Flytt av romkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    Flytt av romkorn

    Funderar på att flytta romkorn till ett annat kar än där de befruktades.
    Hur känslig är egentligen rom för förflyttning till annat vatten?
    Är det någon skillnad om romen är nylagd eller om det börjat bildas yngel?

    Tänker på rom i allmänhet och på tropheusrom i synnerhet.

    Tacksam för svar,
    Martin
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Rom är relativt känslig generellt. Den ska aldrig lyftas upp från vattnet och flyttar man den är det vatten från samma kar som gäller i det nya karet. Alternativt kör du med en/flera eggtumblers i samma kar som de befruktades i. Har sett allt från avancerade byggen med plats för många kullar till folk som kör med vinglas.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • ciklidMartin
      Användare
      • februari 2004
      • 213

      #3
      Många flyttar tuggande honor till speciella kar. Har själv aldrig gjort det dock.

      Undrar hur ni som använder sådana kar gör, brukar ni komma in koppa in honorna på något speciellt vis eller flyttar ni bara honorna till det andra karet?

      Att flytta enbart rom borde man ju kunna göra på samma sätt som man flyttar på tuggande honor, eller?
      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #4
        Ursprungligen postat av MadMartin
        Många flyttar tuggande honor till speciella kar. Har själv aldrig gjort det dock.

        Undrar hur ni som använder sådana kar gör, brukar ni komma in koppa in honorna på något speciellt vis eller flyttar ni bara honorna till det andra karet?

        Att flytta enbart rom borde man ju kunna göra på samma sätt som man flyttar på tuggande honor, eller?
        Jag flyttar alltid honan (vi pratar troffar nu) till ett annat akvarium efter ungefär 3 veckor. Förut så brukade jag fylla upp BB-karet med vatten från det ursprungliga karet, men nu har jag blivit lat och skiter i det, och inte märkt att det skulle göra någon skillnad. Jag tror stenhårt på att låta honan gå ett par dagar med sina yngel. Dels för att äta upp sig, dels för att ynglen får en trygg uppväxt.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Jag tror inte att rom är särskilt känsligt, tror att det är mest sägner
          1. fick en gång 1dl rom av sebrafisk från Lasse Forsberg i en barnmatsburk typ 2 dl som stod endast utan lock och det tog 24 timmar att stoppa dom i akvarium (MÅNGA BLEV DET)
          2. en annan gång flöt det en romklump från Ancistrus i ett akvarium tog upp dom i handen och innan man hittade ett bra akvarium tog det ca fem minuter i luften, inga problem.
          3. Konstigt att Stänktetror finns ???
          vänligen
          Christer
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            3. Konstigt att Stänktetror finns ???
            Dom fuktar ju rommen emellanåt. (Inte för att jag vet varför jag var tvungen att skriva men.)
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              jag flyttar ofta mina koner med diskusrom ibland till fosterföräldrar ibland till tomma kar. Flyttar först honan sedan konen o till brukar ta ca 15 minuter från den första håvas upp o tills de står o vaktar i det nya karet. Kort ett visar ett par som lekt i stora tanken, kort två rommen o tre hur hannen står o fläktar i det nya karet. I detta fallet är det ca 50% gammalt vatten o 50 % nytt
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Tja, går man efter vad Helmut Pinter skriver så är rom känslig generellt. En del firrars rom verkar dock vara undantag, t ex så skickas ju killifiskrom kors och tvärs över jorden i små burkar. Jag har också varit med om att det blivit yngel när jag flyttat växter från ett kar till ett annat. Personligen tar jag helst inga risker med rom, men det är jag.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...