M.Auratus hane, transvestit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chiley

    M.Auratus hane, transvestit?

    Hej! Min kompis hade en Auratus hona och en Auratus Hanne.. Men för kanske tre månader sedan färgade den fullvuxna honan ut till en "hane". Nån månad senare hittade vi ett Auratus yngel i hans akvarium. Och nu sedan några veckor tillbaka så har "hane"nummer två gått och tuggat. När vi satte över "honom" i ett yngelakvarium så mycket riktigt, hade han FULLT av yngel i munnen. Är detta vanligt? Att två hannar får ungar =) Eller att "han" är en transvestit? Eller överhuvudtaget att M.Auratus hanar går med yngel i munnen. Något förvirrad! Tacksam för svar!

  • antonlan
    Användare
    • augusti 2002
    • 57

    #2
    hannen är självklart en hona!

    Kommentar

    • Jesper Kinnås
      Användare
      • april 2002
      • 34

      #3
      Har oxå upplevt att Auratus honor blivit väldigt lika hannar. Så antagligen är det är normalt beteende. Jag skulle gissa att detta händer när dom börjar bli lite äldre...

      /j

      /Jesper
      /Jesper

      Kommentar

      • chiley

        #4
        Är det ingen som har en annan teori?
        Nu har iaf "hanen" spottat ut sina yngel, efter en natt i yngelakvariet. Då det redan går 1,5 cm rödzebra yngel i det akvariet så har bara två auratus yngel klarat sig..

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Finns det bara två auratusar? Har båda dessa spottat? Om det är så, så handlar det med största sannolikhet om två honor (gamla auratushonor färgar om till hanar, men ser ofta lite tuffsiga ut) som har lekt med någon annan hane i akvariet, t ex rödzebrahanen. Samma teori igen alltså. En alternativ teori är förstås att den ena är en hane som fått för sig att ruva lite tappade ägg, men det har jag aldrig hört talas om hos auratus od.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • chiley

            #6
            Det finns bara två Auratusar, två hannar. Bara den ena har spottat. Jag vet inte vad som anses vara gammalt, den är cirka 2-3 år. Det finns ingen Röd Sebra hanne i akvariet. Bara 7 honot, har aldrig haft en hane. Köpte dessa sju honor av en bekant, och då hade en av dem yngel i munnen. Auratus"hannen" som spottade idag, spottade Auratus-yngel, det såg inte ut att vara någon blandning.

            Kommentar

            • Jesper Kinnås
              Användare
              • april 2002
              • 34

              #7
              citat:
              Det finns bara två Auratusar, två hannar. Bara den ena har spottat. Jag vet inte vad som anses vara gammalt, den är cirka 2-3 år. Det finns ingen Röd Sebra hanne i akvariet. Bara 7 honot, har aldrig haft en hane. Köpte dessa sju honor av en bekant, och då hade en av dem yngel i munnen. Auratus"hannen" som spottade idag, spottade Auratus-yngel, det såg inte ut att vara någon blandning.

              Då är ju svaret ganska enkelt: du har en hanne och en hona. Och Eftersom Auratus-honor verkar tappa sin fina gula färg efter ett par år, så förklarar det varför båda ser ut som hannar. Din riktiga hanne har nog lite mer blått i sin horisontella linje längs kroppen, eller? Medans honan är lite tristare i färgerna? Så är mina iaf.



              /Jesper
              /Jesper

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Jag har oxå sett samma sak...jag hade 2honor och 1 hane men när den ena hona var fullvuxen så ändra den färg till nästan samma färg som en hane..Men jag tror givetvis det är en hona..Om du inte har nån annan hane i akvariet så måste det juh vare en auratus hane..

                ^Oo^

                Kommentar

                • kaj
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 77

                  #9
                  Har själv den erfarenheten att auratushonor färgas svarta speciellt efter lek .tror det är nåt slags dominans tecken får vara mer i fred från hanens uppvaktning har även varit med om att dom återfår sin ur spungliga färg igen,när hanen uppvaktar den igen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...