Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #61
    Växter gynnar fiskarnas trivsel, så enkelt är det. I mitt Tanganyika (se bild tidigare i tråden)kör jag växter dels av den anledningen och dels för att jag gillar växter helt enkelt. Lätt att få dem upp mot ytan också, och vips har man täckt hela ytan mellan botten och toppen på karet. Bra att dölja tillbehör med också.

    Jag tycker man ser en hel del bilder både från Malawi och Tanganyika där det är växter med. I mitt Tanganyika har jag försökt efterlikna en övergångszon.

    Det där med att leda blicken mot mitten i karet kan göra att det ser platt ut. Dra gärna blicken dit, men försök få till tyngdpunkten en bit till höger eller vänster om mitten. Ger mycket mer liv och spänning åt karet när det är en liten "obalans" i det.

    Sedan är ju smaken som baken, det är också sant. Har en hel del idéer kring designkar, som är tänkta att inte alls efterlikna naturen. Där kommer det in mer på kontraster, och jag kan tycka att olofs kar passar bra in i mina tankar där. Vit sand, svart sten och blå firrar kan göra sig mycket bra i en entré till vilket företag som helst. Personligen är jag övertygad om att fiskarna skiter rätt stort stycke i om karet ser naturtroget ut eller inte, bara deras behov av skydd/lekplatser och simmutrymme tillgodoses. Kolla bara på hur många odlingskar ser ut - nästan sterila. Men firrarna trivs och leker!!

    I Eggers bok som nämnts tidigare finns några bra exempel på annorlunda inredda kar, bland annat två stycken 1000-literskar. De är helt kubformade. I ett står det en stor kruka i mitten, fullplanterad med Svärdsplantor och på botten ligger bara knytnävsstora stenar. De enda firrarna är något 100-tal tigerbarber. Onaturligt, visst, men enkelt och snyggt. I det andra karet snurrar det en mobil gjord av fiskelina och plexiglasplattor. Mobilen täcker nästan hela volymen i karet, och de enda firrarna är många par Scalarer. Enligt Eggers så lekte de regelbundet på plattorna.

    Sådana här idéer är lite som att svära i kyrkan för många akvarister, men jag tycker det är fräckt. Tror det har lite potential att locka fler/annat folk till akvaristiken.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #62
      Jag har både Jättevallinseria och anubias i mitt Malawikar. Vallisneria växer ju i sjön så så värst fel känns det inte.

      ROBJO
      När det gäller ditt 720 så blir det ju ett spännande projekt. Det jag rekommenderar när det gäller stenar är att du plockar dem från samma ställe och att du börjar bygga med stanar innan du har i sanden. Oftast där Mbuna finns i sjön så finns det nog inte mycket sand utan mest sten. Så jag tycker man kan lägga i rätt mycket plattare stenar eller mängder med medelstora rundare stenar direkt på botten istället för sand. Sen kan man fylla på med sand över det, men inte så det täcker alltihop. Sen kan du bygga "berg" med grottor och skrevor på det. Försök lägga i några stora stenar som ger lite höjd, tycker att det har en fin effekt, speciellt i ett stort kar.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • februari 2004
        • 349

        #63
        PatrikMalmo, Du uttryckte det bra i att "det är som svära i kyrkan" om man skulle gå lite utanför ramarna.
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #64
          Micke,
          jo, jag har stött på många akvarister som förfasar sig över sådana tilltag... *s*

          Samtidigt så tycker jag ofta att de som förespråkar att akvarier ska se naturliga ut sällan själva når upp till "måttet". Många sjöciklidbaljor skulle behöva fyllas med bra mycket mer sten, enligt mitt perspektiv, gärna också stora stenar alternativt klippväggar. Den absolut naturligaste biotopen för Sydamerikanska firrar skulle också se lite annorlunda ut, lera/dybotten, mängder med löv och grenar och brunt, lite halvsunkigt vatten. En verkligt naturlig biotop är sällan snygg, av de foton jag sett (eller för den delen under promenader i svensk natur). Även i de fall där det finns växter så är det oftast bara en och samma art. Ett biotopriktigt kar för många Bettas/killifisk skulle i många fall vara så igenknökat med växter att man inte fick se fisken särdeles ofta. För Rivulus skulle man dessutom behöva en land-del så de kunde hoppa upp och ligga där ett tag (för er som aldrig sett någon Rivulus kan jag verkligen rekommendera att ni snokar reda på några - mycket lustiga firrar som har den egenheten att de kan hoppa upp och sätta sig på undersidan av täckglaset/sidorutan i rätt lång stund).

          Har även sett biotopfoton med stora stim av Mosaikgurami. De gick i 35 gradigt vatten i fullt solsken. Botten var mjuk dy, som de dök ner i om de blev skrämda.

          Nee, det är nog som Amano säger att vi kan inspireras av naturen i syfte att överträffa den. Hans koncept med Nature Aquarium är ju oftast långt ifrån naturliga kar, men de motsvarar mångas bild av hur naturen ser ut.

          Nå. Jag landar i att folk givetvis får göra som de vill.

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 juni 2006, 10:31.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #65
            Hej!

            Snyggt kar Patrik, är det inrett med hemogjorda moduler (jag har för mig att du gjorde moduler själv?) eller BTN.

            Det här med naturligt vs effektfullt är ju helt och hållet en smaksak så länge fiskarnas behov tillgodoses. Mitt malawiakvarie står på ett dagis och där tycker jag det fyller sin funktion till fullo. Hemma försöker jag mer efterlikna naturen (eller min föreställning om hur naturen ev skulle kunna se ut).

