P.electra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    P.electra!

    För någon månad sedan när jag skulle ta upp en tuggande hona, märkte jag något jag aldrig hört talas om att denna fisk skulle göra! Det hade varit släckr i en dryg timme när jag tände för att fånga upp henne. Alla "sov" och jag såg henne direkt, enkelt tänkte jag.
    Men så fort jag kom när henne med håven så stack hon som en raket!!! Ovanligt när sovande fiskar gör så! Men, det hände varje gång jag kom när henne det minsta, och till slut när jag fick henne i håven och skulle ta upp henne så stack hon igen, rakt ner i sanden uunder en sten! Fattade först inte vart hon tog vägen, och jag letade i kanske fem minuter efter henne. Sedan såg jag att en liten bit av en fena stack upp ur sanden, precis framför en sten! Försiktigt stoppade jag ner handen i sanden för att plocka upp henne, och konstigt nog gick detta bättre!? Hon hade alla yngel kvar i munnen, och det gick som det skulle till slut. Engångsföreteelse tänkte jag!
    Men när jag skulle i ett av yngelkaren en natt så fick de panik och ca, 15 av dem grävde ner sig!!! Eftersom jag inte känner till detta beteende så "pillade" jag upp dem ur sanden en efter en efter en stund.
    Inatt va det dags igen, en ny hona som tuggade skulle fångas. Nu va jag beredd på att hon skulle kanske reagera likadant, och visst, efter ett par raketflykter så såg jag henne sätta nosen mot sanden och vibrera sig ner!!! Ner med håven i sanden och upp med både henne och ett kilo sand!
    Någon som känner till detta? Hur länge ligger de nergrävda? Finns det risk med att de ligger kvar och dör efter att ha gjort detta i panik?
    Känner till att vissa fiskar gräver ner sig som ett sätt att fly, men det står oftast i varje bok eller artiklar att de gör det, har dock inte sett någonstans att electran skulle göra så!?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    #2
    Eftersom ingen verkade känna till detta så kan jag informera om att de gräver ner sig! Lyckades hitta en artikel där en hade uppmärksammat att den gräver ner sig och att det är tydligen ett sätt att fly när det inte finns några gömställen för den!
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Det har varit uppe här också tidigare: http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=45676
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      Arbetssätt...