Vit mask på akvarierutan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • colinthecorgi
    Användare
    • juli 2007
    • 31

    #16
    Ursprungligen postat av colinthecorgi
    Låter som det kan vara nematoder, om inte vattnet är grumligt men du har små små (några millimeter) långa ljusa maskar som slingrar sig febrilt.

    Dessa käkar fiskarna glatt upp. Helt ok.
    Fast det är ett tecken på att det finns foderrester i karet, glömde jag säga. Får man massor, t ex vid rengöring av filter/pump, betyder det sannolikt att det samlas mycket överbliven mat där. Har hänt mig en gång, och det var otroligt vad många det var tills firrarna begrep att de var rätt smaskiga.

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #17
      Kan det vara bra att rengöra filtret? Rädd att det kan bli värre pga att man tvättarbort alla bra bakterier!! Jag har nu bara kört med pellets och hela räkor i det karet och matat lugnt för att så lite matrester som möjligt följer med in i filtret (Filtermodul C med filtermasse kuber o pumphuvud 3800L/tim) borde vara bättre en o rengöra? Verkar ju minskat på maskar
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Vingen
        Användare
        • november 2007
        • 38

        #18
        nu är det så att jag har två filter i mitt lille kar(240L), en ytter filter och ett inne filter, kan jag ta av innerfiltern och rengöra den och och låter ytterfilter vara på utan att skada dom goda bakteri inne karet? och vid ett senare tillfälle göra samma sak fast motsatsen med filterna.

        en annan fråga är, är mitt cirkulationen bra? jag har ett Aquael UNIMAX 500 som gör 1500L/t (tror jag) och inne filter Aquael Uni Filter UV 1000 L/t, borde jag kombinera det med ännu ett pumphuvud för att får bättre flöde? gillar malawisarna att det är sånt drag i karet hela tiden?

        Kommentar

        • colinthecorgi
          Användare
          • juli 2007
          • 31

          #19
          Ursprungligen postat av Vingen
          nu är det så att jag har två filter i mitt lille kar(240L), en ytter filter och ett inne filter, kan jag ta av innerfiltern och rengöra den och och låter ytterfilter vara på utan att skada dom goda bakteri inne karet? och vid ett senare tillfälle göra samma sak fast motsatsen med filterna.

          en annan fråga är, är mitt cirkulationen bra? jag har ett Aquael UNIMAX 500 som gör 1500L/t (tror jag) och inne filter Aquael Uni Filter UV 1000 L/t, borde jag kombinera det med ännu ett pumphuvud för att får bättre flöde? gillar malawisarna att det är sånt drag i karet hela tiden?
          Låter som du har bra tycker jag.
          Med rörelse på ytvattnet och det totalflödet (även om min ringa erfarenhet av ytterfilter är att det flåsar något mindre än man tänkt sig, kanske pga stighöjden när man har pumpen på golvet) borde fiskarna vara lyckliga.

          Det är ju jättebra att rengöra filtren om varann, då har du en intakt filtervolym med bakterier när du rengör den andra. Du behöver ju dessutom huvudsakligen rengöra "mekaniskt", alltså få bort allt ev krafs och slamartat, du måste inte göra filtermassan kliniskt ren. När du fått bort all mekanisk smuts kan du helt enkelt krama ur filtermaterialet, så är det bra med det.
          Nu får jag väl en massa skäll, men så tycker jag.

          Kommentar

          • colinthecorgi
            Användare
            • juli 2007
            • 31

            #20
            Ursprungligen postat av Peckers
            Kan det vara bra att rengöra filtret? Rädd att det kan bli värre pga att man tvättarbort alla bra bakterier!! Jag har nu bara kört med pellets och hela räkor i det karet och matat lugnt för att så lite matrester som möjligt följer med in i filtret (Filtermodul C med filtermasse kuber o pumphuvud 3800L/tim) borde vara bättre en o rengöra? Verkar ju minskat på maskar
            Du har alltså en bakgrundsmodul med filtermassa? Då funkar det väl som med ett filterfack, att du ser att vattennivån sjunker där pumphuvudet ligger, jämfört med framför bakgrunden, när filtermassan börjar bli mekaniskt igensatt?
            Så länge du inte kör vattenbyte samtidigt som storrengöring är det nog lugnt, men det är bara mina egna erfarenheter.

            Bytte filtrering i 720 förra helgen, men inget vattenbyte, och uppmätt nitrit denna helg var fortfarande mycket lågt.

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • juni 2005
              • 1103

              #21
              ska byta lite vatten igen i mitt 720 bytte senast i fredags nu är det måndag kväll.. Det har blivit betydligt disigare fast jag dragit ner på matningen samt att de andas häftigare. har inte problem med detta i något annat kar. Finns det något som hjälper o tar död på eländet??
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              Arbetssätt...