för tunga stenar i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #46
    Ursprungligen postat av Thomas R.
    Av choffeÄr demasoni ett måste? Om du är ute efter kombinationen gult och ljusblå/mörkblå-randigt så kan jag varmt rekomendera Ps. saulosi.
    /Thomas
    jag ska nu behålla hongi!!! jag har redan några saulosi men dom blir bara mobbade av hongi hanen så saulosi hanen är aldrig vacker så därför "uteslutar jag" saulsoin tyvärr. vill ju byta till andra arter också...

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #47
      Ursprungligen postat av Prayerman
      Ps. Saulosi har hanar som ser ut som demasoni (ungefär) och gula honor. I mitt 344 liters har jag Golden och Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano". Du kan kolla på min zoon hur det ser ut. Mainganon är inte lika tuff som Demasonin men typ samma färger (ändå rätt tuff). Jag hade 5 st demasoni i ett 222 liters, bara några veckor senare som Tomas skriver så hade jag endast en hane kvar.
      ok! melanochromis cyaneorhabdos "maingano" är ju rätt snygg! fast demasonin tycker jag endå är snyggare! o det borde väll funka om man hade 3 st hanar o 4 st honor av demasonin!? har snackat med ett "ciklidproffs" (haft malawi i 30-35 år) som inte tror att det skulle vara nåt större problem. han har också demasoni och golden själv...bara det är tre hanar så att dom tar ut varann, o mycket gömställen tycker han...tror ni inte att de skulle funka!? vill ju endå ha "godkännande" av flera personer...

      mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #48
        Har inte mer erfarenhet av Demasoni än vad jag redan beskrivt, så jag vet inte. Maingano kan du däremot använda på det sättet. Honorna och hanarna är i stort sätt lika färgglada.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          #49
          okey...tack för all värdefull information alla (specielt prayerman). slutsattsen blir väll endå att man kan ha hur mycke sten som helst i akvariumet ("enligt min första fråga").

          mvh en tacksam christoffer
          Senast redigerad av choffe; 10 juni 2006, 15:39.
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #50
            Japp, mycket sten kan man ha och du skall ha mycket sten eftersom du har Mbuna. Det blir spännande att se hur det blir.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • robjo
              Användare
              • maj 2005
              • 330

              #51
              Jag började med 15 Demasoni, för att redan efter någon månad behöva kompletera med 10 till, kanske jag väldans mycket otur, för det hela slutade med att idag har jag 4 st kvar.
              En del säger att Demasoni inte går bra ihop med just Golden. Vet inte hur mycket sanning det ligger idet, bara att jag har Golden i mitt 540 tillsammans med Demasoni.
              Annars håller jag verkligen med dig, demasoni är en utav dom vackrare Malawi cikliderna, och jag tänker inte ge upp, utan ska köpa en större grupp till hösten när det är dags att byta innevånare i mitt 720.

              // Robban
              http://picasaweb.google.se/sipedon/

              Kommentar

              • choffe
                Användare
                • november 2005
                • 841

                #52
                tycker jag med, och jag tycker det är kul att ni tycker det ska bli kul

                funderat lite på att försöka hitta lite mer sten som är hyffsar lika dom större o kanske endel som är lite mindre också, men vet inte var eftersom att dom jag visat på bild kommer från norrköping...men tror ni att det är snyggt att blanda dom med runda o släta stenar!? dom har ju ganska olika färgen också...

                mvh christoffer
                Christoffer Lundholm

                Kommentar

                • choffe
                  Användare
                  • november 2005
                  • 841

                  #53
                  Ursprungligen postat av robjo
                  Jag började med 15 Demasoni, för att redan efter någon månad behöva kompletera med 10 till, kanske jag väldans mycket otur, för det hela slutade med att idag har jag 4 st kvar.
                  En del säger att Demasoni inte går bra ihop med just Golden. Vet inte hur mycket sanning det ligger idet, bara att jag har Golden i mitt 540 tillsammans med Demasoni.
                  Annars håller jag verkligen med dig, demasoni är en utav dom vackrare Malawi cikliderna, och jag tänker inte ge upp, utan ska köpa en större grupp till hösten när det är dags att byta innevånare i mitt 720.

