Julidochromis regani

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    Julidochromis regani

    Såg dessa i dag på zoobutiken, blev lite sugen på att köpa 2 st. Dels för att priset var bra och så sa de i butiken att de kunde gå 2st i mitt lilla 122L som jag har över.Stämmer det, karet är bara 70cm långt.Skulle jag kunna ha några malar med dom också och i så fall vilka.
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Jag hade nog valt en mindre julle i ett så pass litet akvarium. Men det kanske går bra?

    Det stora problemet är att köpa två. De vill kunna välja partner när de parar ut sig så du bör köpa minst 4-5 stycken. När de skapat ett par kan du plocka bort de andra tre och ha annat sällskap till dem om du vill.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Jag håller med Per om att du bör köpa fler än 2 jullar. Där emot tror jag inte storleken på karet är något problem alls för ett par.

      /Jocke

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Regani är väl inte en så stor fisk? Ett fungerande par funkar väl lätt i 70-80 liter?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • rent vatten
          Användare
          • november 2005
          • 530

          #5
          Ursprungligen postat av Robin
          Regani är väl inte en så stor fisk? Ett fungerande par funkar väl lätt i 70-80 liter?
          Enligt artbeskrivning så blir den ca13cm.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Om jag greppat det rätt så hör reganin till de fredligare Jullarna, så det kanske är helt rätt att välja den arten och inte någon mindre. Bara för att den är fredligast av Jullarna säger jag ändå inte att den är fredlig generellt. Kan vara rätt bitska. Ett fungerande par hade jag vågat köra i ett kar av den storleken, men det är värre om de ska para ut först.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Ja risken finns ju att man får plocka upp nåra lik om akvariet är för litet och det inte finns några gömslen.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Reganin blir stor och är jävligt aggro. Mina rensade 25 st pemba yngel på ett par timmar.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1338

                  #9
                  Ursprungligen postat av Cutekid
                  Reganin blir stor och är jävligt aggro. Mina rensade 25 st pemba yngel på ett par timmar.
                  Menar du att de åt upp ynglena? Jaktinstinkt och aggressivitet är två helt skilda beteenden. Ett djur som jagar är glatt! (I den mån fiskar kan känna glädje.)

                  Jag ber om ursäkt ifall detta uppfattas som ordklyveri men jag kan inte låta bli, nobelpristagaren Konrad Lorenz banbrytande standardverk "Aggressivitet" råkar för tillfället ligga på mitt sängbord. Boken kan verkligen rekommenderas - ciklider får flera gånger i boken exemplifiera hans teorier. (Men när han ibland, och betydligt oftare vissa av hans uttolkare, överför djurstudier på mänskligt beteende tycker jag man gör bäst i att vara mycket mycket skeptisk.)

                  Utan tvekan är reganin en av de större jullarna, och under utparning kan de precis som de flesta ciklider bråka rejält och slå ihjäl varandra. Ett etablerat par borde dock, som andra redan påpekat, fungera fint i den avsedda burken.

                  När de försvarar lekplats och yngel kan de naturligtvis vara mycket aggressiva mot andra fiskar.

                  Jag hade inte köpt endast två jullar om det inte är ett redan mycket väl fungerande par.
                  Senast redigerad av daniel_i_malmö; 08 juni 2006, 01:42.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Det var när de hade yngel i troffekaret. Då piskade dom på allt som rörde sig. För jävliga var dom.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Haft Regani fr Kipili som åt sig fett feta på nyspottade Moliro-yngel. Jullarna var inte revirhävdande (hade bara ensamma stora hanar).
                      Min erfarenhet är att Regani är lugnare sins emellan medan Marlieri är fan så mer aggro. Har aldrig lyckats att para ut Merlieri varken i små eller stora kar.

                      Rent vtn; försök fixa en "deal" med din handlare,tex att om du köper 5-8 st och inväntar ett par så kan han ta tebax de andra för en skälig summa. Av Regani tror jag att du kan få till TVÅ par i ett 70 cm kar om du inreder med två rösen mot kortsidorna och inget där emellan.
                      Nån typ av L-mal kan du ha men den åker säkerligen på stryk om den kommer för nära "boet" när jullarna har lekt.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • matt.is
                        Användare
                        • september 2003
                        • 386

                        #12
                        Troligtvis så räcker det att du köper 'bara' 3 fiskar,som storleksmässigt skiljer sig åt
                        (t ex 1 större och 2 mindre).

                        I de båda fall jag gjort så med Kipili Regani
                        har de ganska snart parat ut.

                        Däremot var det omöjligt att introducera en ny fisk till den änka/änkling som blev
                        kvar när partnern dog.

                        Kommentar

                        • rent vatten
                          Användare
                          • november 2005
                          • 530

                          #13
                          Ursprungligen postat av matt.is
                          Troligtvis så räcker det att du köper 'bara' 3 fiskar,som storleksmässigt skiljer sig åt
                          (t ex 1 större och 2 mindre).

                          I de båda fall jag gjort så med Kipili Regani
                          har de ganska snart parat ut.

                          Däremot var det omöjligt att introducera en ny fisk till den änka/änkling som blev
                          kvar när partnern dog.
                          Fiskarna kostar 49Kr st.Jag tycker det verkar billigt.Jag har bara malawi nu och de kostar från 78kr och uppåt på zoobutiken.Är tanganyika billigare generellt att köpa eller.

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            nej jag upplever att tanganyika generellt är dyrare, 49 spänn för regani låter ovanligt billigt
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Jeppe
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 409

                              #15
                              Mm det är billigt. Hoppas det är bra kvalitet på dom så du inte åker på något dåligt köp.

                              Pappa har haft 6 st. Regani i ett 200 liters och det funkade bra tills dom började leka.. Då vart det en fisk som blev mobbad, han plockade vi ur, då blev nästa mobbad.. Tillslut hade vi bara ett par med massa yngel kvar, och då dog en av föräldrarna så pappa sålde dom och köpte ett par J. Dickfeldi istället som nu går i 200 litaren med 3 st. E. Cyanostictus.
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

                              Qui dormit, non peccat

                              Kommentar

                              Arbetssätt...