med PMDD och hållt koll på växterna för att se om de visar brister. Gör de det så göder jag lite mer helt enkelt.

                defdac,
                visst är det ett tacksamt experiment, men just nu är jag inte där i allafall. Därmed intressant med svar och andras erfarenheter.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #23
                  Enkelt. Jag provar att bara byta vatten "nattetid" i två burkar efter semestern. Ett med högre ph och ett med lägre. Återkommer med svar jag fick ut.

                  Har testat att övermata med pmdd + lite bikarbonat. Fyra ggr. rek. dos i en 130 litare. Funkade kanon med en lystid på 10h med nytt (bra)rör samt medelmycket växter. Tror att pmdd lösningen som är rekomenderad är en svag dos som markerar "lägsta" möjliga dosering.
                  Senast redigerad av LN; 16 juni 2006, 07:42.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • april 2002
                    • 865

                    #24
                    Ursprungligen postat av LN
                    Tror att pmdd lösningen som är rekomenderad är en svag dos som markerar "lägsta" möjliga dosering.
                    Helt klart. Det är väldigt försiktig, men kan fungera bra för höglastade lowtechs utan vattenbyten (dvs i ett fall där det går åt minimalt med extra gödning).

                    Jag har fått svar från Barr ang. vattenbyten nattetid, men hans engelska var så konstig och i ett sammanhang där en annan person hann före med ett svar som refuterade hela grejjen med att enyzmet skulle brytas ner/återanvändas.

                    Det verkar som Barr höll med om det(!) men riktade istället uppmärksamheten mot att varierande/pulsande CO2-nivåer kan väcka algsporer.

                    Jag frågade igen för att vara säker, det är ju inte bra om man sprider felaktigheter om enzymåteranvändning.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #25
                      Det där med att dosera pmdd har jag löst på följande sätt.
                      Gör stamlösningen i flaskorna lite svagare än rekomenderat. Pytsa i en skvätt var tredje dag. Gör enbart stora (minst 50-60%) vattenbyte mera sällan helst en gång i månaden. Städar inte botten.
                      När jag gjorde dom förrändringarna fick jag mycket bättre tillväxt samt mindre alger. Fisken stormtrivs, lyckad lek på ancistrus hela tiden (ynglen är väldigt känsliga för dåligt vatten)samt mina bolivianska fjärillsciklider leker med lyckat resultat hela tiden( plockat ur ca 100 bolivianer samt 20 anc.yngel).
                      Klipper ur 30-50% av växterna en gång i månaden.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #26
                        Glömde tillägga att efter tips från defdac så blev det ännu bättre när jag tillsatte lite bikarbonat lite då och då.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • april 2002
                          • 865

                          #27
                          Det tog ett tag med en massa förtydligande från Tom men nu har jag fått svaret att kvällen/mörker sannolikt är ett bra tillfälle att byta vatten och att han själv gör så.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • december 2005
                            • 909

                            #28
                            Vaför skulle det vara bättre å byta vatten kvällstid? nyfiken...
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #29
                              eraser,
                              frågan ställs i sjunde inlägget. Handlar om att minimera CO2-svängningar, ffa i kar utan CO2. Exempel på vad som kan hända vid CO2-svängningar hittar du ovan.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • ixxe
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 234

                                #30
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                ixxe,
                                har man stora burkar så går det helt enkelt ner en hel del PMDD i dem. Större burkar brukar dock normalt vara stabilare och växterna funkar enklare. Har inte haft samma problem med brister i mina större kar som i de små. Kan iof handla både om skillnader i växtmassa, fiskmängd och vattenbyte (har inte kört CO2 i någon stor burk än). I mina stora kar har jag helt enkelt höftat (men höftat lågt) med PMDD och hållt koll på växterna för att se om de visar brister. Gör de det så göder jag lite mer helt enkelt.

                                defdac,
                                visst är det ett tacksamt experiment, men just nu är jag inte där i allafall. Därmed intressant med svar och andras erfarenheter.

                                Hilsen,

                                P
                                Patrik, ville bara få fram så att han inte överdoserar...
                                kör själv ett 540 co2/pmdd men jag doserar torrt, med perspektiv så är ju tex inte 1tsk kno3 "mängder" i 540 liter vatten
                                http://ixxe.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...