                  // Robban
                  okej vad härligt att du inte heller ger upp o demasonin är ju såååå vacker!!! men den är väll egentligen inget problem tillsammans med golden!?
                  för att minska risken att någon dör så är det väll bara mycket sten som gäller

                  mvh christoffer
                  Christoffer Lundholm

                  Kommentar

                  • robjo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 330

                    #54
                    Det finns väl inget som heter "rätt eller fel" inom våran hobby. Det som inte fungerar hos mig kan mycket väl fungera hos dig. Problemet med just Demasoni är ju att det är så väldigt svårt att skilja hanar och honor åt, och då är det som att be om problem, har du otur så blir det bara hanar och då tar det inte lång tid innan antalet minskat rejält, men ordspråket
                    "våga vinn" säger väl allt.

                    //Robban
                    http://picasaweb.google.se/sipedon/

                    Kommentar

                    • choffe
                      Användare
                      • november 2005
                      • 841

                      #55
                      hehe...ok! men har inte hanarna förlängd rygg-, buk- och analfena??? eller flera äggfläckar än honorna!?

                      mvh christoffer
                      Senast redigerad av choffe; 10 juni 2006, 16:56.
                      Christoffer Lundholm

                      Kommentar

                      • Thomas R.

                        #56
                        Ursprungligen postat av choffe
                        hehe...ok! men har inte hanarna förlängd rygg-, buk- och analfena??? eller flera äggfläckar än honorna!?

                        mvh christoffer
                        Hos vuxna demasoni kan man kanske prata om något förlängda fenor (rygg och analfena) om man jämför hanar med honor, men detta är ingen bra karaktär att skilja könen åt. Hos vuxna individer så är oftast hanen större och kraftigare byggd än honan. Hos ungdjur så är det ingen större skillnad. Mitt tips är att köpa 15-20 st ungdjur (3-4cm) och låta dem bilda en grupp. Förhoppningsvis så blir det inte alltför många hanar.
                        Jag började med 35 individer i min grupp. Under första halvåret gick allt kanon, inte en fisk dog - alla växte så det knakade. När de första hanarna blev mogna att börja leka så började det hända saker. Det som hände var det som så många har beskrivit här på forumet - fisk började helt plötsligt "hänga" uppe vid ytan eller bakom ngn sten. Dagen därpå så var den död. Av en händelse råkade jag se orsaken - Den för stunden dominanta hanen "körde över" en uppstickarhane. En efter en "rensades" hanar ut till dagens relativt stabila grupp om två hanar och 18 honor. Gruppen producerar idag mycket mer yngel än vad jag kan ta hand om!!!
                        /Thomas

                        Kommentar

                        • choffe
                          Användare
                          • november 2005
                          • 841

                          #57
                          okej! men jag kan inte köpa 15-20 st!!! det kan man ju inte ha i ett 222 liter tillsammans med golden och hongi!!! eller?!

                          mvh christoffer
                          Christoffer Lundholm

                          Kommentar

                          • Thomas R.

                            #58
                            Kan bli lite trångt! Men det är nog så jag skulle göra om jag skulle satsa på demasoni. Jag skulle dock välja bort golden eller Hongi.
                            Å andra sidan så har jag en 250 litersburk där jag har 10st S. fryeri och 10 st Ps. saulosi och den burken fungerar kanon. 5 av 6 fryerihanar färgar på för fullt, alla honor går och tuggar med jämna mellanrum....Så, det är inte alltid man vet från början vad som kommer att fungera och var som skiter sig.
                            /Thomas

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #59
                              Att köpta 15 st Demasoni kan bli väldigt mycket pengar ner i toaletten så att säga... en rätt stor risk. Kan du komma över dem billigt så skulle det kännas bättre.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              • choffe
                                Användare
                                • november 2005
                                • 841

                                #60
                                Ursprungligen postat av Prayerman
                                Att köpta 15 st Demasoni kan bli väldigt mycket pengar ner i toaletten så att säga... en rätt stor risk. Kan du komma över dem billigt så skulle det kännas bättre.
                                ok. finns det billigare i nån speciell affär eller isf privat personer!?!? o vad räknas som billigt!? är 95:-/st billigt???

                                mvh christoffer
                                Senast redigerad av choffe; 11 juni 2006, 10:54.
                                Christoffer Lundholm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...