Grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    Grönt vatten

    hej på forumet

    Startar en liten tråd för min sons räkning.
    Han bor på Gotland och har besvär med "grönt" vatten.
    Har bl.a. ett 260 l akvarium med div. ca.ciklider.
    Jag har föreslagit att han skall flytta burken så att han
    slipper uv-strålning från fönstret.

    Han använder ett externt Eheimfilter+innerfilter.
    Vattnet på Gotland är ju väldigt kalkhaltigt.Kan detta ha
    någon betydelse tror ni?
    Kan man tillsätta nån kemikalie(uhhh)eller vad tror ni där
    ute i etern.

    Tacksam för tips.

    Håkan
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Häpp.
    Lite mindre ljus kan vara önskvärt, men ffa gäller nog kraftigare filter/större filtermassa. Alger kommer oftast av ammonium, och med större filtermassa så minskar ammoniumet. Fler vattenbyten kan också hjälpa, men det kan vara en luring - när jag bodde i Brantevik, som är extrem jordbruksmark, så tog det mig ett tag att klura ut att den gödning som bönderna spridde på åkrarna till viss del landade i mitt kar. Vet inte var din son bor i för bygd?

    Lite flytväxter kan också vara bra, de suger mycket näring och brukar funka finfint utan koldioxid. En skvätt microgödning vid vattenbytena brukar hålla dem glada.

    Ett skoj experiment är att gå ut och fånga ett gäng vattenloppor i någon vattensamling. Installera dem i ett grovt rör (minst 10 cm i diameter) och ca 20 cm långt. Helst genomskinligt så man ser vad som händer. Sätt för mycket finmaskigt nät i bägge ändar och låt sitta i karet med svag genomströmning. Tillväxten kan bli explosionsartad, och blir det för många så släpper man bara ut dem i karet, till firrarnas glädje. Vattenloppor livnär sig till största delen på svävande partiklar i vattnet, t ex grönalger.

    Är det kommunalt vatten eller egen brunn? Kan ha viss betydelse det också.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Häpp.
      Lite mindre ljus kan vara önskvärt, men ffa gäller nog kraftigare filter/större filtermassa. Alger kommer oftast av ammonium, och med större filtermassa så minskar ammoniumet. Fler vattenbyten kan också hjälpa, men det kan vara en luring - när jag bodde i Brantevik, som är extrem jordbruksmark, så tog det mig ett tag att klura ut att den gödning som bönderna spridde på åkrarna till viss del landade i mitt kar. Vet inte var din son bor i för bygd?

      Lite flytväxter kan också vara bra, de suger mycket näring och brukar funka finfint utan koldioxid. En skvätt microgödning vid vattenbytena brukar hålla dem glada.

      Ett skoj experiment är att gå ut och fånga ett gäng vattenloppor i någon vattensamling. Installera dem i ett grovt rör (minst 10 cm i diameter) och ca 20 cm långt. Helst genomskinligt så man ser vad som händer. Sätt för mycket finmaskigt nät i bägge ändar och låt sitta i karet med svag genomströmning. Tillväxten kan bli explosionsartad, och blir det för många så släpper man bara ut dem i karet, till firrarnas glädje. Vattenloppor livnär sig till största delen på svävande partiklar i vattnet, t ex grönalger.

      Är det kommunalt vatten eller egen brunn? Kan ha viss betydelse det också.

      Hilsen,

      P
      Tack Patrik

      Han bor i jordbruksbyggd.
      Jag skall be gossen läsa.

      Mvh

      Håkan

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Oki, är det jordbruksbygd så hjälper det troligen inte med fetare filter eller vattenbyten. Växter och gödning rekommenderar jag då. Tillsätt allt (enligt PMDD) utom nitrat, samt stoppa i ett duktigt gäng växter först. Rekommenderas snabbväxare, helt klart. Finns det möjlighet, så mät nitrathalten först. Återkom gärna om det finns värden från både kranvattnet och akvarievattnet. Är det över 10 mg/l i kranvattnet så är det en extra utmaning.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Har han råd kan han köpa ett uv filter så e problemet borta på en dag eller två.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Håknil
            Användare
            • december 2005
            • 484

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Har han råd kan han köpa ett uv filter så e problemet borta på en dag eller två.
            Är det dyrbara historier tro?

            Pappa lär väl få betala!

            Håkan

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Runt en tusenlapp kostar dom typ.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Jepps, ett UV hjälper finfint mot grönvatten. Däremot hjälper det inte mot näringsämnen i vattnet. Är det för mycket nitrat i vattnet kan han i stället få en fin grön algmatta i hela karet. UV i kombo med det jag skrev ovan (som verkar på lite längre sikt) är inte dumt.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...