            Jag håller inte riktigt med om beskrivningen av sydamerika biotopen. Sydamerika är ju en hel kontinent så givetvis ser det helt olika ut på olika platser.

            Jag håller inte heller med om att folk ska få gjöra som de vill, jag funderar på att starta en egen tråd som ska heta Akvariepolisen där folk kan skicka in bilder på sina akvarium så att jag kan tracka ner på dem. Jag får nog tyvärr börja med att klanka ner på mina egna akvarium... :^(

            Apropå Amano, jag läste en gång på nätet när han hade varit i Kanada (tror jag) och hållit föredrag om hur man sätter upp ett snyggt akvarium. Innan föredraget hade han varit ute i skogen ett tag och sedan återkommit med ett gäng pinnar och stenar som han sedan inredde ett supersnyggt akvarium med. Filosofin var att använda det som finns i naturen runt en själv och så försöker jag också göra. Faktum är att stenarna, gruset, grenarna och röttena i den Svenska naturen är mer lika dem i Afrika och Sydamerika än dem man hittar i zoobutiken. Dessutom går det bra att göra snygga inredningar av dem.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Micke Lövberg
              Användare
              • februari 2004
              • 349

              #66
              Du lättar på en hel av min "biotopångest"

              I familjen har det varit alla mot mig.Snyft!!!Diskussionerna har gällt om det ska vara bara sten eller både sten och växter.Ett 375L´s kar blir ju lite av en möbel, så det känns bra om man kan vara överrens i familjen.
              375L Malawi
              112L Tanganyika
              90L Tanganyikayngel
              45L Tanganyika

              Kommentar

              • malplacerad
                Användare
                • maj 2005
                • 877

                #67
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Mitt 600-liters Tanganyika i vardagsrummet, som det såg ut nyss. Är numera rivet i väntan på ny teknik. Jag gillar också att få upp saker mot ytan och utnyttja hela höjden på karet. Detta är också något Amano är mycket duktig på. Hans designer tål att grunnas över - och kopieras.

                Hilsen,

                P
                Jag tycker också att det är viktigt att bygga och växa på höjden, det ger ytterligare gömslen åt invånarna och ser trevligare ut än ett kar där de övre 75% bara består av vatten.

                För min del vill jag ha mycket av allt, växter, stenar och rötter, gör inga anspråk på att kunna något om akvariedesign (vilket lätt skulle avslöjas om jag postade en bild)
                har t ex en stor ful kruka i karet, den ligger där för malens skull, gömställe och en stor plan yta att hänga på, inte snyggt men rätt så funktionellt, i slutändan är ju det viktigaste att man själv trivs med karet, för det är ju vi som äger karen som ska titta på dem
                ||||

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #68
                  Ok, nu skall vi väl inte diskutera för mycket biotopriktighet här. Utan mer tipsa varandra om hur man kan inreda.
                  Personligen gillar jag att försöka få karet att se någorlunda naturligt ut, men det är jag det. Sen att det aldrig blir någon kopia på de olika arternas naturliga habitat det är jag väl medveten om.

                  Inredning av akvarium är till väldigt stor del till för vår skull som tittar på det.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • amini
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 80

                    #69
                    hur sköter ni sanden?
                    har haft grus i 12 år och vill testa sand.

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #70
                      Hej!

                      Sanden behöver inte skötas speciellt, om det samlas smuts ovanpå så suger man bara upp den vid vattenbyte. Testa, det är inte mer komplicerat än grus.

                      Mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • amini
                        Användare
                        • maj 2006
                        • 80

                        #71
                        Ursprungligen postat av olof
                        Hej!

                        Sanden behöver inte skötas speciellt, om det samlas smuts ovanpå så suger man bara upp den vid vattenbyte. Testa, det är inte mer komplicerat än grus.

                        Mvh

                        olof
                        tvättar man sanden innan användning som grus?

                        Kommentar

                        • Matz Karlsén
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1127

                          #72
                          Jag har aldrig tvättat sanden och det har gått hur bra som helst.
                          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                          Kommentar

                          • Matz Karlsén
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1127

                            #73
                            Mitt 325-liters Tanganyikakar

                            Vad tycks om mitt nya kar där det ska gå troffar. Jag skall inreda med mycket mer sten och anubias.
                            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #74
                              olof,
                              jepp, jag har gjutit modulerna själv. Kommer nog en artikel om det så småningom. Har alla bilderna utom bilder på själva karet när det är klart (har gjort ett kar till som det ännu inte är vatten i).

                              Självklart finns det många olika biotoper i Sydamerika, men jag menade den biotop som är vanligast. Samma sak med både Malawi och Tanganyika.

                              Amano är återigen en person som verkligen ska framhållas när det gäller inredning. I första boken så finns en del generella beskrivningar och tankar kring design och vad Amano strävar efter. Borde ligga på plats nr 1 om man är intresserad av inredning. Trots att han pysslar med växtkar så funkar själva principerna likadant med sten. Borde kunna ge en del inspiration även till sjöciklidkar alltså. Ta t ex principen i Daniels första kar, men ersätt växter/rötter med sten. Ger ett annorlunda sjöciklidkar som kunde bli mycket bra.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Prayerman
                                Användare
                                • juni 2004
                                • 1314

                                #75
                                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                                Vad tycks om mitt nya kar där det ska gå troffar. Jag skall inreda med mycket mer sten och anubias.
                                Väntar nog gärna med att tycka för mycket om du inte är klar. Än så länge känns det som att det saknas något, men det sa du ju själv.

                                Hur stort är det? Det känns som det är väldigt högt. Försök bygga på höjden, kanske där du har den stora stenen närmast rutan och i andra änden.
                                Tomas Wallengren
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                                Kommentar

                                Arbetssätt...